Numer naboru
FELD.08.07-IZ.00-001/23

Działanie FELD.08.07 Kształcenie ogólne

Data publikacji
14.12.2023

Lista projektów wybranych do dofinansowania

Wyniki oceny formalnej

Szczegóły naboru

Dla kogo

Grupę docelową stanowią:

  • uczniowie kształcenia ogólnego, 
  • uczniowie lub wychowankowie szkół lub placówek kształcenia ogólnego, w szczególności w niekorzystnej sytuacji,
  • przedstawiciele kadry szkół lub placówek kształcenia ogólnego,
  • szkoły lub placówki kształcenia ogólnego (z wyłączeniem specjalnych),
  • rodzice lub opiekunowie.

Zgodnie z założeniami programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 wsparciem nie mogą zostać objęte placówki specjalne.

Działania zaplanowane w ramach projektu muszą być skierowane do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. W przypadku osób fizycznych uczą się/ pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze województwa łódzkiego.

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Służby publiczne
  • Przedsiębiorstwa
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Partnerzy społeczni

Na co

Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektów:

  • wsparcie szkół realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (szkoły ogólne) ich uczniów i nauczycieli, w ramach kompleksowych programów, podnoszących jakość edukacji, obejmujących rozwój kompetencji kluczowych, w tym proinnowacyjnych, kreatywnych, przedsiębiorczych, uniwersalnych, przekrojowych, kompetencji społecznych i społeczno-emocjonalnych, cyfrowych, realizację działań społeczno-wychowawczych.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS

Uwaga! Za datę wpływu wniosku o dofinansowanie uznaje się datę wpływu wersji elektronicznej wniosku za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS. Wnioski złożone w innej formie niż za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS  pozostaną bez rozpatrzenia.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


file 1.05 MB 75
Ważny od
Pobierz

Wniosek o dofinansowanie projektu


pdf 68.04 KB 16
Ważny od
Pobierz

Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu


file 1.03 MB 66
Ważny od
Pobierz

Lista definicji wskaźników


file 74.56 KB 20
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu


file 1.94 MB 14
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny ogólnego kryterium podsumowującego


file 50.56 KB 2
Ważny od
Pobierz

Wzór protestu


file 809 KB 2
Ważny od
Pobierz

Wzór umowy o dofinansowanie projektu


file 8.3 MB 97
Ważny od
Pobierz

Lista gmin zlokalizowanych na obszarach wiejskich


file 217.5 KB 6
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Czy w projekcie kwalifikowalny jest zakup w ramach narzędzi TIK, cyfrowej pracowni językowej wraz z meblami (uzupełniająco do zaplanowanych w projekcie zajęć)?

W ramach naboru można finansować tworzenie nowych pracowni cyfrowych wraz z zakupem niezbędnych mebli, które są niezbędne do stworzenia nowoczesnej pracowni. Jednocześnie IZ FEŁ2027 nie rekomenduje finansowania  podstawowego wyposażenia placówki takiego jak stoliki, krzesła, czy szafy, gdyż za odpowiednie wyposażenie w podstawowe meble odpowiedzialny jest organ prowadzący szkołę. Dodatkowe wyposażenie (meble) musi być ściśle powiązane z cyfryzacją placówki i realizacją zajęć przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych. Ponadto powyższe powinno ściśle wynikać z diagnozy, a Wnioskodawca powinien szczegółowo uzasadnić potrzebę tworzenia nowych pracowni cyfrowych.

Czy w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego można zaplanować zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia i np. utworzyć stanowisko do samobadania w oparciu o programy multimedialne?

Tak, występuje taka możliwość. Powyższe powinno wynikać z diagnozy, a Wnioskodawca powinien szczegółowo uzasadnić potrzebę ww. zakupu

Czy w ramach konkursu została określona w latach trwałość rezultatów projektu (np. sprzęt TIK lub liczba godzin dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, które muszą być realizowane po zakończeniu realizacji projektu)?

W ramach naboru nie określono specyficznych wymogów dotyczących trwałości rezultatów projektu. Zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. W przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami.  W przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej.

Czy w ramach projektu kwalifikowalny będzie wydatek na zakup okresowego dostępu do internetowej platformy edukacyjnej dla uczniów uczestniczących w zajęciach prowadzonych w ramach projektu?

Tak, występuje taka możliwość. Wnioskodawca w treści wniosku powinien uzasadnić niezbędność i racjonalność takiego kosztu.

Czy na etapie realizacji projektu będzie można zmienić wartości wskaźników w zakresie podziału na płeć uczestników projektu?

Wartość wskaźników w podziale na płeć w projekcie powinna wynikać z analizy sytuacji płci w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. Dlatego też w toku realizacji projektu należy zachować wszelką staranność, aby wartości te nie uległy zmianie. Jednak w uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość zmiany wartości wskaźników w zakresie podziału na płeć - zasadność dokonania takiej zmiany podlega ocenie na etapie rozliczenia.

Na podstawie jakiego dokumentu należy potwierdzić, że uczeń jest osobą w niekorzystnej sytuacji?

Zgodnie z definicją kryterium premiującego „Wsparcie uczniów w niekorzystnej sytuacji”: Grupa w niekorzystnej sytuacji – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 oznacza grupę osób w trudnej sytuacji w tym osoby doświadczające ubóstwa, wykluczenia społecznego lub dyskryminacji w wielu wymiarach lub zagrożone takimi zjawiskami. W zależności od tego do jakiej grupy osób w niekorzystnej sytuacji należy uczestnik projektu należy wskazać dokument potwierdzający przynależność do tej specyficznej grupy.

Czy diagnoza powinna zostać dołączona w osobnym pliku do wniosku o dofinansowanie?

Zgodnie z treścią  Regulaminu wyboru projektów diagnoza powinna zostać sporządzony samodzielnie lub przy pomocy zewnętrznych podmiotów przed datą złożenia wniosku. Podczas przesyłania wniosku o dofinansowanie nie jest wymagane przesyłanie diagnozy w odrębnym pliku. Sporządzoną i zatwierdzoną diagnozę należy posiadać w placówce na wypadek ewentualnych przyszłych kontroli w trakcie realizacji projektu. Natomiast we wniosku muszą znaleźć się kluczowe elementy diagnozy, przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów wynikających z Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Regulaminu wyboru projektów wskazuje kluczowe elementy wynikające z diagnozy, które powinny znaleźć się we wniosku o dofinansowanie. 

Czy zakup autobusu 50 osobowego będzie traktowany jako cross - financing czy jako zakup środka trwałego? Zakup autobusu jest niezbędny z uwagi na konieczność zapewnienia dowozu i odwozu uczniów na zajęcia oraz celem realizacji wyjazdów edukacyjnych. Szkoły na terenie gminy są oddalone od siebie o ok. 20 km. 

Celem szczegółowym działania jest: Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach naboru możliwa jest realizacja następujących typów projektów tj. wsparcie szkół realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (szkoły ogólne) ich uczniów i nauczycieli, w ramach kompleksowych programów, podnoszących jakość edukacji, obejmujących rozwój kompetencji kluczowych, w tym proinnowacyjnych, kreatywnych, przedsiębiorczych, uniwersalnych, przekrojowych, kompetencji społecznych i społeczno-emocjonalnych, cyfrowych, realizację działań społeczno-wychowawczych. Wyłącznie jako element projektu możliwe jest:

  1. wsparcie w postaci działań integracyjnych w szkołach, w których są uczniowie z doświadczeniem migracji, skierowane dla wszystkich uczniów w tym m.in. zajęcia sportowe, poznawanie kultur, integracyjne wyjazdy edukacyjne,
  2. wsparcie świetlic szkolnych,

wyposażenie szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne

  1. do realizacji wysokiej jakości kształcenia,
  2. działania rozwijające świadomość i zachowania proekologiczne.

Zaplanowany zakup autokaru nie wpisuje się zatem do katalogu wydatków możliwych do ponoszenia w ramach konkursu. Ponadto zwrócić uwagę należy że w ramach Działania FELD.08.07 Kształcenie ogólne nie przewidziano możliwości nabywania środków transportu.

Zgodnie z regulaminem: Wkładem własnym niepieniężnym wnoszonym do projektu nie może być wkład, który uprzednio był finansowany ze środków UE. Wobec powyższego czy koszty utrzymania szkoły/ sal lekcyjnych (energii elektrycznej, wody, ścieków itp.), która została wybudowana z Działania IV.3 Ochrona powietrza RPO 2014-2020 mogą być brane do wyliczenie wkładu własnego niepieniężnego? 

Wkład własny w formie udostępnienia sal lekcyjnych na potrzeby realizacji zajęć w ramach realizowanego projektu w budynku, w którym wcześniej dokonano prac remontowych nie narusza przytoczonego z Regulaminu wymogu i nie będzie stanowił podwójnego finansowania. Innymi rodzajowo wydatkami są wydatki na koszty prac remontowych/budowlanych, a innymi wydatki na udostępnienie sal (koszt oszacowania eksploatacji sal tj.: koszt energii elektrycznej ,cieplnej, wody itp.) do prowadzenia zajęć. W przytoczonym przypadku nie będzie zachodziła sytuacja rozliczenia tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych z UE. Wniesienie wkładu własnego np. w postaci udostępnienia sal lekcyjnych na potrzeby realizacji zajęć projektowych w ramach EFS w budynku, w którym wcześniej przeprowadzano prace remontowo-budowlane finansowane np. z EFRR nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Należy bowiem rozróżnić rodzaj i charakter poszczególnych wydatków tj. roboty budowlane oraz udostępnienie sal na potrzeby realizacji projektu EFS. W przypadku tym nie zachodzi sytuacja rozliczenia tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków UE lub dotacji ze środków krajowych.  

Projekt zakłada wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - są to uczniowie zagrożeni przedwczesnym kończeniem nauki. Kto może określić specjalne potrzeby edukacyjne ucznia? Czy może to być pedagog szkolny? Czy opinię taką powinien wydać podmiot zewnętrzny?

Jeśli zakłada się w projekcie wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, takie potrzeby (poprzez wydanie opinii) może określić zarówno pedagog szkolny, nauczyciele szkoły, a także zewnętrzne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Finanse

Dofinansowanie do
44 633 580,63 PLN
89%

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

lipiec 2024 r.

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  1. Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,  
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź  
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60 
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl 
    SKYPE: GPILodz
  2. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,  
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów  
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586 
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl 
    SKYPE: LPIBelchatow
  3. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,  
    ul. Rynek 14, 98-200 Sieradz 
    tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25  
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl 
    SKYPE: LPISieradz 
     

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie łódzkim.