Numer naboru
FELD.08.07-IZ.00-001/24

Działanie FELD.08.07 Kształcenie ogólne

Data publikacji
26.11.2024

Wyniki oceny formalnej

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • Administracja publiczna, 
  • Instytucje nauki i edukacji, 
  • Służby publiczne, 
  • Przedsiębiorstwa,
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe, 
  • Partnerzy społeczni.

Grupa docelowa: 

  • uczniowie kształcenia ogólnego, 
  • uczniowie lub wychowankowie szkół lub placówek kształcenia ogólnego, w szczególności w niekorzystnej sytuacji,
  • przedstawiciele kadry szkół lub placówek kształcenia ogólnego,
  • szkoły lub placówki kształcenia ogólnego (z wyłączeniem specjalnych),
  • rodzice lub opiekunowie.
  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Samorządy, organizacje i inne podmioty
  • Administracja publiczna
  • Jednostki Samorządu Terytorialnego
  • Służby publiczne inne niż administracja
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Szkoły i inne placówki oświatowe

Na co

Wsparcie szkół realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (szkoły ogólne) ich uczniów i nauczycieli, w ramach kompleksowych programów, podnoszących jakość edukacji, obejmujących rozwój kompetencji kluczowych, w tym proinnowacyjnych, kreatywnych, przedsiębiorczych, uniwersalnych, przekrojowych, kompetencji społecznych i społeczno-emocjonalnych, cyfrowych, realizację działań społeczno-wychowawczych.

Przykładowe rodzaje przedsięwzięć, możliwych do realizacji w ramach powyższego typu projektu. 

  1. Rozwój kompetencji kluczowych społecznych i uniwersalnych.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
  3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z uczniami, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doświadczeniem migracji.
  4. Poradnictwo edukacyjne i doradztwo zawodowe, preorientacja zawodowa i funkcjonowanie na rynku pracy. Doradztwo będzie przeciwdziałać stereotypom związanym z płcią i będzie wspierać promowanie nauk ścisłych (STEM). Elementem doradztwa będzie popularyzacja i propagowanie kształcenia zawodowego w klasach VII i VIII SP, działania świadomościowe dla uczniów i ich rodziców lub opiekunów w celu podniesienia prestiżu oraz znaczenia kształcenia zawodowego.
  5. Wsparcie kompetencji cyfrowych, w tym cyfryzacji danej placówki.
  6. Wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.

Wyłącznie jako element projektu możliwe jest:

  1. wsparcie w postaci działań integracyjnych w szkołach, w których są uczniowie z doświadczeniem migracji, skierowane dla wszystkich uczniów w tym m.in. zajęcia sportowe, poznawanie kultur, integracyjne wyjazdy edukacyjne,
  2. wsparcie świetlic szkolnych,
  3. wyposażenie szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wysokiej jakości kształcenia oraz dostosowane do wieku i poziomu kształcenia uczniów,
  4. działania rozwijające świadomość i zachowania proekologiczne,
  5. wspieranie zdrowego stylu życia uczniów opartego na aktywności fizycznej (z wyłączeniem infrastruktury sportowej).

UWAGA! Wsparciem w ramach działania nie mogą być objęte szkoły dla dorosłych oraz szkoły prowadzące kształcenie zawodowe.

Wsparciem nie mogą zostać objęte placówki specjalne.

Wszelkie zakupy sprzętu lub działania dotyczące infrastruktury będą możliwe tylko jeżeli są niezbędne do realizacji celu projektu.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS.

Przydatne wskazówki

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich.

Informacje i wyjaśnienia w zakresie kwestii technicznych działania aplikacji SOWA EFS  za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail: amiz.feld@lodzkie.pl.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 589.18 KB 69 stron
Ważny od Pobierz opis zmian (120.98 KB)

Poprzednie wersje dokumentu

Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 8.27 MB 69 stron
Ważny od do
Pobierz

Załącznik 1 - Wniosek o dofinansowanie projektu


pdf 58.21 KB 16 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 2 - Instrukcja wypełniania wniosku


file 1.02 MB 57 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 3 - Kryteria wyboru projeków


file 79.26 KB 16 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 4 - Lista definicji wskaźników


file 78.83 KB 19 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 5 - Wzór karty oceny merytorycznej


file 1.96 MB 14 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 6 - Wzór karty oceny ogólnego kryterium podsumowującego


file 50.57 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Załącznik 8 - Wzór protestu


file 809.5 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Załącznik 8 - Wzór umowy o dofinansowanie


file 1.88 MB 97 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 9 - Wyjasnienia na temat zatrudniania nauczycieli


file 23.96 KB 7 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 10 - Lista gmin zlokalizowanych na obszarach wiejskich


file 244 KB 6 stron
Ważny od

Przydatne linki

Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027

Pytania i odpowiedzi

Odpowiedź 1: Organ prowadzący może złożyć wniosek dla zespołu szkół lub dla każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu oddzielnie.

Odpowiedź 2: Instytucja Zarządzająca rekomenduje, aby samoocena wykonana przy wykorzystaniu narzędzia SELFIE była jak najbardziej aktualna. Nie jest wykluczone wykorzystanie sporządzonej wcześniej analizy SELFIE o ile jej wyniki korespondują z działaniami planowanymi w ramach projektu.

Odpowiedź 3: Tak. Taka placówka może się ubiegać o wsparcie.

Odpowiedź 4: W ramach naboru dla działania FELD.08.07 Kształcenie ogólne nie można zaplanować zajęć z gimnastyki korekcyjnej w szkole podstawowej. 

Odpowiedź 5: Wkład własny w formie użyczenia sal lekcyjnych na potrzeby realizacji zajęć należy przypisać do kategorii kosztu: Nieruchomości.

Odpowiedź 6: Należy pamiętać, że wszystkie wydatki powinny odnosić się do osiągnięcia celu określonego dla ww. Działania, a także być niezbędne do realizacji celów projektu, racjonalne i efektywne, Zgodnie z obowiązującym w ramach postępowania specyficznym kryterium merytorycznym nr 7 „Zgodność z diagnozą” w treści wniosku należy potwierdzić, że realizacja projektu została poprzedzona diagnozą sporządzoną na podstawie indywidualnego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty i osób obejmowanych wsparciem oraz czy dobór grupy docelowej i przewidywanych form wsparcia został określony na podstawie tej diagnozy.

W ramach naboru nr FELD.08.07-IZ.00-001/24 Kształcenie ogólne jest możliwość utworzenia pracowni informatycznej/językowej. Jeśli grupy są 8 – osobowe to zasadnym jest zakup takiej samej liczby sztuk sprzętu i wyposażanie stanowisk pod daną liczbę osób.  Zakup mebli jest możliwy o ile tworzone są nowe pracownie.  

Odpowiedź 7: Uzyskanie premii jest uzależnione od tego czy w projekcie zaplanowano wykorzystanie rozwiązań w zakresie doradztwa zawodowego (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/) wypracowanych w ramach PO WER .Na wnioskodawcy spoczywa odpowiedzialność w jaki sposób zaplanuje wykorzystanie w/w rozwiązań. 

Odpowiedź 8: Dokumenty księgowe należy wykazać w źródłach pomiaru odpowiednich wskaźników. Nie należy wykazywać wskaźników w budżecie.

Odpowiedź 9: Jako element projektu możliwe są wyjazdy edukacyjne. Nie powinny stanowić jednak jedynej formy wsparcia, przewidzianej w projekcie dla uczniów. Mogą stanowić jedynie element projektu.

Odpowiedź 10: Jako element projektu możliwe są wyjazdy edukacyjne. Nie powinny stanowić jednak jedynej formy wsparcia, przewidzianej w projekcie dla uczniów. Mogą stanowić jedynie element projektu.

Odpowiedź 11: Nie ma takiego obowiązku.

Odpowiedź 12: Wskazane osoby mogą zostać ujęte w grupie docelowej i uczęszczać na zajęcia z innymi uczniami.

Odpowiedź 13: IZ FEŁ2027 nie rekomenduje finansowania podstawowego wyposażenia placówki takiego jak stoliki, krzesła, czy szafy, gdyż za odpowiednie wyposażenie w podstawowe meble odpowiedzialny jest organ prowadzący szkołę. Dotyczy to również wymiany starych mebli na nowe.  Zakup mebli jest możliwy o ile tworzone są nowe pracownie.   

Odpowiedź 14: Jeżeli stowarzyszenie jako Wnioskodawca jest organem prowadzącym szkołę lub placówkę systemu oświaty realizującą kształcenie ogólne (z wyłączeniem szkoły dla dorosłych), do której kierowane jest wsparcie w ramach projektu, to może złożyć taki wniosek w ramach ogłoszonego naboru. 

Odpowiedź 15: Nauczycielom wymienionym w art. 1 ust. 1 Karty Nauczyciela, którzy w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej prowadzą zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej w sposób określony w art. 35 ust. 3 Karty Nauczyciela. Tym samym wynagrodzenia te należy kwalifikować jako wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.

Odpowiedź 16: Co do zasady istnieje możliwość sfinansowania kosztów dowozu uczniów do domu po zajęciach. W takim przypadku niezbędne jest uzasadnienie takiego wydatku pod kątem jego niezbędności i racjonalności. 

Odpowiedź 17: IZ FEŁ2027 zaleca umieszczanie linków w uzasadnieniu kosztów, a wydatki powinny być dokładnie opisane. 

Odpowiedź 18: W regulaminie wskazano, że rekomendowany termin rozpoczęcia projektu edukacyjnego to wrzesień 2025 r. Zaleca się, aby rozpocząć projekt w tym okresie, ponieważ może to ułatwić ponoszenie wydatków, realizację zadań, osiągnięcie wskaźników.

Odpowiedź 19: Wyłącznie jako element projektu możliwe jest wspieranie zdrowego stylu życia uczniów opartego na aktywności fizycznej (z wyłączeniem infrastruktury sportowej).  Nie ma możliwości sfinansowania zakupu infrastruktury sportowej np.: remontu i wyposażenia sali gimnastycznej (w min. bramek, koszy do koszykówki), remontu nawierzchni, budowy i wyposażenia boisk. Dopuszczalny jest zakup pomocy dydaktycznych do zajęć np.: piłek, rakietek do ping-ponga. 

Odpowiedź 20: Tak. Całkowita wartość projektu nie może przekraczać równowartości 800 000,00 PLN?

Odpowiedź 21: Tak.

Odpowiedź 22: Tak. W/w działanie jest dopuszczalne. Należy jednak pamiętać, że wyłącznie jako element projektu możliwe jest wyposażenie szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wysokiej jakości kształcenia oraz dostosowane do wieku i poziomu kształcenia uczniów, a wszelkie zakupy sprzętu lub działania dotyczące infrastruktury będą możliwe tylko jeżeli są niezbędne do realizacji celu projektu.
Ponadto należy pamiętać, że zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 9 „Maksymalna wartość wydatków” wydatki w projekcie w ramach cross-financingu nie mogą przekraczać 10% finansowania UE oraz łączna wartość wydatków w ramach cross-financingu i wydatków na zakup środków trwałych, mebli, wyposażenia i pomocy dydaktycznych nie stanowiących cross-financingu nie przekracza 50% wartości projektu.

Jednocześnie w ramach projektu powinno się uwzględnić zadania związane z wykorzystaniem tej pracowni tj. zajęcia dla uczniów.

Odpowiedź 23: Tak. W/w działanie jest dopuszczalne. Należy jednak pamiętać, że wyłącznie jako element projektu możliwe jest wyposażenie szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wysokiej jakości kształcenia oraz dostosowane do wieku i poziomu kształcenia uczniów, a wszelkie zakupy sprzętu lub działania dotyczące infrastruktury będą możliwe tylko jeżeli są niezbędne do realizacji celu projektu. 
Nie wskazano maksymalnej kwoty do wysokości której można kupić laptopy i pomoce dydaktyczne. Zakup wszelkiego sprzętu i pomocy dydaktycznych musi wynikać z faktycznych potrzeb placówki i nie może stanowić jedynego lub głównego celu projektu, musi wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i jest niezbędny do osiągnięcia celu projektu np. planując zakup mikroskopu powinny być wykazane zajęcia z jego wykorzystaniem. Ponadto należy pamiętać, że zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 9 „Maksymalna wartość wydatków” wydatki w projekcie w ramach cross-financingu nie mogą przekraczać 10% finansowania UE oraz łączna wartość wydatków w ramach cross-financingu i wydatków na zakup środków trwałych, mebli, wyposażenia i pomocy dydaktycznych nie stanowiących cross-financingu nie przekracza 50% wartości projektu.

Odpowiedź 24: Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Profil wnioskodawcy” wnioskodawcą w ramach naboru może być organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty realizującą kształcenie ogólne (…). W opisywanym wyżej przypadku aby spełnić kryterium „Profil wnioskodawcy” spółka gminna musiałaby być organem prowadzącym szkołę do której adresowane jest wsparcie.

Odpowiedź 25: Realizacja projektu musi zostać poprzedzona diagnozą sporządzoną na podstawie indywidualnego zapotrzebowania szkoły lub placówki systemu oświaty i osób obejmowanych wsparciem a dobór grupy docelowej i przewidywanych form wsparcia musi zostać określony na podstawie tej diagnozy. Działania w projekcie muszą stanowić odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby konkretnej szkoły lub placówki oraz osób obejmowanych wsparciem. W związku z powyższym planowane wsparcie zarówno w postaci zajęć dla uczniów oraz zakupów wyposażenia czy adaptacji musi wynikać z faktycznych potrzeb grupy docelowej i zostać wyczerpująco uzasadnione. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zakup sprzętu nie może stanowić jedynego lub głównego celu projektu, musi wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i jest niezbędny do osiągnięcia celu projektu np. planując zakup mikroskopu powinny być wykazane zajęcia z jego wykorzystaniem.

Odpowiedź 26: Realizacja projektu musi zostać poprzedzona diagnozą sporządzoną na podstawie indywidualnego zapotrzebowania szkoły lub placówki systemu oświaty i osób obejmowanych wsparciem a dobór grupy docelowej i przewidywanych form wsparcia musi zostać określony na podstawie tej diagnozy. Działania w projekcie muszą stanowić odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby konkretnej szkoły lub placówki oraz osób obejmowanych wsparciem. W związku z powyższym co do zasady nie ma obowiązku wsparcia zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Wszystkie działania projektowe muszą wynikać z faktycznych potrzeb grupy docelowej. Niemniej biorąc pod uwagę realizowany w ramach działania  typ projektu, czyli „wsparcie szkół realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (szkoły ogólne) ich uczniów i nauczycieli, w ramach kompleksowych programów, podnoszących jakość edukacji, obejmujących rozwój kompetencji kluczowych (…)” i aby zapewnić wysoką jakość projektu, a wsparcie było jak najszersze, w pełni zasadnym jest objęcie projektem uczniów, nauczycieli jak i samej placówki.

Odpowiedź 27: Nie ma obowiązku podania informacji w której uczelni wyższej nauczyciel będzie odbywał studia podyplomowe natomiast zasadnym jest podanie kierunku lub co najmniej dziedziny w ramach której będzie on podejmował naukę. W opisie można podać przykładowe placówki w których danego rodzaju studia są realizowane. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że potrzeba dokształcania w formie studiów podyplomowych lub szkoleń dla nauczycieli musi wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb.

Odpowiedź 28: Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru Wnioskodawca ma obowiązek udzielać zamówień w projekcie oraz realizować te zamówienia zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych kwalifikowalności.

Odpowiedź 29: Wydatkowanie środków, do chwili zatwierdzenia wniosku i  podpisania umowy o dofinansowanie projektu, odbywa się na wyłączną odpowiedzialność danego wnioskodawcy. W przypadku gdy projekt nie otrzyma dofinansowania, uprzednio poniesione wydatki nie będą mogły zostać zrefundowane.

Odpowiedź 30: W ramach naboru możliwa jest realizacja następujących typów projektów: 

  • wsparcie szkół realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (szkoły ogólne) ich uczniów i nauczycieli, w ramach kompleksowych programów, podnoszących jakość edukacji, obejmujących rozwój kompetencji kluczowych, w tym proinnowacyjnych, kreatywnych, przedsiębiorczych, uniwersalnych, przekrojowych, kompetencji społecznych i społeczno-emocjonalnych, cyfrowych, realizację działań społeczno-wychowawczych.

Przykładowe rodzaje przedsięwzięć, możliwych do realizacji w ramach powyższego typu projektu.

  1. Rozwój kompetencji kluczowych społecznych i uniwersalnych.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
  3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z uczniami, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doświadczeniem migracji.
  4. Poradnictwo edukacyjne i doradztwo zawodowe, preorientacja zawodowa i funkcjonowanie na rynku pracy. Doradztwo będzie przeciwdziałać stereotypom związanym z płcią i będzie wspierać promowanie nauk ścisłych (STEM). Elementem doradztwa będzie popularyzacja i propagowanie kształcenia zawodowego w klasach VII i VIII SP, działania świadomościowe dla uczniów i ich rodziców lub opiekunów w celu podniesienia prestiżu oraz znaczenia kształcenia zawodowego.
  5. Wsparcie kompetencji cyfrowych, w tym cyfryzacji danej placówki.
  6. Wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.
  7. Działania w zakresie edukacji włączającej.

Wyłącznie jako element projektu możliwe jest:

  1. wsparcie w postaci działań integracyjnych w szkołach, w których są uczniowie z doświadczeniem migracji, skierowane dla wszystkich uczniów w tym m.in. zajęcia sportowe, poznawanie kultur, integracyjne wyjazdy edukacyjne,
  2. wsparcie świetlic szkolnych,
  3. wyposażenie szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wysokiej jakości kształcenia oraz dostosowane do wieku i poziomu kształcenia uczniów,
  4. działania rozwijające świadomość i zachowania proekologiczne,
  5. wspieranie zdrowego stylu życia uczniów opartego na aktywności fizycznej (z wyłączeniem infrastruktury sportowej).

Zatem wyposażenie szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wysokiej jakości kształcenia oraz dostosowane do wieku i poziomu kształcenia uczniów mogą stanowić jedynie element projektu.

Dodatkowo planowane zakupy muszą wynikać z diagnozy, której elementem jest  spis inwentarza oraz ocena stanu technicznego posiadanego wyposażenia oraz wnioski z samooceny wykonanej przez szkołę lub placówkę systemu oświaty i jej kadrę przy wykorzystaniu narzędzia SELFIE.

Odpowiedź 31: Tak. Należy jednak zwrócić uwagą, że schodołaz nie gwarantuje dostępności dla osób z niepełnosprawnością bowiem osoba taka nie może samodzielnie obsługiwać tego urządzenia. Do jego użycia potrzebna jest przeszkolona osoba.

Odpowiedź 32: Co do zasady działania takie są możliwe do realizacji. Należy pamiętać, że wydatki w ramach cross-financingu stanowią łącznie nie więcej niż 10% finansowania unijnego w ramach projektu. Ponadto wszystkie działania projektowe musza wynikać z diagnozy i zostać szczegółowo uzasadnione. 

Odpowiedź 33: Realizacja projektu w partnerstwie jest możliwa. W zakresie wymagań dotyczących partnerstwa wnioskodawca zobowiązany jest stosować przepisy art. 39 ustawy wdrożeniowej.

W ramach naboru możliwa jest realizacja następujących typów projektów: 

  • wsparcie szkół realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (szkoły ogólne) ich uczniów i nauczycieli, w ramach kompleksowych programów, podnoszących jakość edukacji, obejmujących rozwój kompetencji kluczowych, w tym proinnowacyjnych, kreatywnych, przedsiębiorczych, uniwersalnych, przekrojowych, kompetencji społecznych i społeczno-emocjonalnych, cyfrowych, realizację działań społeczno-wychowawczych.

 

Odpowiedź 34: Wniosek o dofinansowanie projektu należy przygotować zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, która stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.

Celem naboru jest wybór do dofinansowania projektów spełniających kryteria wyboru projektów zatwierdzone przez KM FEŁ2027, stanowiących Załącznik nr 3 do Regulaminu.

Odpowiedź 35: Zgodnie z regulaminem wyboru projektów w celu zapewnienia pełnej i rzetelnej informacji na temat efektów wsparcia wnioskodawca ma obowiązek zastosowania w projekcie wszystkich wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu adekwatnych do zakresu i celu realizowanego projektu oraz monitorowania ich w trakcie realizacji projektu. Zatem jeśli w projekcie nie są realizowane działania będące przedmiotem wskaźnika (np. wsparcie w zakresie edukacji włączającej czy wsparcie świadczone przez szkoły ćwiczeń) nie ma konieczności ujmowania takiego wskaźnika. Należy pamiętać, że obligatoryjnie wnioskodawca powinien wskazać wszystkie wspólne wskaźniki produktu mierzone we wszystkich celach szczegółowych.

Odpowiedź 36: Wkład własny stanowi wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie z % dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).

Wkład własny może zostać wniesiony w formie pieniężnej lub niepieniężnej. 

Wkład własny jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie. To wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego. Istnieje możliwość łączenia różnych form wkładu własnego. W przypadku niewniesienia przez wnioskodawcę i partnerów (jeśli dotyczy) wkładu własnego w kwocie określonej 
w umowie o dofinansowanie projektu, IZ FEŁ2027 może obniżyć kwotę przyznanego dofinansowania proporcjonalnie do jej udziału w całkowitej wartości projektu. Wkład własny, który zostanie rozliczony ponad wysokość wskazaną w umowie o dofinansowanie może zostać uznany za niekwalifikowalny.

Odpowiedź 37: Zgodnie z regulaminem wyboru projektów: 

„W naborze nie ma możliwości rozliczenia wydatków stawkami jednostkowymi, kwotami ryczałtowymi. Niezależnie od wartości projektu koszty bezpośrednie muszą być rozliczane na podstawie wydatków rzeczywiście poniesionych. Wymóg z art. 53 ust. 2 rozporządzenia ogólnego (zgodnie z którym projekt współfinansowany ze środków EFS+, którego koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu lub podjęcia decyzji o dofinansowanie projektu, rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków) zostanie spełniony poprzez zastosowanie stawki ryczałtowej przy rozliczeniu kosztów pośrednich w projekcie.

Projekt zakładający rozliczenie kosztów bezpośrednich na podstawie kwot ryczałtowych nie spełni merytorycznego kryterium dostępu nr 9 – „Właściwa metoda rozliczania kosztów”.

Odpowiedź 38: Wnioskodawca powinien określić stawkę godzinową nauczycieli zgodnie z ich stopniem awansu zawodowego. Szczegółowe informacje dotyczące zatrudnienia nauczycieli znajdują się w Załączniku nr 9 – Wyjaśnienia na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Wskaźnik Liczba uczniów objętych wsparciem z podziałem na płeć należy obliczyć według wzoru:  Wartość docelowa – kobiety + Wartość docelowa – mężczyźni = Wartość docelowa - ogółem

Odpowiedź 39: Co do zasady istnieje możliwość sfinansowania kosztów dowozu dzieci do domu po zajęciach. W takim przypadku niezbędne jest uzasadnienie wydatku pod kątem jego niezbędności i racjonalności kosztowej. 

Odpowiedź 40: Szczegółowe Wyjaśnienia na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus znajdują się w załączniku nr 9 do regulaminu konkursu. Wnioskodawca jest zobowiązany do realizacji projektu zgodnie z prawodawstwem krajowym i wspólnotowym. Informacja nt. wkładu własnego została wskazana w odpowiedzi na pytanie 36. 

Odpowiedź 41: Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym „Zgodność z diagnozą”. Działania w projekcie muszą stanowić odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby konkretnej szkoły lub placówki oraz osób obejmowanych wsparciem. W treści wniosku należy przedstawić kluczowe elementy dotyczące diagnozy określone w Regulaminie - str. 24 Regulaminu (tak, aby oceniający mieli pewność, że diagnoza została przygotowana pod potrzeby danej placówki). Jeżeli z diagnozy wynika, że dwie szkoły podlegające pod organ prowadzący mają podobne potrzeby w zakresie realizacji zajęć Wnioskodawca może zaplanować takie wsparcie w obydwu szkołach. Ważne, aby zakres wsparcia wynikał z faktycznych potrzeb placówki objętej wsparciem. 

Jednocześnie nie należy bazować na jednakowych schematach zapisów, czy podobnych treściach - zatem skoro w obydwu szkołach wystąpiły analogiczne potrzeby nie można ich opisywać tak samo  - każda z placówek zrobiła bowiem odrębną diagnozę, odrębne badanie potrzeb wśród swojej grupy uczniów, a zatem opis ten nie może być jednakowy. Ponadto każda z placówek ma prawo do zaplanowania wsparcia (np. jego formy, tematykę, częstotliwość) odrębnie dla danej placówki z uwzględnieniem indywidulanych potrzeb. Nie oznacza to konieczności składania odrębnych wniosków o dofinansowanie dla każdej z placówek.

Odpowiedź 42: W projektach rozliczanych na podstawie wydatków rzeczywiście poniesionych nie ma możliwości dodania wskaźników w sekcji budżet projektu.

W przedmiotowym naborze koszty bezpośrednie muszą być rozliczane na podstawie wydatków rzeczywiście poniesionych, a wszystkie wskaźniki wykazywane są w sekcji „Wskaźniki projektu”.

Odpowiedź 43: Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Profil wnioskodawcy” wnioskodawcą w konkursie jest organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty realizującą kształcenie ogólne, z wyłączeniem szkoły dla dorosłych, do której kierowane jest wsparcie w ramach projektu.

Odpowiedź 44: Wsparcie świetlic szkolnych jest jednym z elementów projektu. Wsparcie to musi wynikać z indywidulanej diagnozy placówki.

Odpowiedź 45: Tak.

Odpowiedź 46: Wszystkie wydatki na zakup sprzętu lub wyposażenia powinny wynikać z faktycznych potrzeb placówki oraz korespondować z zapisami przedstawionej diagnozy. Ponadto ponoszone wydatki muszą być uzasadnione pod kątem ich niezbędności i racjonalności kosztowej. Zasadnym jest w przypadku nabywania sprzętu o wysokiej wartości (np.: sprzętu TIK) podanie przykładowych linków do stron lub podanie parametrów technicznych tak, aby mogły zostać zweryfikowane pod kątem ich racjonalności przez Komisję Oceny Projektów. Zatem ocenie będzie podlegała zarówno cena, jak i parametry techniczne.

Odpowiedź 47: W celu zapewnienia pełnej i rzetelnej informacji na temat efektów wsparcia wnioskodawca ma obowiązek zastosowania w projekcie wszystkich wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu adekwatnych do zakresu i celu realizowanego projektu oraz monitorowania ich w trakcie realizacji projektu. Definicje wskaźników obowiązujących w konkursie znajdują się w Załączniku nr 4 – Lista definicji wskaźników dla Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla edukacji i kadr w Łódzkiem, Działanie FELD.08.07 Kształcenie ogólne.

Na poziomie projektu, obok obowiązkowych wskaźników z Listy Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS+, ze względu na specyfikę projektu, wnioskodawca może określić wskaźniki własne produktu. IZ FEŁ2027 zaleca stosowanie takich wskaźników w przypadku, gdy w projekcie powstają  istotne produkty działań merytorycznych i związanych z nimi znaczących wydatków w budżecie. Produkty to również usługi świadczone na rzecz uczestników podczas realizacji projektu. 

W przypadku gdy projekt spełnia kryteria/um premiujące, mogą zostać określone wskaźniki własne produktu dotyczące spełnionego kryterium, o ile kryterium pozwala na określenie mierzalnego wskaźnika. Zgodnie z definicją kryteriów weryfikowane będą one przede wszystkim na podstawie treści wniosku o dofinansowanie.

Szczegółowe zasady monitorowania wskaźników opisano w Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027.

Finanse

Dofinansowanie do
89%
64 917 647,10 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Czerwiec 2025

Z nimi skonsultujesz wniosek

  1. Główny Punkt Informacyjny w Łodzi 
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź 
    tel. 42 663 31 07 
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
  2. Lokalny Punkt Informacyjny w Bełchatowie
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl 
  3. Lokalny Punkt Informacyjny w Sieradzu
    ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz, 
    tel. 728 660 034, 728 660 024 
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl