Pytania i odpowiedzi do naboru nr FELD.08.08-IZ.00-001/24 Działanie FELD.08.08 Kształcenie zawodowe

Odpowiedź 1

Zgodnie z Regulaminem naboru, § 5

Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie:

1) Uprawnionymi wnioskodawcami do ubiegania się o dofinansowanie w przedmiotowym naborze są:

  • Administracja publiczna,
  • Instytucje nauki i edukacji,
  • Przedsiębiorstwa,
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe,
  • Instytucje wspierające biznes 

Zgodnie z obowiązującym w ramach naboru specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Profil wnioskodawcy” wnioskodawcami 
w ramach naboru mogą być wyłącznie organy prowadzące szkoły lub placówki systemu oświaty realizujące kształcenie zawodowe, do których kierowane jest wsparcie w ramach projektu.

Odpowiedź 2

Zgodnie z kryterium specyficznym merytorycznym nr 10 „Ukierunkowanie wsparcia”, wsparcie skierowane jest wyłącznie do szkół branżowych I stopnia lub techników (kryterium dotyczy 1,3,4 typu projektu).

Odpowiedź 3

Wsparcie w ramach naboru nie przewiduje realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub innych form pozaszkolnych skierowanych do osób dorosłych (niebędących uczniami lub nauczycielami). Działania te powinny być realizowane w ramach podmiotowego systemu finansowania.

Odpowiedź 4

Zgodnie z Regulaminem naboru otoczenie społeczno - gospodarcze szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe to  pracodawcy, organizacje pracodawców, przedsiębiorcy, organizacje przedsiębiorców, instytucje rynku pracy, uczelnie, organizacje pozarządowe, partnerzy społeczni oraz inni interesariusze zidentyfikowani w przeprowadzonej przez beneficjenta diagnozie a także podmioty wymienione w art. 3 ust.1a Prawa oświatowego.

Odpowiedź 5

Stawka jednostkowa dotyczy prowadzenia 1 godziny stażu dla 1 ucznia i wynosi 30,62 PLN. 

Stawka jednostkowa obejmuje wszystkie niezbędne koszty związane z organizacją i prowadzeniem stażu uczniowskiego, tj. koszty:

  • świadczenia pieniężnego (wraz z należnymi pochodnymi – o ile są wymagane zgodnie z przepisami krajowymi) dla ucznia odbywającego staż uczniowski (stypendium) w wysokości 80% minimalnej stawki godzinowej za pracę;

  • zakupu niezbędnych materiałów i narzędzi zużywalnych niezbędnych uczniowi do odbycia stażu uczniowskiego;

  • szkolenia BHP przed rozpoczęciem stażu uczniowskiego;

  • badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu uczniowskiego (o ile są wymagane);

  • wynagrodzenia opiekuna stażysty podczas odbywania stażu uczniowskiego;

  • wyżywienia podczas stażu uczniowskiego (o ile zasadne);

  • noclegów i opieki nad stażystami w bursie itp. (o ile zasadne);

  • dojazdów do/z miejsca odbywania stażu uczniowskiego;

  • zakupu dzienniczków i innych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia stażu uczniowskiego.

Odpowiedź 6

Złożenie wniosku z okresem realizacji zaczynającym się od lipca 2026 r. jest całkowicie niecelowe bowiem wnioski 
z przeprowadzonej obecnie diagnozy odnoszą się do bieżących potrzeb odbiorców grupy docelowej. Przewidywane do realizacji działania przedstawione w diagnozie muszą być ściśle związane z oczekiwaniami grupy docelowej. Wnioskodawca diagnozując uczestników grupy docelowej (uczniów, nauczycieli, placówkę) powinien wziąć ich pod uwagę potrzeby. Wnioski z diagnozy w odniesieniu do uczniów w przypadku projektu planowanego do realizacji dopiero za dwa lata będą całkowicie niezasadne bowiem wnioskodawca nie posiada wiedzy np.: o tym ilu i jacy uczniowie przyjdą do szkoły, jakim popytem na rynku pracy będą cieszyły się zawody w których oferowane są kierunki kształcenia, jakimi wynikami będą kończyły się egzaminy zawodowe/matury, jakich szkoleń/kursów będą oczekiwali uczniowie. W przypadku doposażenia w sprzęt, biorąc pod uwagę szybki postęp technologiczny i wahania cen wysoko prawdopodobne jest że zaplanowany dziś zakup będzie całkowicie nieefektywny za dwa lata lub jego koszt będzie znacząco odbiegający od tego który został oszacowany w budżecie projektu. 
W związku z powyższym niezasadne jest planowanie projektu, który rozpocznie się dopiero za dwa lata na podstawie wyników bieżącej diagnozy, która opisuje obecne potrzeby placówki.