Zdjęcie przedstawia flagę Unii Europejskiej znajdującą sie w lewym górnym rogu, po jej prawej stronie znajduje się kontur megafonu ulicznego

Pytania i odpowiedzi do naboru dotyczącego dróg lokalnych

Data publikacji

23.11.2023

Pytanie 1
 

Czy wydatek ?projekt organizacji ruchu na czas budowy? będzie wydatkiem związanym z przygotowaniem projektu, w przypadku kiedy został ujęty w kosztorysie inwestorskim i będzie stanowić część robót budowlanych, które ma wykonać wykonawca?

Odpowiedź 1
 

Zgodnie z treścią dokumentu ?Zasady kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027?, wydatek ?projekt organizacji ruchu na czas budowy? jest zaliczany do wydatków kwalifikowalnych związanych z przygotowaniem projektu w ramach 1 typu projektu, tj. inwestycje dotyczące infrastruktury dróg lokalnych i może zostać uwzględniony w kosztorysie inwestorskim, stanowiąc przy tym część robót budowlanych.

Pytanie 2
 

Czy wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie musi mieć zabezpieczony wkład własny i koszty niekwalifikowalne?

Odpowiedź 2
 

Zgodnie z treścią zał. 4 do Wniosku o dofinansowanie, tj. ?Oświadczenie o zabezpieczeniu środków niezbędnych do realizowania projektu?, wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie oświadcza, iż zapewni środki finansowe zabezpieczające wkład własny w realizacji projektu opisanego we wniosku o dofinansowanie oraz środki finansowe na pokrycie wydatków niekwalifikowanych do zrealizowania projektu. 
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, wnioskodawca nie musi mieć zabezpieczonego wkładu własnego i kosztów niekwalifikowalnych, jednakże składa deklaracje zapewnienia tych środków finansowych na realizacje projektu.

Pytanie 3
 

W jaki sposób można złożyć wniosek o dofinansowanie w przypadku wystąpienia np. trzech dróg, na które wnioskodawca chce pozyskać dofinansowanie?

Odpowiedź 3
 

Wnioskodawca ma możliwość złożenia jednego wniosku z podziałem na trzy zadania lub złożenia trzech odrębnych wniosków na każdą z dróg. Obie formy są dopuszczalne.

Pytanie 4 
 

Wskaźnik produktu - PLRO132 Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (szt.). Proszę o wskazanie, jak należy interpretować w tym przypadku ?obiekt??

Odpowiedź 4
 

Wskaźnik odnosi się do liczby obiektów w ramach realizowanego projektu, które zaopatrzono w specjalne podjazdy, windy, urządzenia głośnomówiące, bądź inne udogodnienia (tj. usunięcie barier w dostępie, w szczególności barier architektonicznych) ułatwiające dostęp do tych obiektów i poruszanie się po nich osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności ruchowymi czy sensorycznymi.
Zgodnie z definicją PKOB (Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych) przez obiekty należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Należy podać liczbę obiektów, a nie sprzętów, urządzeń itp., w które obiekty zaopatrzono. Jeśli instytucja, zakład itp. składa się z kilku obiektów, należy zliczyć wszystkie, które dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wskaźnik mierzony w momencie rozliczenia wydatku związanego z wyposażeniem obiektów w rozwiązania służące osobom z niepełnosprawnościami w ramach danego projektu.

Pytanie 5 
 

W regulaminie wyboru projektów § 4 Przedmiot naboru, wskazano zapis ?wszystkie inwestycje dotyczące infrastruktury drogowej będą obejmowały wymóg dostosowania dróg do nośności 11,5 tony/oś. Wsparcie dotyczące dróg lokalnych ograniczone zostanie do tzw. inwestycji o charakterze dostępowym, tj. stanowi brakujące połączenie do:
 

  • sieci TEN-T lub
  • terminali intermodalnych lub
  • centrów logistycznych lub
  • terenów inwestycyjnych lub
  • innych gałęzi transportu.?
     

Proszę o wyjaśnienie, co należy rozumieć pod terminem ?brakujące połączenie? oraz wskazanie co się dzieje w sytuacji, gdy złożony projekt nie będzie inwestycją o charakterze dostępowym?

Odpowiedź 5
 

Przez ?brakujące połączenie? należy rozumieć odcinek drogi lokalnej nieistniejący (planowany do budowy) lub znajdujący się w stanie technicznym, który uniemożliwia dostęp do wskazanych obiektów bądź znacząco go ogranicza. Może to być zarówno odcinek drogi zapewniający bezpośrednie połączenie (łączący się fizycznie) ze wskazanymi obiektami, a jeśli został on już wybudowany (przebudowany) za brakujące połączenie może zostać również uznany odcinek drogi lokalnej przylegający do niego, jeżeli jest niezbędny dla uzyskania efektu sieciowego. W takim przypadku odcinek stanowiący bezpośrednie połączenie z wyżej wskazanymi obiektami może być:

  • drogą publiczną lub
  • drogą nie mającą statusu drogi publicznej, o ile droga ta stanie się drogą publiczną najpóźniej w dniu zakończenia realizacji projektu 
    oraz musi spełniać te same warunki, jakie są wymagane dla drogi lokalnej będącej przedmiotem projektu, w tym związane z parametrami technicznymi, szczególnie w zakresie nośności.
     

W związku z powyższym, wsparcie w ogłoszonym naborze uzyskają tylko te projekty, które spełnią wyżej wymienione warunki. Projekty, które nie będą posiadać charakteru dostępowego i nie będą spełniać wymogu dostosowania drogi do nośności 11,5 tony/oś zostaną odrzucone z uwagi na niespełnienie odpowiednich kryteriów dostępu: ?Wymogi dla dróg? oraz ?Nośność drogi 11,5 tony na oś?.

Pytanie 6
 

Kryterium merytoryczne dostępu nr 2 ?Zgodność projektu z obowiązującymi przepisami? (przygotowanie projektu zgodnie z Ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa). 
Proszę o wskazanie, czy dla obszaru inwestycji powinna być wykonana inwentaryzacja przyrodnicza oraz, czy w zakresie  dyrektywy siedliskowej Natura 2000 powinna być dołączona - deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Co w przypadku, gdy na obszarze inwestycji nie ma obszarów objętych NATURA 2000?

Odpowiedź 6
 

Zarówno inwentaryzacja przyrodnicza, jak i deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 nie są wymieniane bezpośrednio wśród załączników do wniosku o dofinansowanie zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, stanowiącą Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Natomiast kwestię ich ewentualnego przygotowania czy pozyskania należy rozpatrywać jako element procedury związanej z realizacją inwestycji zgodnie z przepisami prawa polskiego, za którą odpowiedzialność ponosi wnioskodawca.

Pytanie 7
 

Kryterium dostępu formalne nr 5 (partnerstwo) oraz nr 6 (projekt hybrydowy). 
Czy możliwe jest partnerstwo jednostek samorządu terytorialnego w zakresie budowy drogi?

Odpowiedź 7
 

Występuje możliwość partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego w zakresie realizacji projektów infrastrukturalnych. W takim przypadku zastosowanie będzie mieć kryterium nr 5 (partnerstwo), w definicji którego należy zwrócić szczególną uwagę na zapis wskazujący na konieczność wykazania, że realizacja projektu bez partnera (partnerów) nie byłaby możliwa. W przypadku zawiązania partnerstwa między jednostkami samorządów terytorialnych ? kryterium nr 6 (projekt hybrydowy) nie będzie miał zastosowania.

Pytanie 8 
 

Wskaźnik rezultatu - RCR055 Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg, (pasażerokilometr/rok). Proszę o wskazanie metodologii wyliczeń jaką należy przyjąć w celu wyznaczenia przedmiotowego wskaźnika. 
 

Odpowiedź 8
 

W celu prawidłowego oszacowania wielkości wskaźnika dane powinny pochodzić z analiz przedrealizacyjnych, które oszacują liczbę pasażerokilometrów danej drogi w roku poprzedzającym rozpoczęcie interwencji oraz wskażą wartość prognozowaną do osiągnięcia po zakończeniu realizacji projektu.
Źródłem danych w celu potwierdzenia osiągnięcia założonych wartości w przypadku opisanego wskaźnika mogą być dane pochodzące z monitoringu porealizacyjnego. Pomiar powinien zostać dokonany rok po zakończeniu realizacji projektu.

Pytanie 9
 

Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie,  konieczne jest posiadanie dokumentacji OOŚ  - tj. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Odpowiedź 9 
 

Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełnienia wniosku o dofinansowanie w przypadku przedsięwzięć wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wnioskodawca jest zobowiązany do wypełnienia załącznika 8a ? Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem zasady ?nie czyń znaczącej szkody? (zasady DNSH) oraz załączenia odpowiednich dokumentów z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym m.in.: decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 
Brak dołączenia przez wnioskodawcę wszystkich wymaganych w naborze dokumentów skutkować będzie wezwaniem przez Instytucję Zarządzająca wnioskodawcy do ich uzupełnienia na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 10 
 

W regulaminie wyboru projektów § 4 Przedmiot naboru, wskazano zapis ?W przypadku inwestycji realizowanych na obszarach miejskich, inwestycje te będą
musiały być też zgodne z właściwymi Planami Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a jeśli nie są one wymagane ? z innymi właściwymi dokumentami planowania mobilności miejskiej.? 
Proszę o wskazanie jak to się ma do wnioskodawcy, który jest w trakcie przygotowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej? Co może być ewentualnie innym właściwym dokumentem planowania mobilności miejskiej, w którym będzie można wykazać zgodność?

Odpowiedź 10
 

W załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów, tj. Kryteria wyboru projektów wskazano kryterium dostępu merytoryczne specyficzne nr 5 pn. ?Zgodność z dokumentami planowania transportu?. Jego treść brzmi następująco:
?Czy dla inwestycji związanej z drogą lokalną (powiatową lub gminną) wykazano we wniosku o dofinansowanie zgodność projektu z dokumentami planowania transportu na poziomie lokalnym, jeśli takie dokumenty zostały opracowane (przy jednoczesnym zachowaniu zgodności pomiędzy tymi dokumentami a Regionalnym Planem Transportowym Województwa Łódzkiego dla realizacji warunku podstawowego Celu Polityki 3 (w zakresie transportu) w perspektywie finansowej 2021-2027 (RPT WŁ)? W przypadku braku takich dokumentów, czy projekt wpisuje się w kierunki działań lub działania wskazane w RPT WŁ?
Czy wykazano we wniosku o dofinansowanie zgodność projektu realizowanego na obszarze miejskim z właściwym Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a jeśli nie jest on wymagany ? z innymi właściwymi dokumentami planowania mobilności miejskiej? Kryterium w tym zakresie podlega ocenie wówczas, gdy Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej lub inny dokument planowania mobilności miejskiej zostały przygotowane dla danego obszaru miejskiego i obowiązują w chwili ogłoszenia naboru.?

Powyższe zapisy oznaczają, że jeśli wskazany przez wnioskodawcę podmiot jest dopiero w trakcie przygotowywania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a także nie ma dostępnych innych dokumentów w zakresie planowania mobilności miejskiej, kryterium nie będzie podlegać ocenie. Należy wskazać we wniosku o dofinansowanie informację, że na dzień ogłoszenia naboru taki dokument nie został wydany.