Numer naboru
FELD.09.01-IZ.00-001/23

Działanie FELD.09.01 Gospodarka w transformacji

Data publikacji
13.12.2023

Wyniki oceny formalnej

Szczegóły naboru

Dla kogo

Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie:

  • Mikroprzedsiębiorstwa,
  • Małe przedsiębiorstwa,
  • Średnie przedsiębiorstwa

w rozumieniu art. 2 załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.

Grupą docelową są osoby korzystające z rezultatów projektu, w tym przedsiębiorcy i mieszkańcy wyznaczonego w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego Obszaru Transformacji, w szczególności pracownicy kompleksu energetycznego w Bełchatowie, zagrożeni utratą pracy w wyniku zaprzestania eksploatacji złóż węglowych na terenie Kopalni Węgla Brunatnego ?Bełchatów? oraz zmniejszenia zatrudnienia w Elektrowni Bełchatów na skutek zmiany profilu gospodarczego podmiotu (zaprzestania wytwarzania energii ze źródeł konwencjonalnych).

Obszar Transformacji określony w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji to obszar 35 gmin: m. Bełchatów, gmina Bełchatów, gmina Drużbice, gmina Kleszczów, gmina Kluki, gmina Rusiec, gmina Szczerców, gmina Zelów, gmina Działoszyn, gmina Kiełczygłów, gmina Nowa Brzeźnica, gmina Pajęczno, gmina Rząśnia, gmina Siemkowice, gmina Strzelce Wielkie, gmina Sulmierzyce, gmina Gorzkowice, gmina Rozprza, gmina Wola Krzysztoporska, gmina Złoczew, gmina Dobryszyce, gmina Gomunice, gmina Kamieńsk, gmina Lgota Wielka, gmina Ładzice, m. Radomsko, gmina Radomsko, gmina Czarnożyły, gmina Konopnica, gmina Osjaków, gmina Ostrówek, gmina Wieluń, gmina Wierzchlas, gmina Widawa, m. Piotrków Trybunalski.

  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa

Na co

Wsparciem może zostać objęty następujący typ projektu:

Typ 6: wdrożenie rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach.

Wsparcie w ramach tego typu projektu uzyskają inwestycje w zakresie poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, m.in. inwestycje ograniczające zużycie energii, odzyskiwanie energii w procesie produkcyjnym, zastosowanie efektywnych energetycznie technologii, OZE, przedsięwzięcia termomodernizacyjne.

Typ 7: wdrożenie rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0 w przedsiębiorstwach.

Wsparcie w ramach tego typu projektu uzyskają inwestycje w zakresie wdrożenia w przedsiębiorstwie specjalistycznych rozwiązań cyfrowych zwiększających ich zaawansowanie technologiczne, poziom robotyzacji i zdolność do wdrażania innowacji.

Typ 9: wsparcie inwestycji w MŚP zwiększających ich zdolności produkcyjne. 

Wsparcie w ramach tego typu projektu uzyskają inwestycje produkcyjne przedsiębiorstw służące dywersyfikacji lub modernizacji, lub restrukturyzacji.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji WOD2021.

Przydatne wskazówki

Instytucja Zarządzająca programem regionalnym FEŁ2027 informuje, że w związku z wejściem w życie Rozporządzania Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 
z 15.12.2023 r.), w ramach ogłoszonych i niezakończonych konkursów, w których prawdopodobnym jest, że ich rozstrzygnięcie nastąpi po 30 czerwca 2024 roku, celem realizacji zasady równego traktowania wszystkich wnioskodawców, udzielenie pomocy de minimis będzie następowało na podstawie w/w aktu prawnego.

W takiej sytuacji wnioskodawcy mogą być proszeni o uzupełnienie złożonych wniosków o udzielenie pomocy tak, aby dostosować/uzupełnić dane i informacje w tych wnioskach zawarte, o wymogi wynikające z nowych regulacji prawnych. Przedmiotowe wnioski będą mogły również podlegać ponownej ocenie w tym zakresie.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 818.39 KB 46 stron
Ważny od
Pobierz

Załączniki do regulaminu


file 5.14 MB
Ważny od
Pobierz

Załączniki do formularza wniosku o dofinansowanie


file 2.82 MB
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Czy w ramach naboru nr FELD.09.01-IZ.00-001/23 dofinansowane mogą zostać projekty dotyczące produkcji napojów alkoholowych?

Warunki naboru nie wykluczają dofinansowania projektu dotyczącego produkcji napojów alkoholowych. Ograniczenie wsparcia z funduszy europejskich niektórych branż wynikać może natomiast z przepisów dotyczących pomocy publicznej lub pomocy de minimis. Na przykład w art. 1 ust. 1 rozporządzenia 1407/2013 wskazano pewne ograniczenia dotyczące udzielania pomocy de minimis w zakresie sektora prowadzonej działalności gospodarczej, której dotyczy projekt. Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, należy zwrócić szczególną uwagę na wskazane przepisy i upewnić się, że projekt nie dotyczy żadnego ze wskazanych wyjątków.

Zgodnie z treścią art. 1 ust 1 lit. b rozporządzenia 1407/2013, przyznanie pomocy nie będzie możliwe w przypadku produkcji podstawowej produktów rolnych. Załącznik I do Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej jako produkt rolny uznaje m.in.: „Alkohol etylowy, denaturowany lub nie, o jakiejkolwiek mocy, otrzymywany z produktów rolnych, o których mowa w załączniku I, z wyłączeniem wódek, likierów i innych napojów spirytusowych, złożone preparaty alkoholowe (znane jako „skoncentrowane ekstrakty”) do wyrobu napojów”. 

W zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych udzielanie pomocy de minimis nie jest możliwe, kiedy:

(i)        wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub jakości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą lub

(ii)       przyznanie pomocy zależy od faktu przyznania jej w części lub całości producentom surowców (art. 1 ust. 1 lit. c rozporządzenia 1407/2013).

Za przetwarzanie produktów rolnych rozporządzenie 1407/2013 uznaje w art. 2 ust. 1 lit. b czynności wykonywane na produkcie rolnym, w wyniku których powstaje produkt będący również produktem rolnym, z wyłączeniem czynności wykonywanych w gospodarstwach, niezbędnych do przygotowania produktów zwierzęcych lub roślinnych do pierwszej sprzedaży.

W kontekście powyższego jeżeli założenia projektu nie będą wpisywać się ani w produkcję podstawową produktów rolnych, ani w przetwarzanie produktów rolnych – następować będzie bowiem przetwarzanie produktu rolnego w produkt nieobjęty załącznikiem I TFUE („z wyłączeniem wódek, likierów i innych napojów spirytusowych”) możliwe byłoby udzielenie pomocy de minimis na jego realizację.

Należy jednak pamiętać, że za rozstrzygnięcia w indywidualnych przypadkach odpowiedzialna jest Komisja Oceny Projektów, która podejmuje decyzje na podstawie oceny konkretnego stanu faktycznego w oparciu o szczegółową analizę dokumentacji projektowej.

Jaki poziom dofinansowania i rodzaj pomocy należy przyjąć dla poszczególnych wydatków przewidzianych w projekcie w przypadku projektów typu Przemysł 4.0? W ramach jakiej pomocy finansowane są poszczególne kategorie wydatków w odniesieniu do dokumentu "Zasady kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027"?

Intensywność wsparcia zależy od wielu czynników m.in. od podstawy prawnej, na jakiej ma być udzielona pomoc, wielkości przedsiębiorcy, specyfiki projektu, kategorii kosztu. Co do zasady to Wnioskodawca mając na uwadze przepisy prawa określa, czy w projekcie wystąpi pomoc publiczna lub pomoc de minimis. Maksymalny poziom dofinansowania przy zastosowaniu pomocy de mninimis w przedmiotowym naborze wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych projektu. 

Jednocześnie informuję, iż Wnioskodawca na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie sam określa podstawę prawną pomocy, w ramach której stara się o dofinansowanie oraz wnioskuje o wsparcie na określonym przepisami pomocy publicznej poziomie.

Dofinansowanie projektu w przedmiotowym naborze udzielane będzie zgodnie z właściwymi przepisami prawa unijnego i krajowego dotyczącymi zasad udzielania tej pomocy, obowiązującymi w momencie udzielania wsparcia, w szczególności w oparciu o następujące rozporządzenia:

  1. Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,
  2. Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu,
  3. Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz.U. z 2023 r. poz. 280),
  4. Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 września 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U.2022.2062);
  5. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie udzielania pomocy na wspieranie innowacyjności oraz na innowacje procesowe i organizacyjne w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U.2023.1487);
  6. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie udzielania pomocy szkoleniowej w zakresie celu polityki CP1 oraz celu szczegółowego Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. poz. 1649);
  7. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje wspierające efektywność energetyczną w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U.2022.2607).

Czy w ramach kryterium merytorycznego punktowego "Innowacje" oceniana będzie innowacja w skali przedsiębiorstwa?

Zgodnie z kryterium wyboru projektu dla priorytetu 9 Fundusze Europejskie dla Łódzkiego przez innowację rozumie się nowy lub ulepszony produkt lub proces (lub ich połączenie), który różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów danej jednostki i który został udostępniony potencjalnym użytkownikom (produkt) lub wprowadzony do użytku przez jednostkę (proces). Aby otrzymać dodatkowe punkty Wnioskodawca powinien w sposób precyzyjny i zgodny z Podręcznikiem Oslo 2018 opisać planowaną innowację na poziomie przedsiębiorstwa.

Istnieje możliwości otrzymania 1 – dodatkowego punktu, jeśli projekt przyczynia się do co najmniej jednej z powyższych zmian oraz dotyczy przedsiębiorstwa, którego działalność jest powiązana z działalnością Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów lub Elektrowni Bełchatów, tzn. przedsiębiorstwo dostarcza produkty lub usługi do tych podmiotów. Czy tutaj jest określone jak ma wyglądać taka współpraca - tzn. czy to może być jednorazowa współpraca, czy musi być cykliczna? Czy jest jakiś okres w którym ta współpraca musi występować, tzn. czy faktura na dostarczenie produktów 5 lat temu sprawi że możemy się ubiegać o te punkty?

W ramach spełniania kryterium punktowego pn. wpływ na transformację dodatkowy punkt może zostać przyznany, jeżeli działalność przedsiębiorstwa jest powiązana z działalnością Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów lub Elektrowni Bełchatów, tzn. przedsiębiorstwo to dostarcza produkty lub usługi do tych podmiotów. Oznacza to, że współpraca jest stała, a Wnioskodawca powinien opisać zakres tej współpracy, określić okres jej trwania, ewentualnie poprzeć przedstawione informacje np. umową na cykliczne świadczenie usług.

Czy Wnioskodawca będący firmą usługową (a nie produkcyjną) może złożyć projekt w ramach Typu 9: wsparcie inwestycji w MŚP zwiększających ich zdolności produkcyjne? Czy „zdolności produkcyjne” określone w nazwie Typu 9 projektu można również rozumieć również jako „zdolności do wytwarzania usług”?

Wnioskodawca będący firmą usługową (a nie produkcyjną) może złożyć projekt w ramach Typu 9: Wsparcie inwestycji w MŚP zwiększających ich zdolności produkcyjne, które można rozumieć również jako „zdolności do wytwarzania usług”.

Jaki powinniśmy przyjąć kurs do przeliczenia na PLN ofert, stanowiących podstawę do ustalenia wysokości wydatków przyjętych w budżecie, wyrażonych w walucie obcej?
Czy Wnioskodawca samodzielnie ustala kurs przeliczeniowy, np. kurs z daty sporządzenia budżetu, albo kurs z dnia wpływu oferty, czy jest on z góry określony? Czy może powinno się przyjąć miesięczny obrachunkowy kurs wymiany waluty stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru tj.  kurs 4.3355 PLN stosowany też do przeliczenia łącznego kosztu projektu.

Rekomendujemy zastosowanie miesięcznego obrachunkowego kursu wymiany waluty stosowanego przez KE, aktualnego na dzień ogłoszenia naboru tj. kursu 4.3355 PLN stosowanego też do przeliczenia łącznego kosztu projektu.

Czy Wnioskodawca może wnioskować o wsparcie wyłącznie w ramach Typu 9 projektu jeśli planuje inwestycję zwiększającą zdolności produkcyjne w postaci budowy hali oraz zakup maszyn, przy czym zaplanowany do budowy budynek będzie zasilany pompą ciepła i panelami fotowoltaicznymi, stanowiącymi integralną część budynku. Czy całość projektu zaliczyć jako Typ 9 czy OZE powinno być wydzielone do Typu 6 ?  

W przypadku przedstawionej inwestycji należy poszczególne działania przyporządkować do odpowiadających typów projektu.

Czy dla projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych, dla których łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. euro konieczne jest przeprowadzenie porównania ofert przed złożeniem wniosku ? Czy wystarczy oszacowanie wydatku na podstawie 1 oferty, czy konieczne jest przedstawienie większej liczby ofert?

Dla każdego wydatku składającego się na kwotę ryczałtową powinna zostać dokonana rzetelna analiza rynku, na podstawie której wnioskodawca określił wartość wydatku składającego się na kwotę ryczałtową. Potwierdzenie spełnienia ww. warunków kwalifikowalności dla kwot ryczałtowych, tj. szczegółowe uzasadnienie potwierdzające racjonalność i efektywność kwoty, w tym dokonana przez beneficjenta analiza rynku, powinna znaleźć się w uzasadnieniu pod szczegółowym budżetem projektu wniosku o dofinansowanie. Dlatego uzasadnionym wydaje się oszacowanie wydatku na podstawie więcej niż 1 oferty.

Czy w ramach konkursu można kwalifikować używane środki trwałe?

Co do zasady tak, jednakże zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego FEŁ 2021-2027 dla typu 6 projektów zakup i montaż używanej infrastruktury stanowi wydatek niekwalifikowalny. Natomiast w przypadku typu 7 projektów wydatek niekwalifikowalny stanowi zakup środków transportu. Zatem wszystko uzależnione jest od typu projektu i zasad kwalifikowania wydatków.

Czy w ramach projektu Beneficjent musi mieć kwalifikowany podpis elektroniczny i czy jest to jedyna forma podpisania wniosku i załączników?

Formularz wniosku nie wymaga podpisu kwalifikowalnego. Natomiast załączniki, które stanowią integralną cześć wniosku o dofinansowanie (składane na etapie naboru i ewentualnego uzupełnienia/poprawy na etapie oceny) składane są w formie elektronicznej i należy je podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym i zaimportować do wniosku w aplikacji WOD2021. Wymóg podpisu kwalifikowanego dla oświadczeń składanych przez wnioskodawcę niezbędnych do oceny projektu wynika bezpośrednio z Wytycznych dotyczących wyboru projektów na lata 2021-2027.

Czy raty leasingu są kwalifikowane przez cały okres umowy leasingu (powiedzmy 5 lat) czy jedynie przez okres realizacji projektu?

W zależności od typu projektu, dla typu 7 Wdrożenie rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0 w przedsiębiorstwach, koszty leasingu stanowią wydatek niekwalifikowalny. Natomiast dla typu 9 nie ma takiego ograniczenia; wówczas do wydatków kwalifikowalnych Wnioskodawca może zaliczyć dzierżawę lub najem instalacji lub maszyn w formie leasingu finansowego (w części raty leasingowej wystawionej na rzecz beneficjenta związanej ze spłatą kapitału, bez części odsetkowej i innych opłat) obejmującego obowiązek zakupu aktywów przez Beneficjenta po wygaśnięciu umowy. Kwalifikowalność rat dotyczy okresu realizacji projektu.

Czy jest maksymalna wartość dotacji / kosztów kwalifikowanych?

Zarówno minimalna, jak i maksymalna kwota dofinansowania projektu nie została określona.

Firma planuje złożyć wniosek dotyczący dywersyfikacji działalności (nabycie maszyn produkcyjnych) oraz instalacji PV (OZE). Instrukcja i Regulamin mówi - "Dla projektów dotyczących efektywności energetycznej zakres rzeczowy inwestycji musi wynikać z przeprowadzonego audytu energetycznego. W przypadku zaplanowanych działań dotyczących elewacji lub dachu budynku do wniosku należy dołączyć ekspertyzę ornitologiczną lub chiropterologiczną, stwierdzającą obecność lub brak chronionych gatunków ptaków i nietoperzy w budynku, w którym planowane jest przeprowadzenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. W przypadku, gdy elementem projektu jest wymiana konwencjonalnego źródła ciepła należy pamiętać o zachowaniu hierarchii wymiany źródła ciepła. Oznacza to, że w przypadku wymiany źródła ciepła w pierwszej kolejności źródło ciepła należy zastąpić instalacją OZE. Wsparcie przyznawane będzie tylko w przypadku, gdy realizacja projektu przyczynia się do zwiększenia efektywności energetycznej na poziomie nie niższym niż 30% (wymóg nie dotyczy zabytków)." Czy w przypadku projektu łączącego kilka typów projektu - tzn. typ "Wsparcie inwestycji zwiększających zdolności produkcyjne" oraz "Wdrożenie rozwiązań w zakresie poprawy efektywności energetycznej" - poprzez nabycie instalacji OZE (PV) jest również konieczność posiadania audytu energetycznego?

Audyt energetyczny jest wymagany w przypadku realizacji projektu dotyczącego termomodernizacji. Jeśli projekt zakłada nabycie samej instalacji OZE, nie ma obowiązku załączać audytu energetycznego.

Czy jeśli projekt będzie w jakimś stopniu dotyczył zakupu /wdrożenia rozwiązań ekologicznych istnieje konieczność zlecenia audytu energetycznego i czy wymóg zwiększenia efektywności energetycznej na poziomie nie niższym niż 30% dotyczy każdego projektu który zawiera komponent OZE?

Audyt energetyczny oraz zwiększenie efektywności energetycznej na poziomie nie niższym niż 30% jest wymagany w przypadku realizacji projektu dotyczącego termomodernizacji.

Czy w ramach typu 7 lub 9 możliwy jest zakup i instalacja paneli fotowoltaicznych, które w 30 % będą wykorzystywane w calu zasilenia  planowanych do nabycia maszyny i urządzeń w ramach projektu, a pozostała cześć będzie wykorzystywana na potrzeby przedsiębiorstwa? 
Powyższe jest zgodne z interpretacją Komisji Europejskiej z 2018 r, że niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej (tj. jako wydatki związane z zakupem nowych środków trwałych w przypadku realizacji jednej z czterech form inwestycji początkowej) jeżeli spełnione są łącznie trzy następujące warunki:

  • wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem projektu (większość kosztów nie powinna być związana z wytwarzaniem energii),
  • zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużycie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante),
  • są to koszty, które związane są z wytwarzaniem energii z odnawialnych źródeł.
     

Zakup i instalacja paneli fotowoltaicznych, które w 30 % będą wykorzystywane w celu zasilenia  planowanych do nabycia maszyny i urządzeń w ramach projektu, a pozostała cześć będzie wykorzystywana na potrzeby przedsiębiorstwa możliwy jest do sfinansowania w ramach 6 typu projektu. Jednakże ostateczna decyzja należy do eksperta podczas oceny merytorycznej projektu i jest ona wynikiem całościowej oceny złożonego projektu.

 

Czy mała firma zlokalizowana na Obszarze Sprawiedliwej Transformacji może otrzymać 70% dofinansowania w ramach pomocy publicznej? 
Czy obowiązuje w tym konkursie zwiększony o 10% poziom dofinansowania w przypadku projektu zlokalizowanego w gminie znajdującej się na obszarze Sprawiedliwej Transformacji – zgodnie ze zwiększeniem intensywności pomocy dla terytoriów wybranych do objęcia wsparciem z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji?

Maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla województwa łódzkiego wynosi 40 %, przy czym może ona zostać podniesiona o:

            - 20 % w przypadku małych przedsiębiorstw,

            - 10 % w przypadku średnich przedsiębiorstw,

oraz o 10 % z uwagi na realizację projektu na obszarze objętym Funduszem na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji. 

Tym samym należy stwierdzić, że w przypadku inwestycji zgodnej z wymogami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 maksymalny poziom dofinansowania wynosić może:

- 60 % dla średnich przedsiębiorstw,

- 70 % dla mikro i małych przedsiębiorstw.

Podsumowując w przedmiotowym naborze każdy Wnioskodawca może wystąpić o dodatkowe 10% dofinansowania z uwagi na to, że realizacja będzie dotyczyć projektów na obszarze objętym Funduszem na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji.

W przypadku projektu o wartości poniżej 50 mln PLN, jest konieczność przygotowania pełnej analizy kosztów i korzyści (jest to jeden z arkuszy pliku "Załącznik nr 3a do wniosku Wariant I - analiza projektu"): 
a) zgodnie z dokumentem "Instrukcja wypełniania szablonu analizy ekonomiczno-finansowej": "Wszyscy wnioskodawcy (lider i partnerzy) są zobowiązani wypełnić trzy pierwsze arkusze: Informacje podstawowe oraz Tabele 1 (Analiza kosztów i korzyści) i 2 (Analiza finansowa projektu)". 
b) jednocześnie "Instrukcja" oraz "Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie", wskazuje na konieczność przeprowadzenia Analizy ekonomiczno-finansowej zgodnie z zapisami dokumentu "Wytycznych dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027", w którym z kolei czytamy: "Nie rekomenduje się instytucjom zarządzającym stosowania postanowień Wytycznych dla projektów, których całkowity koszt kwalifikowalny w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie wynosi mniej niż 50 mln PLN. Z uwagi na złożoność koniecznych do przeprowadzenia analiz, zaleca się instytucjom zarządzającym, aby w przypadku projektów o mniejszej wartości, analizy przybrały formę uproszczoną".  
 c) w rozdziale 7.1 ww. "Wytycznych dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027", są m.in. zapisy: "Analiza ekonomiczna jest pełną formą analizy kosztów i korzyści. Przeprowadza się ją jeżeli zmierzenie i zaprezentowanie korzyści projektów w kategoriach pieniężnych jest możliwe.",  
W związku z powyższym zachodzi wątpliwość i pytanie: czy w przypadku projektu o wartości około 6 mln PLN, oraz w sytuacji gdzie zmierzenie i zaprezentowanie korzyści projektu w kategoriach pieniężnych jest niemożliwe, również należy przedstawić (uzupełnić arkusz w załączniku 3a), analizę kosztów i korzyści?
 

W przypadku projektu o wartości poniżej 50 mln PLN Wnioskodawca zobowiązany jest wypełnić zarówno załącznik  3a - Tabele 1 (Analiza kosztów i korzyści), 2 (Analiza finansowa projektu) oraz załącznik 3b (Analiza ekonomiczno-finansowa).

Czy i w którym dokumencie (wniosek? załącznik?), należy przedstawić opisy założeń, na podstawie których przeprowadzono analizę w załącznikach (szablonach) 3a i 3b? W instrukcjach jest jedynie mowa o wypełnieniu szablonu (uzupełnienie tabel historycznymi i prognozowanymi wartości w tys. PLN), natomiast nie ma w nim np. pól opisowych, w których można przedstawić uzasadnienie przyjętych założeń, wartości na podstawie których opracowano prognozy, co na pewno pomogłoby przy dokonaniu oceny przedmiotowych prognoz (m.in. sytuacji finansowej, zdolności spółki do realizacji projektu, montażu finansowego, rentowności projektu, itd.).

Wnioskodawca nie ma obowiązku przedstawiać opisów założeń, na podstawie których przeprowadził analizę. Jeżeli jednak chce przedstawić dodatkowe informacje, może zawrzeć je w załączniku fakultatywnym dołączonym do wniosku.

Miejsce realizacji projektu – czy musi być to miejsce wpisane do dokumentu rejestrowego Wnioskodawcy? Czy dopuszczalna jest taka sytuacja, że Wnioskodawca posiada główną siedzibę w innym województwie, natomiast jeden z jego zakładów (który wynajmuje od innego podmiotu) znajduje się na terenie gmin określonych w dokumentacji konkursowej?

Zgodnie z kryterium projekt musi być realizowany na obszarze sprawiedliwej transformacji województwa łódzkiego obejmującym 35 gmin wskazanych w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego.

Powyższe zapisy weryfikowane będą na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie.

Czy dopuszczalny jest np. zakup środków trwałych do zakładu, który Wnioskodawca wynajmuje? Czy musi to być własność Wnioskodawcy potwierdzona odpowiednim dokumentem?

Dokumentacja naboru nie wyklucza możliwości zakupu środków trwałych do lokalu wynajmowanego przez Wnioskodawcę. Planując inwestycje, Wnioskodawca musi mieć jednak na uwadze obowiązek zachowania okresu trwałości projektu, a zapisy umowy najmu powinny umożliwić Wnioskodawcy realizację planowanego projektu i jego utrzymanie w okresie trwałości.

Finanse

Dofinansowanie do
85%
80 000 000,00 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Czerwiec 2024

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  1. Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi, 
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź 
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
    SKYPE: GPILodz
  2. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie, 
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów 
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
    SKYPE: LPIBelchatow
  3. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu, 
    ul. Rynek 14, 98-200 Sieradz
    tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25 
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
    SKYPE: LPISieradz
     

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie łódzkim.