Działanie FELD.09.01 Gospodarka w transformacji
Wyniki oceny formalnej
Szczegóły naboru
Dla kogo
Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie:
- Mikroprzedsiębiorstwa,
- Małe przedsiębiorstwa,
- Średnie przedsiębiorstwa
w rozumieniu art. 2 załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.
Grupą docelową są osoby korzystające z rezultatów projektu, w tym przedsiębiorcy i mieszkańcy wyznaczonego w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego Obszaru Transformacji, w szczególności pracownicy kompleksu energetycznego w Bełchatowie, zagrożeni utratą pracy w wyniku zaprzestania eksploatacji złóż węglowych na terenie Kopalni Węgla Brunatnego ?Bełchatów? oraz zmniejszenia zatrudnienia w Elektrowni Bełchatów na skutek zmiany profilu gospodarczego podmiotu (zaprzestania wytwarzania energii ze źródeł konwencjonalnych).
Obszar Transformacji określony w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji to obszar 35 gmin: m. Bełchatów, gmina Bełchatów, gmina Drużbice, gmina Kleszczów, gmina Kluki, gmina Rusiec, gmina Szczerców, gmina Zelów, gmina Działoszyn, gmina Kiełczygłów, gmina Nowa Brzeźnica, gmina Pajęczno, gmina Rząśnia, gmina Siemkowice, gmina Strzelce Wielkie, gmina Sulmierzyce, gmina Gorzkowice, gmina Rozprza, gmina Wola Krzysztoporska, gmina Złoczew, gmina Dobryszyce, gmina Gomunice, gmina Kamieńsk, gmina Lgota Wielka, gmina Ładzice, m. Radomsko, gmina Radomsko, gmina Czarnożyły, gmina Konopnica, gmina Osjaków, gmina Ostrówek, gmina Wieluń, gmina Wierzchlas, gmina Widawa, m. Piotrków Trybunalski.
- Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
Na co
Wsparciem może zostać objęty następujący typ projektu:
Typ 6: wdrożenie rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach.
Wsparcie w ramach tego typu projektu uzyskają inwestycje w zakresie poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, m.in. inwestycje ograniczające zużycie energii, odzyskiwanie energii w procesie produkcyjnym, zastosowanie efektywnych energetycznie technologii, OZE, przedsięwzięcia termomodernizacyjne.
Typ 7: wdrożenie rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0 w przedsiębiorstwach.
Wsparcie w ramach tego typu projektu uzyskają inwestycje w zakresie wdrożenia w przedsiębiorstwie specjalistycznych rozwiązań cyfrowych zwiększających ich zaawansowanie technologiczne, poziom robotyzacji i zdolność do wdrażania innowacji.
Typ 9: wsparcie inwestycji w MŚP zwiększających ich zdolności produkcyjne.
Wsparcie w ramach tego typu projektu uzyskają inwestycje produkcyjne przedsiębiorstw służące dywersyfikacji lub modernizacji, lub restrukturyzacji.
Jak się ubiegać
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji WOD2021.
Przydatne wskazówki
Instytucja Zarządzająca programem regionalnym FEŁ2027 informuje, że w związku z wejściem w życie Rozporządzania Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831
z 15.12.2023 r.), w ramach ogłoszonych i niezakończonych konkursów, w których prawdopodobnym jest, że ich rozstrzygnięcie nastąpi po 30 czerwca 2024 roku, celem realizacji zasady równego traktowania wszystkich wnioskodawców, udzielenie pomocy de minimis będzie następowało na podstawie w/w aktu prawnego.
W takiej sytuacji wnioskodawcy mogą być proszeni o uzupełnienie złożonych wniosków o udzielenie pomocy tak, aby dostosować/uzupełnić dane i informacje w tych wnioskach zawarte, o wymogi wynikające z nowych regulacji prawnych. Przedmiotowe wnioski będą mogły również podlegać ponownej ocenie w tym zakresie.
Przydatne linki
Pytania i odpowiedzi
Warunki naboru nie wykluczają dofinansowania projektu dotyczącego produkcji napojów alkoholowych. Ograniczenie wsparcia z funduszy europejskich niektórych branż wynikać może natomiast z przepisów dotyczących pomocy publicznej lub pomocy de minimis. Na przykład w art. 1 ust. 1 rozporządzenia 1407/2013 wskazano pewne ograniczenia dotyczące udzielania pomocy de minimis w zakresie sektora prowadzonej działalności gospodarczej, której dotyczy projekt. Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, należy zwrócić szczególną uwagę na wskazane przepisy i upewnić się, że projekt nie dotyczy żadnego ze wskazanych wyjątków.
Zgodnie z treścią art. 1 ust 1 lit. b rozporządzenia 1407/2013, przyznanie pomocy nie będzie możliwe w przypadku produkcji podstawowej produktów rolnych. Załącznik I do Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej jako produkt rolny uznaje m.in.: „Alkohol etylowy, denaturowany lub nie, o jakiejkolwiek mocy, otrzymywany z produktów rolnych, o których mowa w załączniku I, z wyłączeniem wódek, likierów i innych napojów spirytusowych, złożone preparaty alkoholowe (znane jako „skoncentrowane ekstrakty”) do wyrobu napojów”.
W zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych udzielanie pomocy de minimis nie jest możliwe, kiedy:
(i) wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub jakości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą lub
(ii) przyznanie pomocy zależy od faktu przyznania jej w części lub całości producentom surowców (art. 1 ust. 1 lit. c rozporządzenia 1407/2013).
Za przetwarzanie produktów rolnych rozporządzenie 1407/2013 uznaje w art. 2 ust. 1 lit. b czynności wykonywane na produkcie rolnym, w wyniku których powstaje produkt będący również produktem rolnym, z wyłączeniem czynności wykonywanych w gospodarstwach, niezbędnych do przygotowania produktów zwierzęcych lub roślinnych do pierwszej sprzedaży.
W kontekście powyższego jeżeli założenia projektu nie będą wpisywać się ani w produkcję podstawową produktów rolnych, ani w przetwarzanie produktów rolnych – następować będzie bowiem przetwarzanie produktu rolnego w produkt nieobjęty załącznikiem I TFUE („z wyłączeniem wódek, likierów i innych napojów spirytusowych”) możliwe byłoby udzielenie pomocy de minimis na jego realizację.
Należy jednak pamiętać, że za rozstrzygnięcia w indywidualnych przypadkach odpowiedzialna jest Komisja Oceny Projektów, która podejmuje decyzje na podstawie oceny konkretnego stanu faktycznego w oparciu o szczegółową analizę dokumentacji projektowej.
Intensywność wsparcia zależy od wielu czynników m.in. od podstawy prawnej, na jakiej ma być udzielona pomoc, wielkości przedsiębiorcy, specyfiki projektu, kategorii kosztu. Co do zasady to Wnioskodawca mając na uwadze przepisy prawa określa, czy w projekcie wystąpi pomoc publiczna lub pomoc de minimis. Maksymalny poziom dofinansowania przy zastosowaniu pomocy de mninimis w przedmiotowym naborze wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Jednocześnie informuję, iż Wnioskodawca na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie sam określa podstawę prawną pomocy, w ramach której stara się o dofinansowanie oraz wnioskuje o wsparcie na określonym przepisami pomocy publicznej poziomie.
Dofinansowanie projektu w przedmiotowym naborze udzielane będzie zgodnie z właściwymi przepisami prawa unijnego i krajowego dotyczącymi zasad udzielania tej pomocy, obowiązującymi w momencie udzielania wsparcia, w szczególności w oparciu o następujące rozporządzenia:
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu,
- Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz.U. z 2023 r. poz. 280),
- Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 września 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U.2022.2062);
- Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie udzielania pomocy na wspieranie innowacyjności oraz na innowacje procesowe i organizacyjne w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U.2023.1487);
- Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie udzielania pomocy szkoleniowej w zakresie celu polityki CP1 oraz celu szczegółowego Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. poz. 1649);
- Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje wspierające efektywność energetyczną w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U.2022.2607).
Zgodnie z kryterium wyboru projektu dla priorytetu 9 Fundusze Europejskie dla Łódzkiego przez innowację rozumie się nowy lub ulepszony produkt lub proces (lub ich połączenie), który różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów danej jednostki i który został udostępniony potencjalnym użytkownikom (produkt) lub wprowadzony do użytku przez jednostkę (proces). Aby otrzymać dodatkowe punkty Wnioskodawca powinien w sposób precyzyjny i zgodny z Podręcznikiem Oslo 2018 opisać planowaną innowację na poziomie przedsiębiorstwa.
W ramach spełniania kryterium punktowego pn. wpływ na transformację dodatkowy punkt może zostać przyznany, jeżeli działalność przedsiębiorstwa jest powiązana z działalnością Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów lub Elektrowni Bełchatów, tzn. przedsiębiorstwo to dostarcza produkty lub usługi do tych podmiotów. Oznacza to, że współpraca jest stała, a Wnioskodawca powinien opisać zakres tej współpracy, określić okres jej trwania, ewentualnie poprzeć przedstawione informacje np. umową na cykliczne świadczenie usług.
Wnioskodawca będący firmą usługową (a nie produkcyjną) może złożyć projekt w ramach Typu 9: Wsparcie inwestycji w MŚP zwiększających ich zdolności produkcyjne, które można rozumieć również jako „zdolności do wytwarzania usług”.
Rekomendujemy zastosowanie miesięcznego obrachunkowego kursu wymiany waluty stosowanego przez KE, aktualnego na dzień ogłoszenia naboru tj. kursu 4.3355 PLN stosowanego też do przeliczenia łącznego kosztu projektu.
W przypadku przedstawionej inwestycji należy poszczególne działania przyporządkować do odpowiadających typów projektu.
Dla każdego wydatku składającego się na kwotę ryczałtową powinna zostać dokonana rzetelna analiza rynku, na podstawie której wnioskodawca określił wartość wydatku składającego się na kwotę ryczałtową. Potwierdzenie spełnienia ww. warunków kwalifikowalności dla kwot ryczałtowych, tj. szczegółowe uzasadnienie potwierdzające racjonalność i efektywność kwoty, w tym dokonana przez beneficjenta analiza rynku, powinna znaleźć się w uzasadnieniu pod szczegółowym budżetem projektu wniosku o dofinansowanie. Dlatego uzasadnionym wydaje się oszacowanie wydatku na podstawie więcej niż 1 oferty.
Co do zasady tak, jednakże zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego FEŁ 2021-2027 dla typu 6 projektów zakup i montaż używanej infrastruktury stanowi wydatek niekwalifikowalny. Natomiast w przypadku typu 7 projektów wydatek niekwalifikowalny stanowi zakup środków transportu. Zatem wszystko uzależnione jest od typu projektu i zasad kwalifikowania wydatków.
Formularz wniosku nie wymaga podpisu kwalifikowalnego. Natomiast załączniki, które stanowią integralną cześć wniosku o dofinansowanie (składane na etapie naboru i ewentualnego uzupełnienia/poprawy na etapie oceny) składane są w formie elektronicznej i należy je podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym i zaimportować do wniosku w aplikacji WOD2021. Wymóg podpisu kwalifikowanego dla oświadczeń składanych przez wnioskodawcę niezbędnych do oceny projektu wynika bezpośrednio z Wytycznych dotyczących wyboru projektów na lata 2021-2027.
W zależności od typu projektu, dla typu 7 Wdrożenie rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0 w przedsiębiorstwach, koszty leasingu stanowią wydatek niekwalifikowalny. Natomiast dla typu 9 nie ma takiego ograniczenia; wówczas do wydatków kwalifikowalnych Wnioskodawca może zaliczyć dzierżawę lub najem instalacji lub maszyn w formie leasingu finansowego (w części raty leasingowej wystawionej na rzecz beneficjenta związanej ze spłatą kapitału, bez części odsetkowej i innych opłat) obejmującego obowiązek zakupu aktywów przez Beneficjenta po wygaśnięciu umowy. Kwalifikowalność rat dotyczy okresu realizacji projektu.
Zarówno minimalna, jak i maksymalna kwota dofinansowania projektu nie została określona.
Audyt energetyczny jest wymagany w przypadku realizacji projektu dotyczącego termomodernizacji. Jeśli projekt zakłada nabycie samej instalacji OZE, nie ma obowiązku załączać audytu energetycznego.
Audyt energetyczny oraz zwiększenie efektywności energetycznej na poziomie nie niższym niż 30% jest wymagany w przypadku realizacji projektu dotyczącego termomodernizacji.
Zakup i instalacja paneli fotowoltaicznych, które w 30 % będą wykorzystywane w celu zasilenia planowanych do nabycia maszyny i urządzeń w ramach projektu, a pozostała cześć będzie wykorzystywana na potrzeby przedsiębiorstwa możliwy jest do sfinansowania w ramach 6 typu projektu. Jednakże ostateczna decyzja należy do eksperta podczas oceny merytorycznej projektu i jest ona wynikiem całościowej oceny złożonego projektu.
Maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla województwa łódzkiego wynosi 40 %, przy czym może ona zostać podniesiona o:
- 20 % w przypadku małych przedsiębiorstw,
- 10 % w przypadku średnich przedsiębiorstw,
oraz o 10 % z uwagi na realizację projektu na obszarze objętym Funduszem na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji.
Tym samym należy stwierdzić, że w przypadku inwestycji zgodnej z wymogami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 maksymalny poziom dofinansowania wynosić może:
- 60 % dla średnich przedsiębiorstw,
- 70 % dla mikro i małych przedsiębiorstw.
Podsumowując w przedmiotowym naborze każdy Wnioskodawca może wystąpić o dodatkowe 10% dofinansowania z uwagi na to, że realizacja będzie dotyczyć projektów na obszarze objętym Funduszem na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji.
W przypadku projektu o wartości poniżej 50 mln PLN Wnioskodawca zobowiązany jest wypełnić zarówno załącznik 3a - Tabele 1 (Analiza kosztów i korzyści), 2 (Analiza finansowa projektu) oraz załącznik 3b (Analiza ekonomiczno-finansowa).
Wnioskodawca nie ma obowiązku przedstawiać opisów założeń, na podstawie których przeprowadził analizę. Jeżeli jednak chce przedstawić dodatkowe informacje, może zawrzeć je w załączniku fakultatywnym dołączonym do wniosku.
Zgodnie z kryterium projekt musi być realizowany na obszarze sprawiedliwej transformacji województwa łódzkiego obejmującym 35 gmin wskazanych w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego.
Powyższe zapisy weryfikowane będą na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie.
Dokumentacja naboru nie wyklucza możliwości zakupu środków trwałych do lokalu wynajmowanego przez Wnioskodawcę. Planując inwestycje, Wnioskodawca musi mieć jednak na uwadze obowiązek zachowania okresu trwałości projektu, a zapisy umowy najmu powinny umożliwić Wnioskodawcy realizację planowanego projektu i jego utrzymanie w okresie trwałości.
Finanse
Termin konkursu
Start
Koniec
Wyniki
Marzec 2025Z nimi skonsultujesz wniosek
Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:
- Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,
ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź
tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
SKYPE: GPILodz - Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,
ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów
tel. 44 754 78 07, 690 600 586
e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
SKYPE: LPIBelchatow - Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,
ul. Rynek 14, 98-200 Sieradz
tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25
e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
SKYPE: LPISieradz
Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie łódzkim.