Numer naboru
FELD.08.10-IZ.00-001/24

Działanie FELD.08.10 Edukacja włączająca

Data publikacji
09.10.2024

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • Administracja publiczna, 
  • Instytucje nauki i edukacji, 
  • Partnerzy społeczni,
  • Przedsiębiorstwa, 
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe, 
  • Służby publiczne
  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Samorządy, organizacje i inne podmioty
  • Administracja publiczna
  • Jednostki Samorządu Terytorialnego
  • Służby publiczne inne niż administracja
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Przedszkola i instytucje opieki

Na co

Typ projektu: działania w zakresie edukacji włączającej w edukacji przedszkolnej

Rodzaje przedsięwzięć, możliwych do realizacji w ramach typu projektu: 

  1. Przygotowanie infrastruktury pod kątem dostępności dla dzieci, uczniów, nauczycieli, rodziców z niepełnosprawnościami.
  2. Wyposażenie, doposażenie pomieszczeń niezbędne dla dzieci, uczniów i nauczycieli z niepełnosprawnością.
  3. Wsparcie dzieci, uczniów z niepełnosprawnościami w zakresie zaspokajania indywidualnych potrzeb w kontekście nauki, opieki i wychowania.
  4. Wsparcie usprawniające organizację pracy placówki w zakresie wsparcia osób z indywidualnymi potrzebami.
  5. Wsparcie kadry szkół i placówek systemu oświaty z zakresu zapobiegania przemocy motywowanej uprzedzeniami, w tym zapobieganie dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność oraz orientację seksualną i tożsamość płciową, poprzez podnoszenie kompetencji, wsparcie eksperckie, wymianę dobrych praktyk, wspieranie tworzenia systemowych rozwiązań wspierających zapobieganie przemocy.

Wszelkie zakupy sprzętu lub działania dotyczące infrastruktury będą możliwe tylko jeżeli są niezbędne do realizacji celu projektu.

Wsparciem nie mogą zostać objęte placówki specjalne.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie należy złożyć za pośrednictwem aplikacji SOWA.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 883.12 KB 71 stron
Ważny od
Pobierz

Formularz wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 57.37 KB 15 stron
Ważny od
Pobierz

Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 814.06 KB 57 stron
Ważny od
Pobierz

Kryteria wyboru projektów


pdf 496.55 KB 21 stron
Ważny od
Pobierz

Lista definicji wskaźników


pdf 566.08 KB 18 stron
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 411.43 KB 14 stron
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny ogólnego kryterium podsumowującego


pdf 570.73 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Wzór protestu


pdf 476.02 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Wzór umowy o dofinansowanie projektu


pdf 1.54 MB 97 stron
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Pytanie 1:

Bardzo proszę o informację, czy w ramach planowanych zadań w projekcie można kwalifikować zajęcia integracyjne dla grupy przedszkolnej, do której uczęszcza dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia prowadzone będą przez specjalistę, będą miały charakter terapeutyczny, uczestniczyć w nich będą wszystkie dzieci z grupy przedszkolnej.

Odpowiedź 1:

Realizacja projektu musi być poprzedzona diagnozą sporządzoną na podstawie indywidualnego zapotrzebowania Ośrodka Wychowania Przedszkolnego (OWP) i osób obejmowanych wsparciem. Jednocześnie we wniosku powinny zostać przedstawione kluczowe informacje z diagnozy potrzeb (o czym mowa w Regulaminie naboru). Komisja Oceny Projektów na podstawie informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie weryfikować będzie czy dobór grupy docelowej i przewidywanych form wsparcia został określony na podstawie tej diagnozy. Zatem trudno nie mając pełnej informacji, jednoznacznie określić czy planowane zadanie (tj. zajęcia integracyjne)  będzie możliwe do dofinansowania, gdyż z zadanego pytania nie wiadomo o jaki rodzaj zajęć chodzi, co one miałyby na celu. Ponadto, jeśli takie zajęcia są już prowadzone w placówce nie można ich powielać w ramach projektu. We wniosku powinny znaleźć się informacje pozwalające na ocenę zasadności planowanych zajęć.

Jednocześnie należy pamiętać, że zajęcia dla pozostałych dzieci (dzieci bez zidentyfikowanych specjalnych potrzeb bądź niepełnosprawności) powinny służyć kształtowaniu postaw 
tolerancji, akceptacji, wrażliwości. Zajęcia o charakterze terapeutycznym powinny być przeznaczone dla dzieci ze specjalnymi potrzebami zgodnie z zidentyfikowanym przez specjalistów zapotrzebowaniem. 

Pytanie 2:

Czy została określona minimalna wartość projektu?

Odpowiedź 2:

Nie ma określonej minimalnej wartości projektu. Natomiast maksymalna wartość projektu to 500 000,00 zł.

Pytanie 3:

Czy jest maksymalna ilość wniosków jakie może złożyć jednostka samorządu terytorialnego dla Ośrodka Wychowania Przedszkolnego?

Odpowiedź 3:

Wnioskodawca może złożyć nie więcej niż 1 wniosek o dofinansowanie dla 1 Ośrodka Wychowania Przedszkolnego objętego wsparciem. Jeżeli Wnioskodawca jest organem prowadzącym dla kilku Ośrodków Wychowania Przedszkolnego może złożyć maksymalnie po 1 wniosku dla każdego Ośrodka Wychowania Przedszkolnego. 

Pytanie 4:

Projekt w ramach naboru skierowany jest między innymi do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dalej SPE).

Czy dziecko z SPE może posiadać na potwierdzenie powyższego opinię/zalecenie nauczyciela wychowawcy/ logopedy/ pedagoga/psychologa, który pracuje z danym dzieckiem w placówce lub wniosek rodzica o włączenie zajęć dodatkowych jako dokument równoważny jak opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej czy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i stanowić tym samym dokument uprawniający do udziału w projekcie tego dziecka jako ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?

Odpowiedź 4:

Dokumentem potwierdzającym SPE może być zarówno: orzeczenie, opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, opinia nauczyciela lub specjalisty. Sam wniosek rodzica o skierowanie dziecka na dodatkowe zajęcia nie jest wystarczający i nie potwierdza specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Pytanie 5:

Proszę o potwierdzenie, że w ramach projektu zajęciami np. z integracji sensorycznej możemy objąć wszystkich uczniów placówki, w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz osoby z niepełnosprawnością.

Odpowiedź 5:

Wszystkie działania muszą wynikać z diagnozy potrzeb, a w przypadku terapii powinny być potwierdzone przez specjalistów. Zajęcia integracji sensorycznej mają charakter terapeutyczny. Powinny być kierowane do dzieci, które mają problemy z komunikowaniem się, są nadruchliwe, nadmiernie się męczą lub mają niskie napięcie mięśniowe. W związku z tym zasadnym jest kierowanie na takie zajęcia jedynie dzieci, które potrzebują takiej terapii.

Pytanie 6:

Czy konieczne jest utworzenie nowych miejsc przedszkolnych ze względu na taki wskaźnik w dokumentacji?

Odpowiedź 6:

W ramach projektu nie tworzymy nowych miejsc przedszkolnych. Wnioskodawca ma obowiązek zastosowania w projekcie wszystkich wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu adekwatnych do zakresu i celu realizowanego projektu.

Pytanie 7:

Czy dokształcanie nauczycieli jest obowiązkowe w ramach projektu?

Odpowiedź 7:

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym pn. „Kompleksowość wsparcia” ocenie podlega czy w projekcie zaplanowano kompleksowe działania obejmujące łącznie:

  • wsparcie nauczycieli i kadry zarządzającej, wspierającej i organizującej proces nauczania m.in.: w odniesieniu do metodyki pracy z dziećmi, kompetencji kadry w zakresie diagnozy i identyfikacji potencjalnych problemów rozwojowych na wczesnym etapie, pedagogiki małego dziecka,

  • wsparcie dziecka min.: w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, realizacji dodatkowych zajęć.

Zatem w projekcie obowiązkowo musi zostać uwzględnione wsparcie dla wszystkich nw. grup:

1. nauczycieli, 2. kadry zarządzającej i 3. dzieci.

W przypadku, gdy w danej placówce nie uczęszczają dzieci ze specjalnymi potrzebami bądź z niepełnosprawnością, należy zaplanować wsparcie dla dzieci z zakresu tolerancji, kształtowania postaw akceptacji, wrażliwości, informacji o niepełnosprawności, zapobiegania wykluczeniu mniej sprawnych kolegów/koleżanek.

Pytanie 8:

Czy są może jakieś wytyczne w jaki sposób napisać i zrobić diagnozę?

Odpowiedź 8: 

Zalecenia dotyczące diagnozy zostały zawarte w regulaminie (str. 21) wyboru projektów do ogłoszonego naboru wniosków. 

Ponadto diagnoza powinna być opracowana indywidulanie dla danej placówki

Jednocześnie we wniosku o dofinansowanie należy zawrzeć najważniejsze informacje z diagnozy konkretnej placówki obejmowanej wsparciem (str. 23 Regulaminu). 

PRZY OPRACOWANIU WNIOSKU NALEŻY POSIŁKOWAĆ SIĘ INSTRUKCJĄ WYPEŁNIANIA WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE, KTÓRA KROK PO KROKU WSKAZUJE W JAKI SPOSÓB POPRAWNIE PRZYGOTOWAĆ WNIOSEK. 

NIE NALEŻY BAZOWAĆ NA JEDNAKOWYCH SCHEMATACH ZAPISÓW, CZY PODOBNYCH TREŚCIACH WYKORZYSTYWANYCH W RÓŻNYCH WNIOSKACH. WNIOSEK SKŁADANY POD POTRZEBĘ DANEJ PLACÓWKI POWINIEN BYĆ UNIKATOWY I DOTYCZYĆ JEDYNIE DANEGO OWP.

Pytanie 9:

Proszę o informację, kto może być odbiorcą zajęć przeciwdziałających dyskryminacji w projekcie?

Odpowiedź 9: 

Takie działania mogą być skierowane do wszystkich uczestników projektów. Ponadto działania polegające na wsparciu kadry Ośrodka Wychowania Przedszkolnego z zakresu zapobiegania dyskryminacji i przemocy motywowanych uprzedzeniami są premiowane.

Pytanie 10:

Jak należy obliczyć maksymalną wartość wydatków, zgodnie z kryterium : „ Czy wydatki w projekcie w ramach cross-financingu nie przekraczają 40% finansowania UE oraz czy łączna wartość wydatków w ramach cross-financingu i wydatków na zakup środków trwałych, mebli, wyposażenia i pomocy dydaktycznych nie stanowiących cross-financingu nie przekracza 50% wartości projektu”. 

Odpowiedź 10:

W przypadku występowania w projekcie cross-financingu należy sprawdzić 2 limity, tj.:

  1. czy wartość wydatków w ramach cross-financingu wskazana w części wniosku Podsumowanie budżetu nie przekracza 40% finansowania UE, czyli 85% wartości ogółem.

Limit 40% liczymy wg wzoru:

  1. koszt w ramach cross-financingu / wkład UE*100 = procent cross-finacingu w projekcie
  2. wkład UE =wartość projektu*85%
  3. czy łączna wartość wydatków w ramach cross-financingu i wydatków na zakup środków trwałych, mebli, wyposażenia i pomocy dydaktycznych nie stanowiących cross-financingu nie przekracza 50% wartości projektu. 

Limit 50% liczymy wg wzoru:

  1. Koszt w ramach cross-financingu + wydatki na zakupy/wartość projektu ogółem=wartość limitu.

W celu zachowania przejrzystości wniosku o dofinansowanie zaleca się, aby wydatki związane z cross-financingiem i wydatki na zakup środków trwałych, mebli, wyposażenia i pomocy dydaktycznych nie stanowiących cross-financingu stanowiły odrębne zadanie. 

Pytanie 11:

Czy punkty premiujące za brak wcześniejszego wsparcia EFS+ dotyczy braku korzystania z obecnej perspektywy?

Odpowiedź 11:

Tak, punkty premiujące dotyczą braku wsparcia w obecnej perspektywie czyli w ramach konkursu z Działania 8.6 Edukacja przedszkolna.

Projekt uzyska premię wówczas gdy zostanie skierowany do istniejących OWP, które nie korzystały ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dostępnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027.

Pytanie 12:

Czy w ramach projektu można objąć wsparciem OWP, który zlokalizowany jest na piętrze i nie posiada windy? Czy w ramach projektu można zaplanować utworzenie sali wyciszeń na piętrze budynku, w którym nie ma windy?

Odpowiedź 12:

Wnioskodawca powinien zapewnić dostępność projektu. Należy unikać sytuacji, w których dostępny produkt projektu- sala wyciszeń znajduje się w budynku niedostępnym dla osób z niepełnosprawnościami. Przedmiotowy konkurs służy właśnie zapewnieniu dostępności placówek edukacyjnych, w związku z tym możliwa jest inwestycja w rozwiązania służące dostępności.

Dostępność architektoniczna jest jednym z kluczowych elementów standardów dostępności. Tworzenie Sali wyciszeni w budynku, który nie spełnia w/w standardu może powodować istotne bariery w dostępie do projektu osobom ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami

Pytanie 13: 

Czy możemy założyć zadania obejmujące wszystkie dzieci OWP? Czy poza działaniami przeciw dyskryminacji możliwe są działania integrujące wszystkie dzieci OWP?

Odpowiedź 13:

Celem przedmiotowego konkursu jest wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji. Działania w projekcie powinny przede wszystkim służyć dzieciom ze specjalnymi potrzebami. Wsparcie pozostałych dzieci w OWP powinno dotyczyć działań z zakresu tolerancji, kształtowania postaw akceptacji, wrażliwości zagadnień niepełnosprawności. Nie ma możliwości realizacji standardowych zajęć wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego czy dodatkowych zajęć edukacyjnych takich jak np. język obcy.

Pytanie 14:

Czy w przedszkolu na dzień złożenia wniosku muszą znajdować się dzieci ze SPE?

Odpowiedź 14:

Na dzień złożenia wniosku w placówce nie muszą znajdować się dzieci ze specjalnymi potrzebami. Jednakże w takiej sytuacji działania w projekcie powinny służyć uczynieniu placówki ogólnodostępną, poprzez np. rozwiązania z zakresu przygotowania placówki pod kątem dostępności, działania szkoleniowe skierowane dla nauczycieli i kadry zarządzającej oraz działania dla dzieci uczęszczających do placówki.  Projekt musi spełniać kryterium kompleksowości wsparcia.

Pytanie 15:

Czy można zakupić pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć np. sprzęt TIK, gry planszowe.

Odpowiedź 15:

Wszelkie doposażenie w projekcie powinno służyć zapewnieniu dostępności placówki oraz realizacji zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. Planowany zakup pomocy dydaktycznych powinien wynikać z potrzeb konkretnej placówki i być uzasadniony.

Pytanie 16:

Czy do realizacji wsparcia w projekcie możliwe jest zatrudnienie podmiotów zewnętrznych, tj. firmy edukacyjne świadczące usługi w zakresie zdiagnozowanych potrzeb? Czy możliwe jest by firma zewnętrzna realizowała zajęcia specjalistyczne z uwagi na brak kadry własnej w OWP?

Odpowiedź 16:

Takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Jednakże najlepiej by było rozwiązaniem tymczasowym na czas kształcenia kadry nauczycielskiej, która później będzie mogła realizować tego typu zajęcia. W ramach konkursu możliwe jest ponoszenie kosztów szkoleń, studiów podyplomowych dla kadry w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb dzieci lub pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami. By rezultat projektu był długofalowy zasadnym jest by kadra placówki uzyskała dodatkowe kompetencje i kwalifikacje. 

Całkowicie niecelowym jest natomiast zatrudnienie podmiotów zewnętrznych, tj. firm edukacyjnych świadczących usługi w zakresie zdiagnozowanych potrzeb do całości działań z dziećmi bez jednoczesnego zagwarantowania przeszkolenia nauczycieli. Istotą i celem projektów edukacyjnych realizowanych w ramach EFS+ jest to, aby wykwalifikowana kadra placówki prowadziła zajęcia z dziećmi ponieważ w jak najwyższym stopniu posiada wiedzę nt. potrzeb i oczekiwań dzieci obejmowanych wsparciem.

Pytanie 17:

Czy planując wykorzystanie zasobów platformy ZPE należy wskazać konkretne rozwiązanie, jakie planuje się wykorzystać w OWP?

Odpowiedź 17:

W celu uzyskania dodatkowych punktów premiujących należy wskazać konkretne rozwiązanie,  jakie placówka zamierza wykorzystać w projekcie oraz jego opis.

Finanse

Finansowanie ogółem
95%
9 400 000,00 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Kwiecień 2025

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  • Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,   
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź   
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60  
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl

  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,   
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów   
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586  
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl

  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,   
    ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz  
    tel. 728 660 034, 728 660 024   
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl

Informacje i wyjaśnienia w zakresie kwestii technicznych działania aplikacji SOWA EFS uzyskasz za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail: amiz.feld@lodzkie.pl