Numer naboru
FELD.08.04-IZ.00-003/25

Działanie FELD.08.04 Zdrowy pracownik

Data publikacji
17.10.2025

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • Instytucje ochrony zdrowia,
  • Administracja publiczna,
  • Instytucje nauki i edukacji,
  • Przedsiębiorstwa,
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe,
  • Partnerzy społeczni.

W naborze można otrzymać punkty premiujące (kryterium premiujące nr 1), jeśli wnioskodawca lub partner jest jednostką organizacyjną służby medycyny pracy. 

Jednostka organizacyjna służby medycyny pracy to jednostka, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy. 

We wniosku należy zawrzeć informacje potwierdzające, że podmiot jest wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzki ośrodek medycyny pracy na podstawie art. 10 i art. 17 pkt. 8 ww. ustawy oraz wskazać kiedy został wpisany do tego rejestru.

  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Samorządy, organizacje i inne podmioty
  • Administracja publiczna
  • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
  • Instytucje ochrony zdrowia
  • Duże przedsiębiorstwa
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Instytucje nauki i edukacji

Na co

Nabór dotyczy realizacji typu projektu: projekty z zakresu profilaktycznych programów prozdrowotnych wynikających z oceny stanu zdrowia pracujących zgodnych z przepisami ustawy o służbie medycyny pracy oraz dotyczących chorób związanych z miejscem pracy.

Działania będą realizowane poprzez projekty służące realizacji profilaktycznych programów prozdrowotnych wynikających z oceny stanu zdrowia pracujących i zgodnych z art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o służbie medycyny pracy. Profilaktyczne programy prozdrowotne będą inicjowane i realizowane przez służby medycyny pracy. 

Działania mogą obejmować m.in.:

  1. edukację pracowników,
  2. wdrażanie zasad profilaktyki zdrowotnej u pracowników należących do grup szczególnego ryzyka,
  3. wdrażanie programów promocji zdrowia,
  4. interwencje w miejscu pracy ukierunkowane na eliminowanie lub ograniczanie zagrożeń zdrowotnych,
  5. dodatkowe badania, usługi zdrowotne.

Niedopuszczalne będzie finansowanie obowiązkowych badań pracowniczych wstępnych, okresowych i kontrolnych wynikających z obowiązujących przepisów prawa.

Wymagane jest, aby profilaktyczny program prozdrowotny został opracowany i był wdrażany przy udziale jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy (specyficzne kryterium merytoryczne nr 3).

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wnioski przyjmowane są tylko w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS

Dokumenty
Pobierz

Regulamin ramowy


pdf 445.72 KB 37 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 1 – Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach EFS Plus


pdf 981.51 KB 83 strony
Ważny od
Pobierz

Załącznik 3 – Wzór decyzji o dofinansowaniu projektu w ramach EFS Plus


pdf 896.4 KB 68 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 5 – Wzór protestu


pdf 143.59 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Szczegółowy Regulamin wyboru projektów


pdf 232.6 KB 14 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 1 – Instrukcja wypełnienia wniosku o dofinasowanie projektu


pdf 542.06 KB 59 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 2 – Lista definicji wskaźników


pdf 226.65 KB 16 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik 3 – Kryteria wyboru projektów


pdf 316.57 KB 17 stron
Ważny od

Przydatne linki

Karta Praw Podstawowych UE z dnia 7 czerwca 2016 r. 

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r

Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 

Załącznik nr 1 Standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ 

Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 

Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące zapewnienia poszanowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych 

Pytania i odpowiedzi

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy profilaktyczny program prozdrowotny (PPPZ) jest inicjowany i realizowany przez jednostkę medycyny pracy. Ponadto w kryterium pn. „Profilaktyczny program prozdrowotny” (specyficzne kryterium merytoryczne nr 3) wskazano, że we wniosku muszą się znaleźć informacje na temat: 

  1. nazwy jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy, która opracowała program,
  2. daty zatwierdzenia programu,
  3. nazwy jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy, która będzie brała udział we wdrażaniu programu. 

Stąd działania realizowane przez Partnera, który jest jednocześnie jednostką organizacyjną służby medycyny pracy mogą być przez niego realizowane. 

Dokumentacja naboru nie narzuca czy jednostka organizacyjnej służby medycyny pracy będzie wnioskodawcą czy partnerem (partnerstwo jest premiowane w kryterium premiującym nr 1). 

Instytucja Organizująca Nabór nie stwierdziła przepisów uniemożliwiających włączenie do realizacji PPPZ wykonawców zewnętrznych. W związku z tym dopuszcza zlecenie części usług zdrowotnych podmiotom uprawnionym do realizacji działalności leczniczej, które nie są jednostkami organizacyjnymi służby medycyny pracy. Zalecane jest jednak, aby jak najwięcej badań było realizowanych przez jednostkę służby medycyny pracy. Ponadto jednostka medycyny pracy, jeśli jest partnerem w projekcie, powinna być znacząco zaangażowana w koordynację tego rodzaju zlecanych działań, w tym proces zamówień i określenie ich merytorycznych założeń. 

Proszę też zwrócić uwagę na zapisy dokumentacji do naboru mówiące o tym, że świadczenia rehabilitacyjne oraz inne świadczenia zdrowotne, związane z realizacją profilaktycznych programów prozdrowotnych wynikających z oceny stanu zdrowia pracujących, udzielane w ramach projektów finansowanych ze środków EFS+ muszą być realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w szczególności rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej.

W zależności od tego jaki podmiot będzie Wnioskodawcą wybór wykonawcy usług powinien być przeprowadzony zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych lub zasadą konkurencyjności. Więcej informacji w tym zakresie zawierają „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027”, Podrozdział 3.2. Zasada konkurencyjności.

Zgodnie ze Szczegółowym Regulaminem, specyficznym kryterium merytorycznym nr 3 – Profilaktyczny program prozdrowotny – realizacja projektu musi być zgodna z profilaktycznym programem prozdrowotnym opracowanym i wdrażanym przy udziale jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy (kryteria stanowią załącznik nr 3 do Szczegółowego Regulaminu). 

We wniosku muszą się znaleźć informacje na temat: 

  1. Nazwy jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy, która opracowała program.
  2. Daty zatwierdzenia programu.
  3. Nazwy jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy, która będzie brała udział we wdrażaniu programu.

W związku z powyższym, profilaktyczny program prozdrowotny ma być opracowany przez jednostkę organizacyjną służby medycyny pracy.

Realizacja projektu musi być zgodna z profilaktycznym programem prozdrowotnym opracowanym i wdrażanym przy udziale jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy. We wniosku o dofinansowanie muszą się znaleźć informacje na temat:

  1. Nazwy jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy, która opracowała program.
  2. Daty zatwierdzenia programu.
  3. Nazwy jednostki organizacyjnej służby medycyny pracy, która będzie brała udział we wdrażaniu programu.

W związku z powyższym, program musi być przygotowany przed rozpoczęciem projektu. Niedopuszczalne jest finansowanie w projekcie kosztów związanych z opracowaniem profilaktycznego programu prozdrowotnego, w tym jego uzupełnieniem.

Nie ma konieczności załączania programu do wniosku o dofinansowanie. Istnieje jednak możliwość wystąpienia o jego udostępnienie podczas oceny wniosku, realizacji projektu, kontroli projektu.

Planowane do finansowania działania muszą wynikać bezpośrednio z profilaktycznego programu prozdrowotnego. Stąd w ramach projektu można finansować przede wszystkim świadczenia profilaktyczne, edukację prozdrowotną, czy inne działania mające na celu zapobieganiu chorobom lub wczesne wykrycie schorzeń. 

Jednocześnie w ramach projektów nie można finansować leczenia i zabiegów medycznych innych niż na potrzeby diagnostyki, gdyż leczenie powinno być finansowane ze środków krajowych, co wynika z zapisów dokumentu „Umowa Partnerstwa dla realizacji Polityki Spójności 2021-2027 w Polsce”.

Nabór dotyczy realizacji typu projektu: projekty z zakresu profilaktycznych programów prozdrowotnych wynikających z oceny stanu zdrowia pracujących zgodnych z przepisami ustawy o służbie medycyny pracy oraz dotyczących chorób związanych z miejscem pracy. Należy więc pamiętać o wykazaniu we wniosku powiązania (bezpośredniego lub pośredniego wyraźnego, logicznego, najlepiej popartego dowodami naukowymi) planowanych działań z chorobami związanymi z miejscem pracy.

Odnośnie badań proszę pamiętać, że niedopuszczalne będzie finansowanie obowiązkowych badań pracowniczych wstępnych, okresowych i kontrolnych wynikających z obowiązujących przepisów prawa (Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy). 

Odnośnie szczepień należy zwrócić uwagę, aby projekt nie zakładał finansowania szczepień obowiązkowych. Jeżeli szczepienia w zakresie WZW typu A, typu B, grypy są obowiązkowe wówczas nie mogą one być finansowane w projekcie.

Akty prawne regulujące kwestie szczepień:

  • Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Rozdział 4. Szczepienia ochronne.
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 września 2023 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2012 r. w sprawie wykazu rodzajów czynności zawodowych oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy, żołnierzy lub podwładnych podejmujących pracę, zatrudnionych lub wyznaczonych do wykonywania tych czynności.
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 27 września 2023 r. w sprawie wykazu zalecanych szczepień ochronnych oraz Międzynarodowej Książeczki Szczepień.
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki.

Nie ma takich wymogów. Realizacja działań powinna wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej i być zgodna z opracowanym profilaktycznym programem prozdrowotnym.

Jednocześnie zwracamy uwagę, że rehabilitacja i masaże nie mogą stanowić działań usprawniających pacjenta, gdyż celem rehabilitacji jest głównie leczenie skutków lub zdiagnozowanych schorzeń. Natomiast w ramach profilaktyki należy się koncentrować na jednorazowych lub krótkotrwałych interwencjach np. badaniach przesiewowych, konsultacjach, ćwiczeniach pokazowych, edukacji zdrowotnej. Zatem krótkotrwałe działania (np. ćwiczenia pokazowe maksymalnie do 5h na uczestnika) mogłoby zostać uznane za działania typowo profilaktyczne.

Jest to wymagane w sytuacji, w której przez jednostkę medycyny pracy składany jest wniosek jest dotyczący realizacji profilaktycznego programu prozdrowotnego kierowanego do konkretnego pracodawcy, realizowany w partnerstwie z pracodawcą.

Możliwa jest też sytuacja, w której wniosek składany przez jednostkę medycyny pracy dotyczy realizacji profilaktycznego programu prozdrowotnego kierowanego do pracodawców i pracowników z określonej branży i jeszcze nie ustalono nazw konkretnych pracodawców. W takiej sytuacji wskazanie nazw nie będzie możliwe.

Koszty pośrednie rozliczane są za pomocą stawek ryczałtowych i są kwalifikowalne w ramach projektu. 

W projektach, które będą realizowane w ramach naboru wydatki będą rozliczane w następujący sposób:

  • Wydatki w zadaniach merytorycznych – na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków.
  • Wydatki w zadaniu koszty pośrednie (czyli koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu) – z wykorzystaniem stawek ryczałtowych (stanowią jedną z uproszczonych metod rozliczania wydatków). 

 W projektach (zarówno w zadaniach merytorycznych, jak też kosztach pośrednich) nie stosuje się stawek jednostkowych ani kwot ryczałtowych (stanowią także uproszczone metody rozliczania wydatków), zgodnie z przytoczonym w pytaniu zapisem Szczegółowego Regulaminu wyboru projektów

Koszty pośrednie projektu EFS+ są rozliczane wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych:

a) 25% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich do 830 tys. PLN włącznie,

b) 20% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 tys. PLN do 1 740 tys. PLN włącznie,

c) 15% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 1 740 tys. PLN do 4 550 tys. PLN włącznie

d) 10% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej 4 550 tys. PLN

z pomniejszeniem kosztu mechanizmu racjonalnych usprawnień, o którym mowa w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027.

Sugerujemy zapoznanie się z dokumentacją naboru:

  • Ramowy Regulamin wyboru projektów w sposób konkurencyjny w ramach Programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, w tym Rozdział 16. Podstawowe warunki i procedury konstruowania budżetu projektu, z którego wynika obligatoryjne stosowanie stawek ryczałtowych do rozliczania kosztów pośrednich.
  • Szczegółowy Regulamin wyboru projektów w sposób konkurencyjny w ramach Programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, w tym Rozdział 10. Podstawowe warunki i procedury konstruowania budżetu projektu.

W sytuacji, w której wniosek składany przez jednostkę medycyny pracy dotyczy realizacji profilaktycznego programu prozdrowotnego kierowanego do konkretnego pracodawcy, realizowany w partnerstwie z pracodawcą – w takiej sytuacji diagnoza, stanowiąca punkt odniesienia do działań profilaktycznego programu prozdrowotnego dotyczy tego konkretnego pracodawcy. Profilaktyczny program prozdrowotny powinien zostać zatwierdzony przez jednostkę organizacyjną służby medycyny pracy, która go opracowała i pracodawcę. 

W sytuacji, w której wniosek składany przez jednostkę medycyny pracy dotyczy realizacji profilaktycznego programu prozdrowotnego kierowanego do pracodawców i pracowników z określonej branży i jeszcze nie ustalono nazw konkretnych pracodawców profilaktyczny program prozdrowotny powinien zostać zatwierdzony przez jednostkę organizacyjną służby medycyny, która go opracowała.

Zalecana w Szczegółowym Regulaminie wyboru projektów w sposób konkurencyjny w ramach Programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 kwota 1000 zł to średnia wartość wydatków przypadająca na 1 osobę. Odnosi się do wszystkich rodzajów wydatków w projekcie, a nie tylko kosztów badań czy usług zdrowotnych. W Regulaminie wskazano „rekomenduje się, aby średnia wartość wydatków na 1 osobę wynosiła ok. 1 000 zł.

Średnia wartość to: wydatki ogółem w projekcie w stosunku do wartości wskaźnika produktu „Liczba osób objętych wsparciem w obszarze zdrowia”.

Jednocześnie proszę pamiętać, aby w działaniach profilaktycznych uwzględnić edukację zdrowotna kierowaną do odbiorców Programu. Tym samym do wskaźnika produktu Liczba osób objętych wsparciem w obszarze zdrowia (osoby), wliczone są osoby objęte edukacją zdrowotną prowadzoną w formie grupowej lub indywidualnej, jak również osoby uczestniczące w profilaktyce zdrowotnej w formie edukacji i instruktażu (bowiem działania służące profilaktyce zdrowotnej należy uznać za świadczenie zdrowotne, zgodnie z definicją zawartą w art. 5 pkt 40 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

Finanse

Finansowanie ogółem
90%
10 588 235,00 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

marzec 2026

Z nimi skonsultujesz wniosek

  1. Główny Punkt Informacyjny w Łodzi 
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź 
    tel. 42 663 31 07 
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
  2. Lokalny Punkt Informacyjny w Bełchatowie 
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów 
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
  3. Lokalny Punkt Informacyjny w Sieradzu
    ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz; 
    tel.: 728 660 034, 728 660 024 
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl