Działanie FELD.08.04 Zdrowy pracownik
Szczegóły naboru
Dla kogo
- Instytucje ochrony zdrowia,
- Administracja publiczna,
- Instytucje nauki i edukacji,
- Przedsiębiorstwa,
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe,
- Partnerzy społeczni.
Należy również spełnić wymogi specyficznego kryterium merytorycznego obowiązującego w naborze „Zgodność z regionalnym programem zdrowotnym” w zakresie warunków realizacji, w tym dotyczących personelu, wyposażenia i warunków lokalowych. Zgodnie z treścią RPZ, Część IV. Organizacja programu polityki zdrowotnej:
- Do konkursu mogą przystąpić wszystkie podmioty, z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w szczególności: podmioty wykonujące działalność leczniczą wskazane w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w tym fizjoterapeuci wykonujący jednoosobową działalność gospodarczą jako indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna.
- Dopuszczalna jest realizacja projektów dotyczących RPZ w partnerstwie (w rozumieniu Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027) przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe. Z partnerstwa powinna wynikać wartość dodana.
- Wnioskodawca musi spełnić określone warunki m.in.:
- mieć uprawnienia do realizacji działań określonych w RPZ;
- mieć wiedzę i doświadczenie w tym zakresie;
- dysponować odpowiednim potencjałem technicznym oraz zasobami;
- zapewnić, że usługi zdrowotne będą świadczone wyłącznie przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
- Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
- Samorządy, organizacje i inne podmioty
- Administracja publiczna
- Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
- Instytucje ochrony zdrowia
- Duże przedsiębiorstwa
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Instytucje nauki i edukacji
Na co
Wdrożenie działań z zakresu rehabilitacji medycznej ułatwiających powrót do pracy oraz mających na celu utrzymanie pracownika na rynku pracy.
Projekty powinny obejmować następującą ścieżkę działań szczegółowo opisaną w RPZ:
- Kwalifikacja formalna do programu polityki zdrowotnej.
- Kwalifikacja medyczna do programu polityki zdrowotnej – Krok 1. I porada rehabilitacyjna.
- Krok 2. Rehabilitacja z elementami edukacji.
- Krok 3. Warsztaty psychoedukacyjne.
- Krok 4. II porada rehabilitacyjna.
- Krok 5. Aktywność fizyczna.
- Krok 6. Wizyta końcowa.
Ponadto zalecane jest, aby projekty uwzględniały działania edukacyjne dla pracowników w zakresie poszerzania wiedzy na temat zdrowotnych czynników w miejscu pracy w związku z chorobami układu narządu ruchu. Możliwe jest finansowanie takich działań wykraczających poza założenia RPZ (np. dodatkowe warsztaty edukacyjne albo opracowanie i przekazanie uczestnikom materiałów edukacyjnych).
Innymi działaniami, zakładanymi w RPZ, które mogą być dodatkowo realizowane w ramach projektów są:
- Zapewnienie pacjentowi dojazdu niezbędnego do realizacji usługi zdrowotnej z miejsca zamieszkania do miejsca realizacji usługi zdrowotnej i z powrotem.
- Zapewnienie pacjentowi opieki nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, którą opiekuje się osoba korzystająca z usługi zdrowotnej w ramach projektu w czasie korzystania ze wsparcia.
Jak się ubiegać
Jak składać wniosek?
Wnioski przyjmowane są tylko w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS.
Załącznik nr 1 – Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach EFS Plus
file 2.26 MB 83 strony
Załącznik nr 1 – Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach EFS Plus
pdf 928.3 KB 83 strony
Załącznik nr 2 – Wzór porozumienia w przedmiocie dofinansowania projektu państwowej jednostki budżetowej w ramach EFS Plus
file 4.47 MB 75 stron
Załącznik nr 2 – Wzór porozumienia w przedmiocie dofinansowania projektu państwowej jednostki budżetowej w ramach EFS Plus
pdf 872.13 KB 75 stron
Załącznik nr 3 – Wzór decyzji o dofinansowaniu projektu w ramach EFS Plus
file 1.48 MB 68 stron
Załącznik nr 3 – Wzór decyzji o dofinansowaniu projektu w ramach EFS Plus
pdf 846.03 KB 68
Załącznik nr 4 – Wzór umowy o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Sprawiedliwej Transformacji
file 630.23 KB 79 stron
Wzór umowy o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji
pdf 929.92 KB 80
Załącznik nr 1 – Instrukcja wypełnienia wniosku o dofinasowanie projektu
file 267.22 KB 59 stron
Załącznik nr 1 – Instrukcja wypełnienia wniosku o dofinasowanie projektu
pdf 929.2 KB 59 stron
Załącznik nr 2 – Lista definicji wskaźników dla Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla edukacji i kadr w Łódzkiem, Działanie FELD
file 119.95 KB 14 stron
Załącznik nr 2 – Lista definicji wskaźników dla Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla edukacji i kadr w Łódzkiem, Działanie FELD
pdf 490.98 KB 14 stron
Załącznik nr 3 – Kryteria wyboru projektów dla programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 (EFS+)
file 126.69 KB 17 stron
Załącznik nr 3 – Kryteria wyboru projektów dla programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 (EFS+)
pdf 501.81 KB 17 stron
Załącznik nr 4 – „Program rehabilitacji leczniczej dla mieszkańców województwa łódzkiego w zakresie chorób narządu ruchu”
pdf 2.71 MB 94 strony
Załącznik nr 5 Załącznik nr 5 – Stawki jednostkowe wymagane do stosowania w projektach służących realizacji programu
file 117.17 KB 7 stron
Załącznik nr 5 – Stawki jednostkowe wymagane do stosowania w projektach służących realizacji programu
pdf 597.85 KB 7 stron
Przydatne linki
Baza Analiz Systemowych i Wdrożeniowych
Ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030
Wojewódzki plan transformacji województwa łódzkiego na lata 2022-2026
Karta Praw Podstawowych UE z dnia 7 czerwca 2016 r.
Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.
Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027
Załącznik nr 1 Standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+
Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027
Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące zapewnienia poszanowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych
Pytania i odpowiedzi
Odpowiedź 1.
Katalog Wnioskodawców jest zawarty w Szczegółowym Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.08.04-IZ.00-001/25, Rozdział 5 Podmioty uprawnione
do ubiegania się o dofinansowanie (link do Szczegółowego Regulaminu: https://funduszeue.lodzkie.pl/sites/default/files/2025/302-nabor-08.04/regulamin-szczegolowy-feld.08.04_001-25-k.pdf).Informacje o grupie docelowej są zawarte w Szczegółowym Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.08.04-IZ.00-001/25, Rozdział 6 Grupa docelowa.
W dokumentacji naboru nie określono maksymalnego limitu środków przypadającego na osobę.
Odpowiedź 2 i 3.
- Instytucja Organizująca Nabór nie określiła osobnych rekomendacji dotyczących podziału
na zadania. - Można zaplanować podział na kroki określone
w RPZ (każde zadanie stanowi jeden krok z RPZ), co pozwoli na przestawienie opisów mieszczących się w dostępnych limitach znaków w systemie SOWA. - Krok 2 może stanowić całe zadanie. Nie jest zasadne, aby dla Kroku 2 wyodrębniać zadanie dla działań rozliczanych stawkami jednostkowymi (zabiegi rehabilitacyjne) i osobne zadanie dotyczące działań rozliczanych na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków (koszty zakupu drobnego sprzętu na którym będą mogli ćwiczyć i wykonywać dalsze usprawniania (np. rotory, piłki), ręczników
i edukacje prozdrowotnej (wynagrodzenie osoby prowadzącej edukację prozdrowotną). - Zakup innego sprzętu do zabiegów rehabilitacyjnych można uwzględnić również
w ramach zadania dotyczącego Kroku 2. - Koszty pośrednie zawsze stanowią osobne zadanie, automatycznie tworzone przez system SOWA.
- Instytucja Organizująca Nabór nie określiła osobnych rekomendacji dotyczących podziału
Odpowiedź 4 i 5.
Nabór służy realizacji Regionalnego Programu Zdrowotnego (RPZ) pn. „Program rehabilitacji leczniczej dla mieszkańców województwa łódzkiego w zakresie chorób narządu ruchu”. Finansowane działania wynikają ze ścieżki RPZ.
Informacje dotyczące możliwych do finansowania działań są zawarte w dokumentacji naboru:
- Szczegółowym Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.08.04-IZ.00-001/25, Rozdział 4. Przedmiot naboru.
- RPZ (stanowiącym załącznik nr 4 do Szczegółowego Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr FELD.08.04-IZ.00-001/25 (link do RPZ: https://funduszeue.lodzkie.pl/sites/default/files/2025/302-nabor-08.04/zalacznik-nr-4-do-regulaminu-szczegolowego-rpz-choroby-narzadu-ruchu.pdf).
Odpowiedź 6.
Zgodnie ze Szczegółowym Regulaminem wyboru projektów dla naboru FELD.08.04-IZ.00-001/25, Rozdział 5, do konkursu mogą przystąpić wszystkie podmioty, z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w szczególności: podmioty wykonujące działalność leczniczą wskazane
w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w tym fizjoterapeuci wykonujący jednoosobową działalność gospodarczą jako indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna.Dodatkowo należy zwrócić uwagę czy indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna:
- ma możliwości spełnienia wymogu z RPZ (str. 56) „Świadczenia opieki zdrowotnej w ramach niniejszego Programu będą realizowane przez podmioty wykonujące działalność leczniczą (art. 4 ust. 1 oraz art. 5 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej), posiadające w swojej strukturze komórki organizacyjne, w których mogą być udzielane świadczenia z rodzaju rehabilitacja lecznicza – lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna i fizjoterapia ambulatoryjna”?
- zapewni realizację całości ścieżki działań RPZ (ewentualnie część działań można realizować
w partnerstwie)?. - ma potencjał organizacyjny do realizacji projektu – działania administracyjne związane z obsługą projektu?
Odpowiedź 7.
W naborze założono stosowanie sześciu stawek jednostkowych:
- 10 dniowy cykl rehabilitacyjny dla jednej osoby
(w trybie 3 zabiegi dziennie). - 10 dniowy cykl rehabilitacyjny dla jednej osoby
(w trybie 4 zabiegi dziennie). - 10 dniowy cykl rehabilitacyjny dla jednej osoby
(w trybie 5 zabiegów dziennie). - Dodatkowy 5 dniowy cykl rehabilitacyjny dla jednej osoby (w trybie 3 zabiegi dziennie).
- Dodatkowy 5 dniowy cykl rehabilitacyjny dla jednej osoby (w trybie 4 zabiegi dziennie).
- Dodatkowy 5 dniowy cykl rehabilitacyjny dla jednej osoby (w trybie 5 zabiegów dziennie).
Wymagane jest stosowanie wszystkich stawek, a więc uwzględnienie sytuacji 3, 4, 5 zabiegów dziennie.
Założenia w zakresie liczby zabiegów dziennie (udziału poszczególnych stawek z liczbami zabiegów dziennie) należy określić w oparciu o dotychczasowe doświadczenia i praktykę wnioskodawcy. Wymagane jest uwzględnienie stawek jednostkowych odnoszących się do różnych liczb zabiegów dziennie.
Należy również zaznaczyć następujące kwestie związane z rozliczaniem stawek jednostkowych:
- W przypadku gdy uczestnik projektu (zakwalifikowany podczas Kroku 1 ścieżki – I porady rehabilitacyjnej) nie zrealizuje w pełni cyklu rehabilitacyjnego tj. 10 lub 15 dni zabiegowych (odbędzie mniejszą liczbę dni zabiegów)
w wybranym trybie udzielania wsparcia (3, 4 lub 5 zabiegów dziennie) lub wykonywane przez beneficjenta zabiegi nie są wykonane
z zachowaniem standardu jakościowego stawka jednostkowa za tą osobę jest niekwalifikowalna. - Zgodnie z opracowaną i przyjętą metodyką szacowania stawek jednostkowych IZ dopuszcza kwalifikowanie stawki przy niezrealizowaniu maksymalnie 1 dnia z cyklu.
- 10 dniowy cykl rehabilitacyjny dla jednej osoby
Odpowiedź 8.
Wynagrodzenie osoby/osób prowadzących edukację prozdrowotną w ramach Kroku 2 ścieżki jest poza stawką jednostkową. Należy uwzględnić w tym zakresie osobną pozycje budżetową (finansowanie na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków).
Odpowiedź 9.
Oprócz zapisów Szczegółowego Regulaminu wyboru projektów:
- Odpowiedzi na pytania 2-8 w niemniejszym materiale.
- Instrukcja wypełnienia wniosku (stanowiąca załącznik nr 1 do Szczegółowego Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr FELD.08.04-IZ.00-001/25 (link: https://funduszeue.lodzkie.pl/sites/default/files/2025/302-nabor-08.04/zalacznik-nr-1-do-regulaminu-szczegolowego-instrukcja-wypelniania-wniosku_do-potwierdzenia.pdf) Sekcja 5. Budżet projektu.
- Dodatkowo pomocne mogą być też „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027” (link: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/148730/Wytyczne_dotyczace_kwalifikowalnosci_wydatkow_na_lata_2021_2027_14_03_2025.pdf).
Odpowiedź 10.
Tak, należy zrobić rozeznanie rynku.
We wniosku należy wskazać w jaki sposób zostały oszacowane kwoty pozycji kosztowych, które nie
są rozliczane metodami uproszczonymi np. wynagrodzenia osób prowadzących porady w Kroku 1, Kroku 4, Kroku 6, koszty zakupu drobnego sprzętu na którym będą mogli ćwiczyć i wykonywać dalsze usprawniania (np. rotory, piłki), ręczników oraz wynagrodzenie osoby prowadzącej edukację prozdrowotną w Kroku 2, wynagrodzenia osób prowadzących warsztaty psychoedukacyjne w Kroku 3, koszty karnetów sportowych, wejść na basen w Kroku 5.Jeżeli projekt uwzględnia wydatki dotyczące zapewnienia pacjentowi dojazdu niezbędnego do realizacji usługi zdrowotnej z miejsca zamieszkania do miejsca realizacji usługi zdrowotnej i z powrotem, bądź koszty opieki nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, którą opiekuje się osoba korzystająca
z usługi zdrowotnej w ramach projektu w czasie korzystania ze wsparcia dla takich wydatków również należy dokonać rozeznania rynku i zawrzeć informacje we wniosku w tym zakresie.W odniesieniu do wydatków rozliczanych na podstawie uproszczonych metod rozliczania wydatków, czyli zabiegów rehabilitacyjnych w Kroku 2 (stawki jednostkowe) i kosztów pośrednich w budżecie projektu (stawki ryczałtowe) należy stosować wartości przyjęte w Regulaminie.
W przypadku podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy PZP, należy je stosować, w tym dotyczące szacowania wartości zamówienia. Należy pamiętać, że poza projektem możliwe są też kontrole w zakresie PZP.
Odpowiedź 11.
Zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027” w sytuacji zatrudniania
do projektu osób na podstawie umowy cywilnoprawnej należałoby stosować uregulowania z Podrozdziału 3.2. Zasada konkurencyjności. Przy czym określono tam też wyłączenia.
Zasady konkurencyjności nie stosuje się do:a) zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 80.000 zł netto,
b) zamówień udzielanych na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320).
c) zamówień o przedmiocie określonym w art. 9–14 Pzp,
d) zamówień udzielanych zgodnie z przepisami prawa innymi niż Pzp, na podstawie których wyłącza się stosowanie Pzp,
f) wydatków rozliczanych za pomocą uproszczonych metod oraz finansowania niepowiązanego z kosztami, o których mowa w podrozdziałach 3.10 i 3.11 – a więc również stawek jednostkowych.
Należy zaznaczyć, że osoby zatrudniane na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowią personelu projektu w rozumieniu definicji personelu projektu zawartej w „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności…”. Są to wykonawcy zewnętrzni usług zleconych. Nie ma tu znaczenia czy osoba prowadzi działalność gospodarczą, czy nie.
W przypadku osób zatrudnianych na podstawie umowy o pracę zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności Sekcja 3.2.1. Wyłączenia: Zasady konkurencyjności nie stosuje się do c) zamówień o przedmiocie określonym w art. 9–14 Pzp, Zgodnie z art. 11.ust. 2 ustawy PZP pkt. 1 przepisów ustawy nie stosuje się do umów z zakresu prawa pracy.
Odpowiedź 12.
Odnośnie liczby zabiegów wymagane jest stosowanie wymogów z RPZ:
- Program przewiduje 10 dniowy cykl zabiegów (min. 3 dni zabiegowe w tygodniu), w uzasadnionych - względami medycznymi i koniecznością osiągnięcia celu leczniczego – przypadkach, decyzją osoby układającej Indywidualny Plan Rehabilitacji (IPR), cykl zabiegów może zostać wydłużony
do maksymalnie 15 dni. - W Programie przyjęto, że 70% uczestników będzie korzystać z 10 dniowego cyklu, a 30% uczestników z 15-dniowego cyklu. Maksymalnie 5 zabiegów dziennie.
- Spośród wszystkich zabiegów 60% będą stanowiły zabiegi dotyczące kinezyterapii, 10% masaży i 30% będą stanowiły zabiegi dotyczące fizykoterapii. Zgodnie z opracowaną i przyjętą metodyką szacowania stawek jednostkowych ww. udział poszczególnych grup zabiegowych w ścieżce wsparcia jest stały i pod żadnym pozorem nie może zostać zamieniony na zabieg z innej grupy tematycznej.
- W każdym projekcie należy założyć, że realizowane będą wszystkie rodzaje zabiegów zakładanych
w RPZ, przy takim bowiem założeniu szacowane były stawki jednostkowe.
- Program przewiduje 10 dniowy cykl zabiegów (min. 3 dni zabiegowe w tygodniu), w uzasadnionych - względami medycznymi i koniecznością osiągnięcia celu leczniczego – przypadkach, decyzją osoby układającej Indywidualny Plan Rehabilitacji (IPR), cykl zabiegów może zostać wydłużony
Odpowiedź 13.
Takie wydatki są niedopuszczalne. RPZ nie zakłada pobytu w sanatorium.
Odpowiedź 14.
Wnioskodawca musi spełniać wymogi wskazane w RPZ – zgodnie z pkt. IV.2.2. Warunki lokalowe oraz wyposażenie komórek organizacyjnych, w których będzie realizowany Program.
W Szczegółowym Regulaminie wyboru projektów wskazano, że środki trwałe, które Wnioskodawca wykazuje we wniosku o dofinansowanie, nie powinny być traktowane jako środki trwałe konieczne dla osiągnięcia celów projektu, gdyż celem naboru nie jest doposażenie podmiotów wykonujących działalność leczniczą, a w RPZ określono minimalne wymogi dotyczące posiadanego wyposażenia.
Racjonalność zakupów środków trwałych i innego wyposażenia może jednak wynikać ze zwiększenia liczby udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, dostępności
do świadczeń, skuteczności albo bezpieczeństwa pacjentów.Racjonalność i efektywność wydatków będzie każdorazowo analizowana w świetle konkretnych zapisów wniosku
o dofinansowanie.Odpowiedź 15.
Odnośnie założenia RPZ (https://funduszeue.lodzkie.pl/sites/default/files/2025/302-nabor-08.04/zalacznik-nr-4-do-regulaminu-szczegolowego-rpz-choroby-narzadu-ruchu.pdf ) „W Programie przyjęto, że 70% uczestników będzie korzystać z 10 dniowego cyklu, a 30% uczestników z 15-dniowego cyklu. Maksymalnie 5 zabiegów dziennie” Instytucja Organizująca Nabór stoi na stanowisku, że powinno ono zostać odzwierciedlone w każdym wniosku
o dofinansowanie składanym w naborze.2/ Odnośnie założenia RPZ dotyczącego zakupu drobnego sprzętu „Dla potrzeb szacowania budżetu przyjęto, iż 50% uczestników otrzyma drobny sprzęt, np. rotory, piłki” Instytucja Organizująca Nabór stoi na stanowisku,
że powinno ono zostać odzwierciedlone w każdym wniosku o dofinansowanie składanym w naborze.Odnośnie refundacji kosztów dojazdów należy zaznaczyć, że nie jest wymagana realizacja projektu kierowanego
do mieszkańców całego województwa – można realizować projekty kierowane do mieszkańców kilku czy jednego powiatu. Tym niemniej specyfika poszczególnych obszarów województwa, może powodować zróżnicowanie barier
w grupie docelowej. Podobnie dostępność komunikacji publicznej np. w aglomeracji czy dużym mieście może mieć wpływ na korzystanie z dojazdów. W związku z tym założenie RPZ „zgodnie z doświadczeniami realizacji projektów, w tym dotyczącymi niewielkiego zainteresowania tą formą wsparcia, przewiduje się finansowanie dojazdu dla maks. 1% uczestników” dotyczy RPZ jako całości.Odpowiedź 16.
Tak, wymagane jest zawarcie wartości zerowych. Należy również przedstawić sposób monitorowania.
Odpowiedź 17.
We wniosku należy uwzględnić wszystkie stawki jednostkowe. Założenia w zakresie liczby zabiegów dziennie należy określić w oparciu o dotychczasowe doświadczenia i praktykę wnioskodawcy.
Odpowiedź 18.
Nabór planowany na koniec czerwca będzie dotyczyć realizacji regionalnego programu zdrowotnego pn. „„NASTROIMY ŁÓDZKIE” Program dotyczący zaburzeń nastroju oraz zaburzeń nerwicowych, związanych ze stresem i pod postacią somatyczną”.
Odpowiedź 19.
Zgodnie z katalogiem rodzajów wnioskodawców, zawartym w Szczegółowym Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.08.04-IZ.00-001/25, uniwersytet może być wnioskodawcą (Instytucje nauki i edukacji).
Należy również spełnić wymogi specyficznego kryterium merytorycznego obowiązującego w naborze „Zgodność
z regionalnym programem zdrowotnym” w zakresie warunków realizacji, w tym dotyczących personelu, wyposażenia i warunków lokalowych. Zgodnie z treścią RPZ, Część IV. Organizacja programu polityki zdrowotnej Wnioskodawca musi spełnić określone warunki m.in.:- mieć uprawnienia do realizacji działań określonych w Programie;
- mieć wiedzę i doświadczenie w tym zakresie;
- dysponować odpowiednim potencjałem technicznym oraz zasobami;
- zapewnić, iż usługi zdrowotne będą świadczone wyłącznie przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Powyższe wymogi mogą zostać spełnione w partnerstwie. W tym miejscu należy podkreślić, że każdorazowo tworząc partnerstwo musi być ono zasadne. Informacje w tym zakresie powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie.
Odnośnie projektów kierowanych wyłącznie do pracowników wnioskodawcy Instytucja Organizująca Nabór, po dokonanej analizie wszystkich zapisów dokumentacji naboru, dopuszcza takie sytuacje.
Odpowiedź 20.
W przypadku wydatków rozliczanych stawkami jednostkowymi (zabiegi rehabilitacyjne realizowane w ramach Kroku 2) we wniosku należy zastosować stawki określone w dokumentacji naboru (Załącznik nr 5 do Szczegółowego Regulaminu wyboru projektów, link: https://funduszeue.lodzkie.pl/sites/default/files/2025/302-nabor-08.04/zalacznik-nr-5-do-regulaminu-szczegolowego-zestawienie-stawek-jednostkowych.pdf )
Odpowiedź 21.
Ocena wniosku jest dokonywana przez powołaną specjalnie dla naboru Komisję Oceny Projektów (KOP) na podstawie kryteriów wyboru projektów oraz informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie.
Odpowiedź 22.
Sytuacje, w których personel wykonujący świadczenia zdrowotne jest zatrudniony na podstawie umowy zlecenia, w tym wyłącznie na podstawie takich umów, są dopuszczalne.
W RPZ, część IV.2.1 Warunki dotyczące personelu:
- Określono kwalifikacje personelu, lecz nie wskazano formy zatrudnienia.
- Wskazano, że personel ma spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia
z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, Załączniku nr 1. Wykaz oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, Wymogi dla świadczeń realizowanych
w warunkach ambulatoryjnych. W dokumencie tym nie określono jednak formy zatrudnienia (zawarte sformułowania dotyczące wymiaru etatu przeliczeniowego nie oznaczają wymogu umowy
o pracę).
W związku z tym dysponowanie kadrą zatrudnioną na podstawie umów cywilnoprawnych nie jest przeszkodą dla spełnienia obowiązującego w naborze kryterium „Zgodność z regionalnym programem zdrowotnym”, które obejmuje też warunki realizacji, w tym dotyczące personelu.
Odpowiedź 23.
Nie ma znaczenia forma zatrudnienia.
Odpowiedź 24.
Koszt wynagrodzenia nie jest uwzględniony w stawce.
Odpowiedź 25.
RPZ zakłada, że połowa uczestników otrzyma drobny sprzęt na którym będą mogli ćwiczyć i wykonywać dalsze usprawniania. Jako przykładowy sprzęt podano w RPZ rotory, piłki.
Odpowiedź 26.
Zgodnie z zapisami RPZ (str. 47) Kierowana osoba powinna dysponować dokumentacją medyczną (nie starszą niż 1 rok) zawierającą:- wyniki badań obrazowych i neurofizjologicznych, lub
- odpisy dokumentacji leczenia ambulatoryjnego, lub
- karty informacyjne leczenia szpitalnego.
Przedstawiona dokumentacja, bądź dodatkowo zaświadczenie lekarskie, pozwala na potwierdzenie jednostki chorobowej dotyczącej układu ruchu zgodnej
z kodami ICD-10 wymienionymi w Programie.Skompletowanie dokumentacji medycznej i wymaganych badań diagnostycznych leży po stronie uczestnika programu.
Program nie przewiduje środków na badania diagnostyczne.
W związku z powyższym samo skierowanie lub zaświadczenie lekarza POZ dotyczące zdiagnozowanej choroby nie jest wystarczające.
Odpowiedź 27.
Jest to niedopuszczalne. Wnioskodawca, pomimo różnych doświadczeń, nie wie jacy pacjenci zgłoszą się do projektu i z jakimi uwarunkowaniami, w tym stanem zdrowia. Należy uwzględnić stawki odnoszące się do różnych liczb zabiegów dziennie.
Odpowiedź 28 i 29.
inne niż wynikające z RPZ założenia projektu muszą być szczegółowo uzasadnione we wniosku o dofinansowanie.
Odpowiedź 30.
Dokumentacja medyczna jest do wglądu placówki medycznej.
Odpowiedź 31.
Tak, może potwierdzać jeżeli będzie też zawierać informację o miejscu zamieszkania.
Zalecane rodzaje dokumentów potwierdzających spełnienie kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie zostały wskazane w Szczegółowym Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.08.04-IZ.00-001/25, Rozdział 6 Grupa docelowa, Rozdział 6 pkt 4.
Odpowiedź 32.
Tak, należy uwzględnić wszystkie stawki jednostkowe (patrz również odpowiedzi na pytania 7 i 27). Założenia
w zakresie liczby zabiegów dziennie należy określić w oparciu o dotychczasowe doświadczenia i praktykę wnioskodawcy.Odpowiedź 33.
Nie zalecamy podziału na grupy. Taki podział był odpowiedni w sytuacji stosowania metody uproszczonej rozliczania wydatków – kwot ryczałtowych. W obecnym naborze nie jest ona stosowana.
Odpowiedź 34.
Odnośnie zasady konkurencyjności należy stosować uregulowania „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027”, Podrozdziału 3.2. Zasada konkurencyjności. Przy czym określono tam też wyłączenia.
Odnośnie punktacji w kryteriach wyboru projektów:
- Ocena wniosku jest dokonywana przez Komisję Oceny Projektów (KOP) na podstawie kryteriów wyboru projektów oraz informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie.
Odnośnie uzasadnienia rynkowości stawki:
- Zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności…”, Podrozdział 3.8. Personel projektu pkt 6 koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta
na analogicznych stanowiskach lub
na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, z późn. zm.), zwanej dalej „Kodeksem pracy”, lub statystyki publicznej. - Należy zaznaczyć, że definicja personelu projektu z „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności…” nie obejmuje osób zatrudnianych na podstawie umów cywilnoprawnych.
- Ocena każdego wydatku w projekcie (rozliczanego na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków) będzie dokonywana przez Komisję Oceny Projektów również pod względem racjonalności
i efektywności. Nie można wykluczyć sytuacji,
w której oceniający wniosek kwestionują wysokość wydatków odpowiadających wynagrodzeniom pracowników zatrudnionych w podmiocie Wnioskodawcy na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji, jeżeli stwierdzą, że stawki te są zawyżone w stosunku do stawek rynkowych.
Odpowiedź 35.
Jest to niedopuszczalne.
Odpowiedź 36.
Tak, te działania nie są wymagane. Jeżeli diagnoza grupy docelowej nie wskazuje na takie bariery można je pominąć.
Odpowiedź 37.
- Jeżeli Wnioskodawca może zagwarantować,
że osoby zatrudniane w formie umów cywilnoprawnych zaangażowane do projektu posiadają kompetencje wynikające z definicji kryterium również będzie
to punktowane. - Tak, w kryterium premiowane są kompetencje
w zakresie realizacji działań rehabilitacji leczniczej lub działań ukierunkowanych na powroty do pracy wynikające z udziału w kursach lub szkoleniach prowadzonych przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi, Instytut Medycyny Wsi
w Lublinie lub wojewódzkie ośrodki medycyny pracy.
- Jeżeli Wnioskodawca może zagwarantować,
Odpowiedź 38.
Tak, w przypadku kryterium premiującego nr 4 wskazano przykładowe obszary doświadczenia. Doświadczenie wynikające z realizacji projektów w ramach Poddziałania X.3.1 RPO WŁ 2014-2020 również może być punktowane, bowiem rehabilitacja ta również była ukierunkowana na utrzymanie, powrót do aktywności zawodowej.
Odpowiedź 39.
Forma zatrudnienia należy do decyzji wnioskodawcy.
Odpowiedź 40.
Należy stosować uregulowania „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027”, Podrozdziału 3.2. Zasada konkurencyjności. Przy czym określono tam też wyłączenia.
Odnośnie Kroku 2:
- Zabiegi rehabilitacyjne są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych, które są jedną
z uproszczonych metod rozliczania wydatków. Zgodnie z Sekcją 3.2.1 pkt 1 lit. f wydatki rozliczane za pomocą uproszczonych metod oraz finansowania niepowiązanego z kosztami, w tym stawkami jednostkowymi, są wyłączone
ze stosowania zasady konkurencyjności. „Wytyczne dotyczące kwalifikowalności…” nie zwalniają jednak podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320)
ze stosowania przepisów tej ustawy. - Wydatki dotyczące edukacji prozdrowotnej oraz zakupu drobnego sprzętu w Kroku 2 są rozliczane na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków. Zarówno w sytuacji zatrudniania kadry na podstawie umowy cywilnoprawnej, jak też zakupu drobnego sprzętu należy stosować uregulowania „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności…”, Podrozdziału 3.2 Zasada konkurencyjności.
Odnośnie Kroku 1, Kroku 4, Kroku 6:
W sytuacji zatrudniania kadry na podstawie umowy cywilnoprawnej do działań zakładanych w Kroku 1, Kroku 4, Kroku 6 RPZ należy stosować uregulowania „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności…”, Podrozdziału 3.2 Zasada konkurencyjności.
- Zabiegi rehabilitacyjne są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych, które są jedną
Odpowiedź 41.
Rozliczenie na podstawie dokumentu potwierdzającego zakup karnetu przez uczestnika np. rachunek oraz potwierdzenia korzystania przez uczestnika z siłowni (zaświadczenie, potwierdzenie z podmiotu prowadzącego siłownie, podpisana lista obecności).
Finanse
Termin konkursu
Start
Koniec
Wyniki
Listopad 2025Z nimi skonsultujesz wniosek
- Główny Punkt Informacyjny w Łodzi
ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź
tel. 42 663 31 07
e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
- Lokalny Punkt Informacyjny w Bełchatowie
ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów
tel. 44 754 78 07, 690 600 586
e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
- Lokalny Punkt Informacyjny w Sieradzu
ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz;
tel.: 728 660 034, 728 660 024
e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl