Numer naboru
FELD.09.03-IZ.00-001/23

Działanie FELD.09.03 Przestrzeń w transformacji

Data publikacji
18.09.2023

Wyniki oceny merytorycznej

Wyniki oceny formalnej

Komisja oceny projektów

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • Administracja rządowa
  • Duże przedsiębiorstwa
  • Jednostki naukowe
  • Jednostki Samorządu Terytorialnego
  • Kościoły i związki wyznaniowe
  • Lasy Państwowe, parki narodowe i krajobrazowe
  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej mające umowę z NFZ
  • Organizacje pozarządowe
  • Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe

Na co

Wsparciem może zostać objęty następujący typ projektu:
Typ 1: wsparcie infrastruktury służącej do wytwarzania energii elektrycznej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych, wraz z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE
Typ 2: wsparcie infrastruktury służącej do wytwarzania energii cieplnej lub chłodu, pochodzącej ze źródeł odnawialnych wraz z przyłączeniem do sieci
Typ 3: wsparcie infrastruktury służącej do magazynowania ciepła lub chłodu ze źródeł odnawialnych działającej na potrzeby danego źródła OZE

Jak się ubiegać

Jak przygotować wniosek

Wniosek o dofinansowanie projektu należy przygotować wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji Wnioski o dofinansowanie 2021.

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji Wnioski o dofinansowanie 2021.

Przydatne linki

Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027

Łącze bezpośrednie do ogłoszenia o naborze na stronie internetowej Programu Regionalnego Województwa Łódzkiego wraz z pełną listą niezbędnych dokumentów

Pytania i odpowiedzi

Tak, w ramach typu 1 projektu, możliwa jest budowa infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej przy wykorzystaniu źródeł odnawialnych.

Regulamin naboru nie wyklucza objęcia wsparciem budynków, które są na etapie prac wykończeniowych. Wnioskodawca musi jednak pamiętać o tym, aby wywiązać się z realizacji wskaźników produktu i rezultatu wskazanych we wniosku o dofinansowanie, w które wpisywać się będzie przedmiotowa nieruchomość. Wobec tego, należy określić daty realizacji projektu w taki sposób, aby w dniu zakończenia realizacji projektu, dla którego przewidziano instalacje OZE miał możliwość wykazywania wartości wyprodukowanej energii zgodnie z wykazanymi przez Wnioskodawcę wskaźnikami.
Dodatkowo należy pamiętać żeby została zachowana zgodność z kryterium formalnym „Termin realizacji projektu” (kryteria stanowią załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektów), w którym oceniane będzie, czy planowana we wniosku o dofinansowanie data zakończenia realizacji projektu nie wykracza poza 30 czerwca 2026 r.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma obowiązku tego udokumentowania. Instytucja zachęca jednak do demontażu starych, nieekologicznych źródeł ciepła w celu realizacji działań, które nie będą przyczyniały się do przekraczania emisji zanieczyszczeń.

Zgodnie z dokumentacją, w ramach projektu możliwe jest m.in. wsparcie infrastruktury służącej do wytwarzania energii cieplnej lub chłodu, pochodzącej ze źródeł odnawialnych wraz z przyłączeniem do sieci. Wobec powyższego należy stwierdzić, że kocioł olejowy, który wykorzystuje olej opałowy będący produktem rafinacji ropy naftowej, nie może zostać uznany za źródło ciepła wpisujące się w założenia działania 09.03 Przestrzeń w transformacji. Natomiast, instalacje spalające biomasę są możliwe do realizacji w ramach przedmiotowego naboru. Dodatkowo, należy mieć na uwadze, iż zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 wyłączone z możliwości udzielenia wsparcia są instalacje do współspalania biomasy z paliwami kopalnymi.
Jednocześnie, należy pamiętać, iż w ramach kryteriów wyboru projektów dla naboru nr FELD.09.03-IZ.00-001/23 oceniana będzie zgodność z dyrektywą UE 2018/2001 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, w tym określonymi w niej kryteriami zrównoważonego rozwoju, która zawiera szczegółowe wytyczne m.in. dotyczące biomasy jako źródła energii.

Magazyn może dotyczyć całej, zmodernizowanej instalacji fotowoltaicznej z uwzględnieniem warunków dotyczących trwałości projektu i zakazu podwójnego finansowania.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru FELD.09.03-IZ.00-001/23 możliwa jest realizacja inwestycji, która będzie zgodna z typem/typami projektu:

Typ 1: wsparcie infrastruktury służącej do wytwarzania energii elektrycznej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych, wraz z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE.
Wsparciem może być objętabudowa, przebudowa lub modernizacja infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej przy wykorzystaniu źródeł odnawialnych. Wyłącznie jako element projektu mogą być realizowane przedsięwzięcia z zakresu budowy lub zakupu magazynów energii elektrycznej działających na potrzeby danego źródła OZE.

Typ 2: wsparcie infrastruktury służącej do wytwarzania energii cieplnej lub chłodu, pochodzącej ze źródeł odnawialnych wraz z przyłączeniem do sieci;

Typ 3: wsparcie infrastruktury służącej do magazynowania ciepła lub chłodu ze źródeł odnawialnych działającej na potrzeby danego źródła OZE.
Mając na uwadze powyższe, w przypadku planowanego dofinansowania magazynów energii elektrycznej, w projekcie obligatoryjnie powinna wystąpić instalacja wytwarzająca energię elektryczną, gdyż magazyn energii elektrycznej, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, może stanowić jedynie element inwestycji.

Powiat może być wnioskodawcą dla swoich jednostek podległych, pod warunkiem, że inwestycja będzie realizowana w gminach objętych Terytorialnym Planem Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego.

Zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w ramach działania FELD.09.03 za koszty kwalifikowalne uznaje się m.in. wydatki związane z realizacją projektu, które wynikają bezpośrednio z określonego typu projektu, a także koszty dotyczące budowy, przebudowy instalacji służącej podłączeniu źródła produkującego energię z magazynem energii. Wobec tego budowa farmy fotowoltaicznej jest kosztem kwalifikowalnym. Zgodnie z Regulaminem naboru w ramach typu 1 możliwe jest wsparcie infrastruktury służącej do wytwarzania energii elektrycznej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych, wraz z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE. Wsparcie w ramach tego typu projektu uzyskają inwestycje dotyczące budowy, przebudowy lub modernizacji infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej przy wykorzystaniu źródeł odnawialnych.

Zgodnie z definicją w ramach kryterium punktowego ogólnego „Przygotowanie projektu (dotyczy projektów infrastrukturalnych)” ocenie podlega stopień przygotowania projektu do wdrożenia.
W zależności od typu projektu badane będzie posiadanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia wszystkich inwestycji objętych projektem, m.in. udokumentowane prawo do dysponowania gruntami lub obiektami na cele inwestycji, posiadanie wymaganej dokumentacji technicznej i projektowej, dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia zamówień, wymaganych prawem decyzji, uzgodnień i pozwoleń administracyjnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że część z tych dokumentów stanowi załączniki obligatoryjne do wniosku np. Załącznik nr 2 - Opis techniczny projektu, w ramach którego należy przedstawić wyciąg z projektu budowlanego lub programu funkcjonalno-użytkowego, zatem wszystko to zależy od tego jakie działania będą realizowane w ramach planowanego projektu.

Pozytywny wynik oceny merytorycznej uzyskują projekty, które spełniły wszystkie kryteria merytoryczne: dostępu i specyficzne dostępu oraz uzyskały wymagane minimum punktowe, które wynosi 50% punktów z kryteriów merytorycznych punktowych. Oceniane to będzie w ujęciu ogólnym, bez podziału proporcjonalnego.

Gmina może złożyć jeden wniosek. Do wniosku należy dołączyć załącznik nr 6 - Oświadczenie o kwalifikowalności VAT.

Załącznik przedkładany jest przez Wnioskodawcę w przypadku, gdy:

  • całkowita wartość złożonego projektu objętego przepisami o pomocy publicznej/ pomocy de minimis jest mniejsza niż 5 mln EUR i nie ma prawnej możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT, zgodnie z przepisami prawa krajowego. Oświadczenie takie będzie stanowiło także załącznik do podpisanej umowy/decyzji o dofinansowanie projektu.
  • całkowita wartość złożonego projektu wynosi co najmniej 5 mln EUR i nie ma prawnej możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT, zgodnie z przepisami prawa krajowego. Oświadczenie takie będzie stanowiło także załącznik do podpisanej umowy/decyzji o dofinansowanie projektu.

„Oświadczenie o kwalifikowalności VAT” podpisane przez Wnioskodawcę/Partnera podpisem kwalifikowanym stanowi również załącznik do podpisanej umowy/podjętej decyzji o dofinansowanie projektu.

Na etapie składania wniosku nie ma konieczności przedkładania aktualnych warunków przyłączeniowych.

W celu rozważań w kwestii pomocy publicznej/ pomocy de minimis w pierwszej kolejności należy wskazać, że w ramach projektu parasolowego gdzie Gmina pełni rolę Wnioskodawcy, a mieszkańcy użytkowników zainstalowanych OZE, co do zasady nie wystąpi pomoc publiczna/de minimis na I poziomie. Opisany przez Państwa przypadek może kwalifikować się do pomocy publicznej na II poziomie. Pomoc na II poziomie nie będzie weryfikowana, monitorowana ani sprawozdawana przez instytucję organizującą nabór, lecz przez podmiot udzielający pomocy (Gminę). Wobec tego, przede wszystkim na Gminie, jako udzielającym pomocy, spoczywa obowiązek sprawdzenia czy wystąpią przesłanki mogące skutkować wystąpieniem takiej pomocy. Należy tutaj zaznaczyć, że podmiot biorący udział w projekcie, który swoją działalność gospodarczą opiera o produkcję podstawowych produktów rolnych, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, będzie wykluczony z możliwości ubiegania się o pomoc de minimis. Jeżeli w ramach prowadzonej działalności można wyodrębnić działalność zaliczaną do produkcji pierwotnej produktów rolnych oraz działalność wchodzącą w zakres stosowania rozporządzenia 1407/2013, możliwe jest przyznanie pomocy de minimis w związku z działalnością „dozwoloną”, pod warunkiem,
że zapewnione będzie rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów. Takie rozdzielenie działalności/wyodrębnienie kosztów powinno zagwarantować, że działalność wyłączona z rozporządzenia 1407/2013 nie odniesie korzyści z przyznanej pomocy de minimis.
Należy mieć na uwadze, że ostateczna ocena założeń projektowych będzie możliwa dopiero po złożeniu przez Wnioskodawcę kompletu dokumentów w ramach naboru.

Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia oświadczenia będącego załącznikiem nr 7 do wniosku o dofinansowanie tj. oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane/projektu. Wobec tego, zawarta pomiędzy Gminą a mieszkańcem umowa użyczenia lub inny równoważny dokument ma zapewniać ww. prawo. Dodatkowo, należy podkreślić, iż nie ma znaczenia miejsce montażu instalacji PV. Jeśli wyprodukowana energia wykorzystywana będzie wyłącznie na potrzeby socjalno-bytowe, co zostanie zapewnione rozdzieleniem działalności gospodarczej od działalności niegospodarczej, wówczas co do zasady nie wystąpi pomoc publiczna.

W opisanym przypadku istnieje możliwość zainstalowania OZE na cele budynku mieszkalnego będącego w trakcie budowy pod warunkiem, że:

  • Wnioskodawca tj. Gmina wywiąże się z realizacji wskaźników produktu i rezultatu wskazanych we wniosku o dofinansowanie, w które wpisywać się będzie przedmiotowa nieruchomość. Wobec tego, należy określić daty realizacji projektu w taki sposób, aby w dniu zakończenia realizacji projektu parasolowego budynek mieszkalny, dla którego przewidziano instalacje OZE miał możliwość wykazywania wartości wyprodukowanej energii zgodnie z wykazanymi przez Wnioskodawcę wskaźnikami.
  • zostanie zachowana zgodność z kryterium formalnym „Termin realizacji projektu” (kryteria stanowią załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektów), w którym oceniane będzie czy planowana we wniosku o dofinansowanie data zakończenia realizacji projektu nie wykracza poza 30 czerwca 2026 r.

Zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w ramach działania FELD.09.03 Przestrzeń w transformacji za wydatki kwalifikowalne uznaje się wydatki związane z realizacją projektu, które wynikają bezpośrednio z określonego typu projektu. W ramach naboru FELD.09.03-IZ.00-001/23 możliwe jest wsparcie inwestycji wpisujących się w m.in. Typ 1: wsparcie infrastruktury służącej do wytwarzania energii elektrycznej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych, wraz z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE,na przykład:
budowa, przebudowa lub modernizacja infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej przy wykorzystaniu źródeł odnawialnych,
wyłącznie jako element projektu mogą być realizowane przedsięwzięcia z zakresu budowy lub zakupu magazynów energii elektrycznej działających na potrzeby danego źródła OZE.
Dodatkowo, w Regulaminie wyboru projektów określono definicję „budowy” i jest to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także jego odbudowa, rozbudowa, nadbudowa.
Biorąc powyższe pod uwagę, co do zasady rozbudowa istniejącej instalacji PV może stanowić koszt kwalifikowalny. Jednakże, ostateczna ocena założeń projektowych będzie możliwa dopiero po złożeniu przez Wnioskodawcę kompletu dokumentów w ramach naboru.
Zakres doboru wskaźników:

  • w przypadku budowy infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej przy wykorzystaniu źródeł odnawialnych należy zastosować wskaźnik PLRO034 Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE;
  • w przypadku przebudowy lub modernizacji infrastruktury służącej do produkcji energii elektrycznej przy wykorzystaniu źródeł odnawialnych należy zastosować wskaźnik PLRO035 Liczba zmodernizowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE.

Należy pamiętać, że zgodnie z definicją wskaźnika, modernizacja musi wiązać się ze zwiększeniem mocy istniejącej infrastruktury.

Zgodnie z regulaminem naboru dla ww. konkursu o dofinansowanie mogą ubiegać się zarówno MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że projekt dotyczący wsparcia inwestycji produkcyjnych w przedsiębiorstwach innych niż MŚP, musi spełniać przynajmniej jeden z warunków wskazanych w art. 5 ust. 2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nabór skierowany jest m.in. do następujących typów podmiotów (Wnioskodawców): Duże przedsiębiorstwa, MŚP. Wielkość przedsiębiorstwa badana jest w ramach załącznika nr 10b do wniosku o dofinansowanie zgodnie z informacjami zawartymi w załączniku I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. W ramach załącznika Wnioskodawca ma możliwość wyboru wielkości przedsiębiorstwa: mikro, małe, średnie, duże i inne ze względu na powiązanie z organami publicznymi (JST). Wobec tego, w ramach naboru nie jest brany pod uwagę rozgraniczenie przedsiębiorców na mid-caps i small mid-caps. Należy jednak pamiętać, że projekt dotyczący wsparcia inwestycji produkcyjnych w przedsiębiorstwach innych niż MŚP, musi spełniać przynajmniej jeden z warunków wskazanych w art. 5 ust. 2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.

Warunki naboru nie określają wprost, że moc wybudowanej w ramach dofinansowania instalacji fotowoltaicznej musi być adekwatna do mocy instalowanego magazynu energii. Należy mieć jednak na uwadze, że podczas oceny złożonego wniosku eksperci badać będą m.in.:

  • czy koszty wykazane we wniosku jako kwalifikowalne są uzasadnione, racjonalne, niezbędne do realizacji projektu i zaplanowane w odpowiedniej wysokości (..);
  • czy opis proponowanych technologii, elementów inwestycji, parametrów technicznych inwestycji jest poprawny;
  • czy zaplanowane działania, materiały, technologie, usługi wystarczą do zrealizowania projektu;
  • czy przyjęte rozwiązania techniczne, technologiczne są co najmniej zgodne z obowiązującymi standardami w danym zakresie, czy są zgodne z wymogami prawa.

Zatem podczas oceny takiego wniosku o dofinansowanie mogą pojawić się wątpliwości co do zasadności i racjonalności instalacji nieadekwatnego względem instalacji fotowoltaicznej magazynu energii. Zgodnie z §16 Regulaminu wyboru projektów naboru FELD.09.03-IZ.00-001/23 w przypadku kryterium pozwalającego na poprawę/uzupełnienie (np. kryterium merytoryczne dostępu „Wykonalność techniczna, technologiczna projektu”) wniosku o dofinansowanie lub wyjaśnienie, KOP może wezwać Wnioskodawcę do uzupełnienia dokumentacji w celu okazania dodatkowych dokumentów potwierdzających założenia techniczne inwestycji.

Finanse

Dofinansowanie do
85%
106 272 422,86 zł

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Kwiecień 2024

Wyniki

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,
ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź
tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
SKYPE: GPILodz

Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,
ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów
tel. 44 754 78 07, 690 600 586
e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
SKYPE: LPIBelchatow

Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,
ul. Rynek 14, 98-200 Sieradz
tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25
e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
SKYPE: LPISieradz

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce dotyczącej Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w Województwie Łódzkim.