Komunikacja Funduszy Europejskich dla Łódzkiego
- Zasady komunikacji marki Fundusze Europejskie 2021-2027
- Jakie masz obowiązki
- Dokumenty
- Szkolenia
- Kontakt
Działania informacyjne i promocyjne są elementem realizacji projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich. Działania te są równie istotne, jak wszystkie pozostałe i podlegają kontroli.
Jeżeli jesteś beneficjentem prowadzącym projekt z Funduszy Europejskich masz obowiązek informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców ostatecznych projektu o uzyskanym dofinansowaniu.
W sytuacji gdy nie wywiążesz się z podstawowych obowiązków informacyjnych i promocyjnych, instytucja udzielająca dofinansowania zobowiąże Cię do działań zaradczych. A jeśli nie zrealizujesz tych działań, może dojść do pomniejszenia dofinansowania projektu.
Pomniejszenie może wynieść do 3% kwoty dofinansowania projektu. Szczegółowe informacje na temat wartości pomniejszenia kwoty dofinansowania projektu, znajdziesz w załączniku do umowy o dofinansowanie Twojego projektu.
Aby wypełnić obowiązek poinformowania opinii publicznej oraz uczestników projektu o uzyskanym dofinansowaniu z Funduszy Europejskich, musisz:
Zamieścić znaki: Funduszy Europejskich, barw RP i Unii Europejskiej (a w przypadku programów regionalnych również herb województwa lub jego oficjalne logo promocyjne) na:
wszystkich działaniach informacyjnych i promocyjnych dotyczących projektu, takich jak np. e-publikacje, ulotki, broszury, publikacje, notatki prasowe, strony internetowe, newslettery, mailing, materiały filmowe, materiały promocyjne, konferencje, spotkania,
dokumentach związanych z realizacją projektu, które podajesz do wiadomości publicznej, np. dokumentacji przetargowej, ogłoszeniach, analizach, raportach, wzorach umów, wzorach wniosków,
dokumentach i materiałach dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie, np. zaświadczeniach, certyfikatach, zaproszeniach, materiałach informacyjnych, programach szkoleń i warsztatów, listach obecności, prezentacjach multimedialnych, umowach oraz kierowanej do nich korespondencji,
produktach, sprzęcie, pojazdach, aparaturze itp., powstałych lub zakupionych w projekcie, poprzez umieszczenie na nich trwałych naklejek.
UWAGA: Oznaczenie nie musi pojawić się na dokumentach, których ze względu na ich specyfikę nie można zmieniać i ingerować w ich wzory, np. z powodu obowiązującego prawa (dokumenty księgowe, certyfikaty etc.).
Oznaczyć miejsce realizacji projektu przez umieszczenie tablicy informacyjnej lub plakatu ? w zależności od całkowitego kosztu projektu;
UWAGA: W przypadku instrumentów finansowych, beneficjent/ podmiot finansujący musi także zapewnić, za pomocą warunków umownych, aby również ostateczni odbiorcy oznaczali miejsce realizacji projektu tablicami informacyjnymi, gdy są one wymagane.Umieścić opis projektu/wdrażanego instrumentu na oficjalnej stronie internetowej, jeśli ją posiadasz.
Umieścić opis projektu/wdrażanego instrumentu w mediach społecznościowych
Jeżeli Twój projekt ma znaczenie strategiczne lub jego całkowity koszt przekracza 10 mln euro, musisz zorganizować wydarzenie lub działanie informacyjno-promocyjne (np. konferencję prasową, wydarzenie promujące projekt, udział w targach branżowych) w ważnym momencie realizacji projektu, np. na otwarcie projektu, zakończenie projektu lub jego ważnego etapu np. rozpoczęcie inwestycji, oddanie inwestycji do użytkowania itp. Do udziału w wydarzeniu musisz zaprosić przedstawicieli Komisji Europejskiej i Instytucji Zarządzającej z co najmniej 4-tygodniowym wyprzedzeniem.
Jeżeli całkowity koszt Twojego projektu przekracza 5 mln euro (z wyłączeniem beneficjentów, którzy realizują wyłącznie projekty pomocy technicznej), musisz poinformować instytucję, która przyznała dofinansowanie o ważnych etapach w projekcie i planowanych wydarzeniach informacyjnych i promocyjnych związanych z realizacją projektu.
Dokumentować działania informacyjne i promocyjne prowadzone w projekcie, aby mieć dowód, że Twoje obowiązki w tym zakresie zostały wypełnione.
UWAGA: Realizujesz projekt, w którym udzielasz wsparcia innym podmiotom? Przekazujesz pieniądze uczestnikom projektu lub ostatecznym odbiorcom? Pamiętaj, że musisz poinformować o tym, skąd pochodzi wsparcie i odpowiednio oznaczyć wszystkie miejsca realizacji Twojego projektu. Możesz w tym celu zobowiązać podmioty do tego, by wypełniały w Twoim imieniu obowiązki informacyjne i promocyjne. Zobowiązania te możesz wpisać do umowy z uczestnikami lub ostatecznymi odbiorcami. Jeśli masz wątpliwości, ustal konkretne zapisy z instytucją przyznającą dofinansowanie.
W takiej sytuacji obowiązki informacyjne i promocyjne nie dotyczą tylko Ciebie. Dotyczą również uczestników projektu i jego ostatecznych odbiorców.
Beneficjencie wszystkie obowiązki promocyjne wskazane są w umowie o dofinansowanie Twojego projektu.
Więcej potrzebnych informacji na temat działań informacyjnych i promocyjnych znajdziesz w podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.
Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027
PDF 702 KB 58 stron
Strategia Komunikacji Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
PDF 1,43 MB 55 stron
Wytyczne dotyczące informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027
PDF 251 KB 39 stron
Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027
PDF 32 MB 132 strony
Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji
PDF 3,78 MB 52 strony
Szkolenia w 2025 roku
Poniżej przedstawiamy Harmonogram szkoleń w miesiącu styczniu 2025 r.:
Styczeń 2025
- 7-8.01.2025 r. - Zamówienia publiczne (powyżej 130 tys. zł) w projektach realizowanych z Funduszy Europejskich w perspektywie 2021-2027
Poniżej przedstawiamy Harmonogram szkoleń w miesiącu grudniu 2024 r.:
Grudzień 2024
- 5.12.2024 r. - Seminarium informacyjne „Życie projektu – Fundusze Europejskie jako narzędzie wsparcia”;
- 9.12.2024 r. - Seminarium informacyjne „Życie projektu – Fundusze Europejskie jako narzędzie wsparcia”;
- 11.12.2024 r. - Seminarium informacyjne „Fundusze Europejskie na aktywne włączenie w 2025 r. Zatoka unijnych projektów"
- 18.12.2024 r. - Szkolenie - Kwalifikowalność wydatków w projektach EFS Plus;
- 19.12.2024 r. - Szkolenie - Kwalifikowalność wydatków w perspektywie finansowej 2021-2027;
- 20.12.2024 r. - Szkolenie - Zasady rozliczania projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
- 20.12.2024 r. - Szkolenie - Opracowanie Specyfikacji Warunków Zamówienia dla zamówień w projektach Unijnych
- 23.12.2024 r. - Szkolenie - Zamówienia publiczne (poniżej 130 tys. zł) w projektach realizowanych z Funduszy Europejskich w perspektywie 2021-2027
Śledź szkolenia na bieżąco. Wejdź w zakładkę Spotkania informacyjne i wydarzenia.
Departament Promocji
Wydział Komunikacji Funduszy Europejskich
Al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź
e-mail: promocja.fel@lodzkie.pl
W przypadku, gdy chcesz przekazać informację o:
- wydarzeniach lub działaniach informacyjno-promocyjnych (np. konferencji prasowej wydarzeniu promującym projekt udziale w targach branżowych);
- ważnym momencie realizacji projektu (np. na otwarcie projektu, zakończenie projektu lub jego ważnego etapu np. rozpoczęcie inwestycji, oddanie inwestycji do użytkowania itp.)
zgłoszenie prześlij na:
e-mail: inauguracja.fel@lodzkie.pl