Komunikacja Funduszy Europejskich dla Łódzkiego
- Zasady komunikacji marki Fundusze Europejskie 2021-2027
- Jakie masz obowiązki
- Dokumenty
- Szkolenia
- Kontakt
Jeżeli korzystasz z unijnego wsparcia masz nie tylko prawo, ale i obowiązek, aby o tym informować. Skąd taki obowiązek? Wszyscy obywatele Unii Europejskiej mają prawo wiedzieć jak wydawane są pieniądze publiczne. Dlatego UE wymaga informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców projektów, o tym, że dane przedsięwzięcie było możliwe między innymi dzięki unijnej pomocy finansowej.
Jako beneficjent, który prowadzi projekt z Funduszy Europejskich, masz obowiązek informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców ostatecznych projektu o uzyskanym dofinansowaniu.
Tożsamość marki Fundusze Europejskie
Tożsamość marki Fundusze Europejskie jest określona w Księdze Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027". Pokazuje ona zasady konstruowania i stosowania znaku marki Fundusze Europejskie, znaku barw Rzeczpospolitej Polskiej, Unii Europejskiej, a także współwystępowania znaków Funduszy Europejskich na lata 2021-2027. Wskazuje również sposób, w jaki należy budować layout materiałów informacyjnych oraz promocyjnych w oparciu o motyw i element przewodni marki.
Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027
Znak marki Fundusze Europejskie
Znak marki Fundusze Europejskie stanowią łącznie:
sygnet (czyli element graficzny),
logotyp (czyli graficzna forma nazwy Fundusze Europejskie).
Znaki FE mogą występować w wersji poziomej lub pionowej.
Wersja pozioma:
Wersja pionowa:
Tam, gdzie to możliwe, należy stosować znak w układzie poziomym. Stanowi on podstawową formę znaku. Układ pionowy można wykorzystywać na nośnikach i w miejscach, które nie pozwalają na zastosowanie wersji poziomej lub gdzie jego zastosowanie jest korzystniejsze z uwagi na możliwość umieszczenia większych znaków w stosunku do rozmiarów materiału lub miejsca przeznaczonego na wizualizację.
Rekomenduje się stosowanie znaku pełnokolorowego na białym tle. Jeśli znak występuje na tle barwnym, należy zachować odpowiedni kontrast gwarantujący odpowiednią czytelność znaku.
Znak marki Fundusze Europejskie
Znak Unii Europejskiej
Znak podstawowy poziomy:
Znak uzupełniający pionowy:
Znak mobilny:
Wersja podstawowa znaku UE to wersja pozioma z logotypem po lewej, a flagą UE po prawej stronie.
Wersję pionową można wykorzystywać na nośnikach i w miejscach, które nie pozwalają na zastosowanie wersji poziomej lub gdzie jej zastosowanie jest korzystniejsze z uwagi na możliwość umieszczenia większych znaków w stosunku do rozmiarów materiału lub miejsca przeznaczonego na wizualizację. Znak mobilny jest przeznaczony wyłącznie do stosowania na stronach internetowych i wyświetlaczach urządzeń mobilnych. Znak UE powinien w miarę możliwości występować w kolorze. Wersje achromatyczne wolno stosować w uzasadnionych przypadkach, np. braku możliwości wykorzystania wersji kolorowej ze względów technicznych (tłoczenie, grawerunek itp.). Jeśli nie ma innej możliwości niż użycie kolorowego tła, należy umieścić wokół flagi UE białą obwódkę o szerokości równej 1/25 wysokości flagi.
Znak Unii Europejskiej
Znak barw Rzeczpospolitej Polskiej
Znak barw RP stanowią łącznie:
- sygnet (czyli element graficzny),
- logotyp (czyli graficzna forma nazwy "Rzeczpospolita Polska")
Znak podstawowy poziomy:
Znak uzupełniający pionowy:
Znak mobilny:
ZNAK BARW RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ STOSUJEMY WYŁĄCZNIE W WERSJI PEŁNOKOLOROWEJ!!
Wersja podstawowa znaku barw Rzeczpospolitej Polskiej to wersja pozioma. Wersję pionową można wykorzystywać na nośnikach i w miejscach, które nie pozwalają na zastosowanie wersji poziomej lub gdzie jej zastosowanie jest korzystniejsze z uwagi na możliwość umieszczenia większych znaków w stosunku do rozmiarów materiału lub miejsca przeznaczonego na wizualizację. Znak mobilny jest przeznaczony wyłącznie do stosowania na stronach internetowych i wyświetlaczach urządzeń mobilnych. Rekomendowane jest stosowanie znaku na białym tle. W tym przypadku stosuje się dodatkowo tzw. linię zamykającą w kolorze szarym wokół znaku graficznego.
Znak barw Rzeczpospolitej Polskiej
Zestawienie znaków
Znak Funduszy Europejskich występują w zestawieniu ze znakiem barw Rzeczpospolitej Polskiej i znakiem Unii Europejskiej. Takie zestawienie występuje zawsze w wersji pełnokolorowej. W przypadku zastosowania wersji czarno-białej nie umieszcza się znaku barw Rzeczpospolitej Polskiej.
Układ podstawowy poziomy:
Układ podstawowy poziomy wersja achromatyczna:
Układ uzupełniający pionowy:
Układ uzupełniający pionowy wersja achromatyczna
W sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie znaków Fundusze Europejskie, Unia Europejska i znaku barw Rzeczpospolitej Polskiej w wersji kolorowej, z przyczyn technicznych lub z uwagi na zastosowanie tylko jednego koloru druku (czarnego), np. do druku dokumentów, można stosować zestawienia achromatyczne znaku Fundusze Europejskie i Unia Europejska. Wtedy także wszystkie znaki dodatkowe muszą występować w wersji czarno-białej. Na stronach internetowych i wyświetlaczach urządzeń cyfrowych należy stosować zestawienia znaków Fundusze Europejskie, Unia Europejska i znaku barw Rzeczpospolita Polska tylko w wariancie pełnokolorowym.
Wersje achromatyczne nie są dozwolone.
Znak Fundusze Europejskie dla Łódzkiego
Na potrzeby programu regionalnego Województwa Łódzkiego został zaprojektowany znak Fundusze Europejskie dla Łódzkiego
Znak stanowią łącznie:
sygnet (czyli element graficzny),
logotyp (czyli graficzna forma nazwy ?Fundusze Europejskie dla Łódzkiego?).
Znak podstawowy poziomy
Znak uzupełniający pionowy
Znak Fundusze Europejskie dla Łódzkiego
Zestawienie znaków w programach regionalnych
Liczba znaków w zestawieniu (tzn. w jednej linii) nie może przekraczać czterech*, łącznie ze znakami Funduszy Europejskich, Unii Europejskiej, znakiem barw Rzeczpospolita Polska oraz hybrydą (herb Województwa Łódzkiego i nazwa województwa).
*nie dotyczy tablic, plakatów i naklejek
Układ podstawowy poziomy
Układ podstawowy poziomy achromatyczny
Układ uzupełniający pionowy
Układ uzupełniający pionowy achromatyczny
Zestawienie znaków w programie regionalnym
Zestawienie znaków w programie regionalnym wersja angielska
Obowiązkowe wzory tablic
Wzór tablicy jest obowiązkowy, tzn. nie można go modyfikować, dodawać znaków, informacji itp. poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach.
Obowiązkowe wzory plakatów
Wzór plakatów jest obowiązkowy, tzn. nie można go modyfikować, dodawać znaków, informacji itp. poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach. Minimalny rozmiar plakatu to format A3 (orientacja pozioma) lub podobnej wielkości elektroniczny wyświetlacz. W przypadku większego rozmiaru plakatu fonty oraz pozostałe elementy należy skalować proporcjonalnie.
Szablony plakatów A3 poziom
Obowiązkowe wzory naklejek
Wzór naklejek jest obowiązkowy, tzn. nie można go modyfikować: dodawać innych znaków, informacji itp. (dopuszczalne będą dwa warianty informacji słownej we wzorze: ?Zakup finansowany ze środków Unii Europejskiej? lub ?Zakup współfinansowany ze środków Unii Europejskiej? - do wyboru w zależności od finansowania projektu)
Szablon naklejek - zakup finansowany
Szablon naklejek - zakup współfinansowany
Dokumenty do pobrania
Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027
Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji
Karta Wizualizacji Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Fonty do pobrania
Działania informacyjne i promocyjne są elementem realizacji projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich. Działania te są równie istotne, jak wszystkie pozostałe i podlegają kontroli.
Jeżeli jesteś beneficjentem prowadzącym projekt z Funduszy Europejskich masz obowiązek informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców ostatecznych projektu o uzyskanym dofinansowaniu.
W sytuacji gdy nie wywiążesz się z podstawowych obowiązków informacyjnych i promocyjnych, instytucja udzielająca dofinansowania zobowiąże Cię do działań zaradczych. A jeśli nie zrealizujesz tych działań, może dojść do pomniejszenia dofinansowania projektu.
Pomniejszenie może wynieść do 3% kwoty dofinansowania projektu. Szczegółowe informacje na temat wartości pomniejszenia kwoty dofinansowania projektu, znajdziesz w załączniku do umowy o dofinansowanie Twojego projektu.
Aby wypełnić obowiązek poinformowania opinii publicznej oraz uczestników projektu o uzyskanym dofinansowaniu z Funduszy Europejskich, musisz:
Zamieścić znaki: Funduszy Europejskich, barw RP i Unii Europejskiej (a w przypadku programów regionalnych również herb województwa lub jego oficjalne logo promocyjne) na:
wszystkich działaniach informacyjnych i promocyjnych dotyczących projektu, takich jak np. e-publikacje, ulotki, broszury, publikacje, notatki prasowe, strony internetowe, newslettery, mailing, materiały filmowe, materiały promocyjne, konferencje, spotkania,
dokumentach związanych z realizacją projektu, które podajesz do wiadomości publicznej, np. dokumentacji przetargowej, ogłoszeniach, analizach, raportach, wzorach umów, wzorach wniosków,
dokumentach i materiałach dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie, np. zaświadczeniach, certyfikatach, zaproszeniach, materiałach informacyjnych, programach szkoleń i warsztatów, listach obecności, prezentacjach multimedialnych, umowach oraz kierowanej do nich korespondencji,
produktach, sprzęcie, pojazdach, aparaturze itp., powstałych lub zakupionych w projekcie, poprzez umieszczenie na nich trwałych naklejek.
UWAGA: Oznaczenie nie musi pojawić się na dokumentach, których ze względu na ich specyfikę nie można zmieniać i ingerować w ich wzory, np. z powodu obowiązującego prawa (dokumenty księgowe, certyfikaty etc.).
Oznaczyć miejsce realizacji projektu przez umieszczenie tablicy informacyjnej lub plakatu ? w zależności od całkowitego kosztu projektu;
UWAGA: W przypadku instrumentów finansowych, beneficjent/ podmiot finansujący musi także zapewnić, za pomocą warunków umownych, aby również ostateczni odbiorcy oznaczali miejsce realizacji projektu tablicami informacyjnymi, gdy są one wymagane.Umieścić opis projektu/wdrażanego instrumentu na oficjalnej stronie internetowej, jeśli ją posiadasz.
Umieścić opis projektu/wdrażanego instrumentu w mediach społecznościowych
Jeżeli Twój projekt ma znaczenie strategiczne lub jego całkowity koszt przekracza 10 mln euro, musisz zorganizować wydarzenie lub działanie informacyjno-promocyjne (np. konferencję prasową, wydarzenie promujące projekt, udział w targach branżowych) w ważnym momencie realizacji projektu, np. na otwarcie projektu, zakończenie projektu lub jego ważnego etapu np. rozpoczęcie inwestycji, oddanie inwestycji do użytkowania itp. Do udziału w wydarzeniu musisz zaprosić przedstawicieli Komisji Europejskiej i Instytucji Zarządzającej z co najmniej 4-tygodniowym wyprzedzeniem.
Jeżeli całkowity koszt Twojego projektu przekracza 5 mln euro (z wyłączeniem beneficjentów, którzy realizują wyłącznie projekty pomocy technicznej), musisz poinformować instytucję, która przyznała dofinansowanie o ważnych etapach w projekcie i planowanych wydarzeniach informacyjnych i promocyjnych związanych z realizacją projektu.
Dokumentować działania informacyjne i promocyjne prowadzone w projekcie, aby mieć dowód, że Twoje obowiązki w tym zakresie zostały wypełnione.
UWAGA: Realizujesz projekt, w którym udzielasz wsparcia innym podmiotom? Przekazujesz pieniądze uczestnikom projektu lub ostatecznym odbiorcom? Pamiętaj, że musisz poinformować o tym, skąd pochodzi wsparcie i odpowiednio oznaczyć wszystkie miejsca realizacji Twojego projektu. Możesz w tym celu zobowiązać podmioty do tego, by wypełniały w Twoim imieniu obowiązki informacyjne i promocyjne. Zobowiązania te możesz wpisać do umowy z uczestnikami lub ostatecznymi odbiorcami. Jeśli masz wątpliwości, ustal konkretne zapisy z instytucją przyznającą dofinansowanie.
W takiej sytuacji obowiązki informacyjne i promocyjne nie dotyczą tylko Ciebie. Dotyczą również uczestników projektu i jego ostatecznych odbiorców.
Beneficjencie wszystkie obowiązki promocyjne wskazane są w umowie o dofinansowanie Twojego projektu.
Więcej potrzebnych informacji na temat działań informacyjnych i promocyjnych znajdziesz w podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.
Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027
PDF 702 KB 58 stron
Strategia Komunikacji Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
PDF 1,43 MB 55 stron
Wytyczne dotyczące informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027
PDF 251 KB 39 stron
Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027
PDF 32 MB 132 strony
Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji
PDF 3,78 MB 52 strony
Poniżej przedstawiamy Harmonogram szkoleń w miesiącach marzec - kwiecień 2024 r.:
Marzec 2024
- 04.03.2024 r. - Monitorowanie i przestrzeganie zasady trwałości projektów 2014-2020;
- 11.03.2024 r. - Szkolenie z zakresu wypełniania wniosku o dofinansowaniu w systemie CST2021, w tym zakładanie kont w systemie; Rejestracja WOD2021 i SOWA;
- 19.03.2024 r. - Wytyczne dotyczące Funduszy Unijnych 2021-2027;
- 20.03.2024 r. - Kontrola projektów współfinansowanych ze środków unijnych;
- 21.03.2024 r. - Rozliczanie stawek jednostkowych i projektów ryczałtowych - czyli projektów rozliczanych za pomocą metod uproszczonych; Przygotowania harmonogramu finansowego;
- 22.03.2024 r. - Innowacje i projekty B+R w perspektywie finansowej 2021-2027;
- 26.03.2024 r. - Kwalifikowalność wydatków w perspektywie finansowej 2021-2027.
Kwiecień 2024
- 02.04.2024 r. - Ochrona danych osobowych w projektach unijnych;
- 03.04.2024 r. - Partnerstwo publiczno-prywatne w perspektywie finansowej 2021-2027;
- 05.04.2024 r. - Fundusze Europejskie dla Łódzkiego w Transformacji - założenia i warunki wsparcia w ramach Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego.
Harmonogram szkoleń w miesiącach marzec - kwieceń 2024 r.
Śledź szkolenia na bieżąco. Wejdź w zakładkę Spotkania informacyjne i wydarzenia.
Departament Promocji
Wydział Komunikacji Funduszy Europejskich
Al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź
e-mail: promocja.fel@lodzkie.pl
W przypadku, gdy chcesz przekazać informację o:
- wydarzeniach lub działaniach informacyjno-promocyjnych (np. konferencji prasowej wydarzeniu promującym projekt udziale w targach branżowych);
- ważnym momencie realizacji projektu (np. na otwarcie projektu, zakończenie projektu lub jego ważnego etapu np. rozpoczęcie inwestycji, oddanie inwestycji do użytkowania itp.)
zgłoszenie prześlij na:
e-mail: inauguracja.fel@lodzkie.pl