Pytania i odpowiedzi do naboru nr FELD.08.06-IZ.00-001/23 z Działania FELD.08.06 Edukacja przedszkolna programu regionalnego
W ramach konkursu wsparciem mogą zostać objęci nauczyciele oraz dzieci z konkretnej placówki przedszkolnej.
Dzieci, które uczęszczają do Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju, ale nie są grupą docelową projektu oraz nie uczęszczają do przedszkola realizującego projekt nie będą mogły zostać objęte wsparciem W ramach działania FELD.08.06 Edukacja przedszkolna programu regionalnego pn. Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 placówki specjalne nie są przewidziane do objęcia wsparciem.Kursy oraz szkolenia dla nauczycieli w ramach konkursu mogą być co do zasady realizowane zarówno w formule stacjonarnej jak i online. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.
Z uwagi na okres realizacji projektu wynoszący rok, nie będzie można wnioskować o dofinansowanie 3 letnich studiów podyplomowych dla nauczyciela. Dofinansowanie tylko roku wspomnianych studiów podyplomowych nie jest również możliwe w ramach konkursu.
W przypadku placówek publicznych obowiązujące przepisy przewidują powierzanie prowadzenia tych zajęć nauczycielom zatrudnionym już w danej placówce na podstawie ustawy — Karta Nauczyciela lub zatrudnianie do prowadzenia tych zajęć innych nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy.
Zaangażowanie wykonawców zewnętrznych do realizacji usług edukacyjnych w postaci zajęć EFS w przedszkolu ma charakter uzupełniający do powierzania tych zadań nauczycielom. Takie zaangażowanie będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w przypadku, gdy charakter zajęć EFS zaplanowanych w ramach projektu nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela.
Stosunek cywilnoprawny jest możliwy wyłącznie w sytuacji realizacji specjalistycznych (np.: programowanie, robotyka) zajęć wykraczających poza standardową ofertę przedszkola i jednocześnie wykonawca został wyłoniony zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności, w szczególności zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień publicznych. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.Regulamin zamówień publicznych obowiązuje organy prowadzące będące Jednostkami Samorządu Terytorialnego oraz publiczne placówki przedszkolne. W przypadku przedszkola prywatnego należy kierować się wewnętrznym regulaminem składania zamówień.
Opiekunowie dzieci nie muszą być objęci wsparciem w projekcie.
Zgodnie z Regulaminem konkursu (numer naboru: FELD.08.06-IZ.00-001/23):specjalne potrzeby edukacyjne to potrzeby wskazane w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Specjalne potrzeby edukacyjne to oddziaływania edukacyjne wobec uczniów: niepełnosprawnych (z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego), zdolnych i chorych. Każda z tych grup ma specjalne potrzeby edukacyjne, które szkoła musi realizować;
Specjalne potrzeby edukacyjne mogą wynikać z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.Zgodnie z Załącznikiem nr 1. Standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027:
Wyjątki stanowią projekty, w których niestosowanie standardu minimum wynika z:- profilu działalności wnioskodawców ze względu na ograniczenia statutowe,
- zamkniętej rekrutacji.
Zamknięta rekrutacja oznacza, że projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu.
W przypadku projektów, które należą do wyjątków, beneficjentom zaleca się również planowanie działań zmierzających do przestrzegania zasady równości kobiet i mężczyzn, mimo że nie jest to przedmiotem oceny.Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 Priorytet 8: W polu Opis projektu wnioskodawca zobowiązany jest zawrzeć informację, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na zamkniętą rekrutację i uzasadnić to założenie, wymieniając z indywidualnej nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.
Jeśli nawet projekt należy do wyjątku, i tak należy zaplanować działania zapewniające przestrzeganie zasady równości kobiet i mężczyzn pomimo, że nie będą one oceniane za pomocą standardu minimum, ale znacznie poprawią odbiór projektu.Wnioskodawca powinien opisać sposób przeprowadzenia zamkniętej rekrutacji adekwatnie zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie. Opis rekrutacji powinien być szczegółowy i musi zawierać:
- planowane działania informacyjno-promocyjne;
- założenia procedury rekrutacyjnej;
- techniki i metody rekrutacji;
- katalog dostępnych i przejrzystych kryteriów rekrutacji.
Opis rekrutacji powinien bezpośrednio odnosić się do dzieci i nauczycieli objętych projektem i danej placówki.
Wkład własny w formie udostępnienia sal lekcyjnych na potrzeby realizacji zajęć (np. koszt energii, wody) w ramach realizowanego projektu w budynku w którym wcześniej dokonano prac remontowych z innego funduszu w opinii Instytucji Organizującej Nabór nie narusza wymogu z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.3. („Wkład niepieniężny pkt 1 lit f „wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE”) i nie będzie stanowił podwójnego finansowania.
Innymi rodzajowo wydatkami są wydatki na koszty prac remontowych/budowlanych, a innymi wydatki za udostępnienie sal (koszt oszacowania eksploatacji sal tj.: koszt energii elektrycznej, cieplnej, wody itp.) do prowadzenia zajęć. W przytoczonym przypadku nie będzie zachodziła sytuacja rozliczenia tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej.W przypadku realizacji 2 typu, projekt może być realizowany we wszystkich gminach województwa łódzkiego.
W przypadku typu 1 czyli generowania miejsc wychowania przedszkolnego projekt może być realizowany wyłącznie na terenie gmin o najwyższym zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej, tj. tam, gdzie stopień upowszechnienia edukacji przedszkolnej jest niższy od średniej w województwie.W przypadku utworzenia zewnętrznego ogródka terapeutycznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych wystarczające będzie przypisanie go do wskaźnika Liczba wyposażonych placów zabaw.
Wskaźniki ryczałtowe należy dodać zarówno do sekcji 3 Wskaźniki projektu oraz w sekcji budżet.
W przypadku gdy wydatki na dostępność stanowią cross-financing, należy wybrać limit cross-financing i rozbić go na 2 pozycje budżetowe (dla przykładu: cross-financing – dostępność oraz cross financing – pozostałe wydatki).
- W przypadku podjazdów dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami należy wybrać wskaźnik PLFCO10 Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (sztuki). Z kolei w przypadku utworzonej sali terapeutycznej należy posłużyć się wskaźnikiem PLFCO11 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
Liczbę dzieci z niepełnosprawnościami należy określić na podstawie aktualnie uczęszczającej liczby dzieci do przedszkola.
W przypadku wybudowania podjazdu dla przedszkola nieposiadającego dzieci z niepełnosprawnościami wybieracie Państwo wskaźnik PLFCO10 Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (sztuki) bez wskaźnika PLFCO11 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością. - W przypadku zaangażowania asystenta osoby z niepełnosprawnościami w stosunku do liczby dzieci objętych ich wsparciem należy posłużyć się wskaźnikiem PLFCO09 Liczba dzieci lub uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, którzy zostali objęci usługami asystenta (osoby).
- W przypadku podjazdów dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami należy wybrać wskaźnik PLFCO10 Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (sztuki). Z kolei w przypadku utworzonej sali terapeutycznej należy posłużyć się wskaźnikiem PLFCO11 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
Sposób zatrudnienia nauczycieli w szkołach niepublicznych reguluje art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą Kodeks pracy. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.
Nie ma możliwości zatrudniania osoby na umowę zlecenie, jeśli osoba ta jest już zatrudniona przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę.
W przypadku placówek publicznych obowiązujące przepisy przewidują powierzanie prowadzenia tych zajęć nauczycielom zatrudnionym już w danej placówce na podstawie ustawy — Karta Nauczyciela lub zatrudnianie do prowadzenia tych zajęć innych nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy.
Zaangażowanie wykonawców zewnętrznych do realizacji usług edukacyjnych w postaci zajęć EFS w przedszkolu ma charakter uzupełniający do powierzania tych zadań nauczycielom. Takie zaangażowanie będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w przypadku, gdy charakter zajęć EFS zaplanowanych w ramach projektu nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela.
Stosunek cywilnoprawny jest możliwy wyłącznie w sytuacji realizacji specjalistycznych (np.: programowanie, robotyka) zajęć wykraczających poza standardową ofertę przedszkola i jednocześnie wykonawca został wyłoniony zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności, w szczególności zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień publicznych. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.