Pytania i odpowiedzi do naboru nr FELD.08.04-IZ.00-002/23 - Działanie FELD.08.04 Zdrowy pracownik
Zgodnie z treścią Regulaminu wyboru projektów grupę docelową stanowią pracodawcy i ich pracownicy. Definicja pracownika, zawarta jest w treści ww. regulaminu (str. 11) i brzmi ona tak: „pracownik - oznacza personel, o którym mowa w art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art.107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), przez który należy rozumieć:
pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy,
osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła ta osoba z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje ona pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy,
właściciela, pełniącego funkcje kierownicze,
wspólnika, w tym partnera prowadzącego regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe”.
Zgodnie z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru nie muszą to być tylko i wyłącznie osoby zatrudniona na podstawie umowy o pracę.
Wskaźnik mierzy liczbę osób, które dzięki wsparciu EFS+ w zakresie aktywnego i zdrowego starzenia się lub zdrowego środowiska pracy podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie w dotychczasowym lub w nowym miejscu pracy. We wskaźniku należy uwzględnić te rodzaje działań prozatrudnieniowych, w przypadku których możliwa jest weryfikacja, że udział w nich przyczynił się do podjęcia/kontynuacji zatrudnienia (np. wsparcie rehabilitacyjne).
Do wskaźnika rezultatu PLDCR03 należy wliczać wyłącznie osoby objęte usługami zdrowotnymi – świadczeniami opieki zdrowotnej. Wynika to z definicji wskaźnika produktu PLDCO08 – liczba osób objętych wsparciem w obszarze zdrowia (osoby), zgodnie z którą: „Wskaźnik obejmuje osoby objęte usługami zdrowotnymi w ramach wsparcia w obszarze zdrowia, w tym w ramach programów polityki zdrowotnej współfinansowanych z EFS+”. Z kolei definicja usługi zdrowotnej została zdefiniowana w Regulaminie wyboru projektów (str. 13) jako: „każde świadczenie opieki zdrowotnej, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotne i finansowanych ze środków publicznych”.
Wskaźnik rezultatu PLDCR03 w projektach typu: działania ukierunkowane na eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, przekwalifikowanie pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie - jest zasadny tylko jeśli projekt przewiduje realizację usług zdrowotnych, które mogą przyczynić się do utrzymania zatrudnienia. Dla przykładu badania profilaktyczne uzupełniające badania pracownicze, chociaż są usługą zdrowotną, w horyzoncie czasowym realizacji projektu nie przyczynią się do utrzymania zatrudnienia. Jednocześnie Regulamin naboru nie wyklucza finansowania w projektach wspomnianych ww. działań rehabilitacji medycznej, które są usługami zdrowotnymi. Jeżeli w projekcie zakłada się finansowanie takich działań, Wnioskodawca powinien określić wartość docelową odpowiadającą liczbie pracowników obejmowanych takim wsparciem.
Wskaźnik rezultatu PLDCR03 może być wykazany wyłącznie w odniesieniu do osób zatrudnianych na podstawie umowy zawartej na gruncie przepisów prawa pracy (przede wszystkim umowa o pracę), w tym przypadku osoby zatrudniane na podstawie umowy cywilnoprawnej nie będą mogły zostać tu uwzględniane. Ponadto, w ramach przedmiotowego naboru nie ma wymogu, by przesłanką do objęcia takim wsparciem pracownika w projekcie było orzeczenie wydane przez lekarza medycyny pracy o niezdolności do wykonywania pracy. Należy przyjąć, że stan zdrowia pracownika powoduje ryzyko, może się pogorszyć, co w konsekwencji w przyszłości może spowodować niezdolność do pracy.
Tym samym, można przyjąć, że udział każdego pracownika w usłudze zdrowotnej typu rehabilitacja w jakimś stopniu przyczyni się do utrzymania zatrudnienia. Działania projektu mają zostać określone w oparciu o indywidualną diagnozę występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy w zakładzie pracy, czyli każda osoba obejmowana takim wsparciem może zostać przyjęta w wartości docelowej wskaźnika. Natomiast jeśli Wnioskodawca nie zdiagnozuje ( w diagnozie występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy w danym zakładzie pracy), że pracownicy mogą mieć problemy zdrowotne na podstawie i w oparciu, o które projekt mógłby uwzględniać usługi zdrowotne to wówczas nie będzie on mógł uwzględnić tego wskaźnika.
W definicji kryterium premiującego nr 2 „Kompetencje kadry medycznej” nie określono formy i czasu zatrudnienia kadry. W związku z tym można uwzględnić osoby zatrudniane w różnych wariantach umów przez wnioskodawcę (beneficjenta, który miałby realizować projekt) lub partnera w momencie tworzenia wniosku o dofinansowanie, w szczególności na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Definicja kryterium nie uwzględnia natomiast doświadczenia wykonawców, którzy zostaną zaangażowani do realizacji działań w formie zlecenia, a więc nie jest ono punktowane.
Tak. W przypadku braku partnerstwa, a przy spełnieniu przez Wnioskodawcę jednego z warunków przedstawionych w kryterium premiującym nr 6 „Certyfikat dostępności” Wnioskodawca otrzyma maksymalnie 2 pkt.
Zakładane ograniczenie projektu tylko do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest dopuszczalne (zgodnie z definicją pracownika zawartą w Regulaminie naboru str. 11 krąg pracowników może być szerszy). Natomiast wskazane w pytaniu przesłanki nie są okolicznościami, na podstawie których projekt mógłby stanowić wyjątek od standardu minimum w świetle zapisów Instrukcji wypełnienia wniosku stanowiącej załącznik nr 2 do Regulaminu naboru (str. 14).
Podkreślić należy również, że niezależnie od tego, czy projekt należy do wyjątku od standardu minimum, zapisy wniosku muszą świadczyć o spełnieniu zasady równości kobiet i mężczyzn.
W naborze FELD.08.04-IZ.00-002/23 partnerstwo nie jest obowiązkowe. Jest dodatkowo punktowane zgodnie z Kryteriami wyboru projektów dla programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 (EFS+) DZIAŁANIE FELD.08.04 ZDROWY PRACOWNIK – kryterium premiujące „Partnerstwo”.
Potrzeby lokalne odnoszą się do obszaru, na którym ma być realizowany projekt – gminy, powiatu. Jeżeli nie są dostępne dane statystyczne na poziomie powiatu, można posłużyć się danymi odnoszącymi się do całego województwa. Jeżeli nie są dostępne dane także na poziomie województwa, Wnioskodawca może się oprzeć tylko na danych zakładu pracy.
Zakres i wykorzystanie źródeł zależy do Wnioskodawcy, specyfiki projektu, dostępności danych dotyczących danego problemu zdrowotnego. Źródłami danych statystycznych mogą być np.:
• Baza Analiz Systemowych i Wdrożeniowych (BASiW): https://basiw.mz.gov.pl/mapy-informacje/mapa-2022-2026/analizy/.
• Zakład Ubezpieczeń Społecznych – strona z opracowaniami tematycznymi, np. raporty dotyczące absencji chorobowych, raporty dotyczące orzecznictwa lekarskiego o niezdolności do pracy, ubezpieczeni poddani rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/statystyka.
• GUS – Bank Danych Lokalnych, Dane według dziedzin, Rynek pracy, Warunki pracy
Wnioskodawca może rozważyć do jakich chorób mogą przyczynić się problemy zidentyfikowane na podstawie diagnozy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy. We wskazanym przypadku bólu pleców można np. rozważyć grupę chorób układu mięśniowo-szkieletowego i tkanki łącznej, w ramach której wyróżnia się choroby grzbietu, a wśród nich bóle grzbietu (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10) i posłużyć się danymi np. z BASiW.
Najbardziej pożądaną sytuacją jest uwzględnienie w opisie różnych źródeł danych. Takie podejście, kompleksowo obrazuje problemy grupy docelowej, sprzyja też uzyskaniu wysokiej punktacji w kryterium merytorycznym punktowym „Opis grupy docelowej”. Ewentualne braki mogą być przedmiotem uwag w ramach ww. kryterium i uzupełnień na etapie negocjacji.
We wniosku o dofinansowanie należy podać aktualny adres mailowy, gdyż komunikacja może być prowadzona zarówno za pośrednictwem maila, jak również w systemie SOWA. W przypadku negocjacji wniosku o dofinansowanie do tej pory stosowaną procedurą był kontakt mailowy. Natomiast na etapie realizacji projektu planowana jest komunikacja poprzez system SOWA. Podkreślić należy, że wskazanie prawidłowego adresu jest o tyle ważne, że w przypadku ewentualnej awarii systemu pozostaje możliwość komunikacji mailowej.
Kwestia ta została uregulowana w „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027”, Podrozdział 2.6. Trwałość projektu, wymóg zachowania trwałości projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego w przypadku projektów w przypadku projektów EFS+ obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej.
Instytucja organizująca nabór nie zidentyfikowała przepisów prawa UE i krajowego regulujących pomoc de minimis, które nakładałyby wymóg trwałości dla wydatków związanych z szeroko rozumianym pojęciem utrzymania inwestycji w ramach działań finansowanych w naborze nr FELD.08.04-IZ.00-002/23.
W projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), z wyłączeniem projektów objętych pomocą publiczną, wydatki poniesione na podatek od towarów i usług są kwalifikowalne.
Zgodnie z „Wytycznymi dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027”, Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT) pkt. 10 kwalifikowalność podatku VAT podlega dodatkowym ograniczeniom wynikającym z zasad udzielania pomocy publicznej.
Instytucja Organizująca Nabór nie zidentyfikowała przepisów prawa UE i krajowego regulujących pomoc de minimis, które ograniczałyby kwalifikowalność podatku VAT dla wydatków w ramach działań finansowanych w naborze nr FELD.08.04-IZ.00-002/23. Niezależnie od tego Wnioskodawca może sam podjąć decyzję i nie kwalifikować VAT w projekcie.
Nie ma możliwości finansowania tego rodzaju działalności, tj. zajęć aktywności fizycznej pracownika, takiej jak grupowa aktywność sportowa, karnety na basen. Działania realizowane w ramach tego celu mają pomóc pracodawcom
w zapewnieniu odpowiednich warunków pracy i dotyczyć eliminacji ryzyk występujących w miejscu pracy. Przykładowymi formami mogą być szkolenia na temat zdrowych nawyków skierowanych do pracowników
w określonych miejscach pracy, czy działania świadomościowe zachęcające pracowników do podejmowania aktywności fizycznej.