Pytania i odpowiedzi do konkursu nr FELD.09.02-IZ.00-003/23, Działanie FELD.09.02 Społeczeństwo w transformacji

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Siedziba wnioskodawcy i partnera (o ile dotyczy)” wnioskodawcą i partnerem (o ile dotyczy) w ramach naboru mogą być wyłącznie podmioty posiadające siedzibę na terenie województwa łódzkiego.

Biuro projektu będzie prowadzone natomiast na terenie obszaru sprawiedliwej transformacji przez cały okres realizacji projektu, co oznacza również, że:

  • będzie oferowało możliwość udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz
  • uczestnicy projektu będą mieli możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.

Zgodnie ze Specyficznym Kryterium Merytorycznym minimalna wartość projektu wynosi 15 000 000 PLN

Nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektów będzie prowadzony do 15.09.2023r. do godziny 23:59. Zgodnie z Regulaminem konkursu za datę wpływu wniosku o dofinansowanie uznaje się datę wpływu wersji elektronicznej wniosku za pośrednictwem aplikacji WOD2021 w ramach właściwego naboru dedykowanego Działaniu FELD.09.02 Społeczeństwo w transformacji, nr FELD.09.02-IZ.00-003/23. Wnioski złożone w innej formie niż za pośrednictwem aplikacji WOD2021, w odpowiedzi na nabór inny niż nr FELD.09.02-IZ.00-003/23, nie podlegają ocenie i nie zostaną uwzględnione w Rejestrze złożonych wniosków o dofinansowanie.

W ramach projektu wspierane są usługi rozwojowe w ramach Podmiotowego Systemu Finansowania dla osób dorosłych, które chcą z własnej inicjatywy podnieść swoje kwalifikacje lub kompetencje lub przekwalifikować się, w tym wsparcie dla osób z najtrudniejszych grup docelowych – za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych.

Wpłaty Uczestników Projektu związane z uczestnictwem w usłudze rozwojowej stanowią wkład własny w projekcie.

Zgodnie z Regulaminem konkursu koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych:

  • 25% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich do 830 tys. PLN włącznie,
  • 20% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 tys. PLN do 1 740 tys. PLN włącznie,
  • 15% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 1 740 tys. PLN do 4 550 tys. PLN włącznie,
  • 10% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej 4 550 tys. PLN.

Maksymalny poziom wsparcia wynosi 11 000 PLN (wraz z wkładem własnym) i obowiązuje w ramach jednego projektu. Oznacza to, że jeśli w ramach naboru będzie realizowanych kilka projektów to Uczestnik może korzystać z usług kilku Operatorów i u każdego dostępny będzie maksymalny limit poziomu wsparcia.

Usługi rozwojowe związane z łagodzeniem skutków transformacji to wszystkie usługi ukierunkowane na rozwój umiejętności, kompetencji lub nabycia kwalifikacji, umożliwiających przekwalifikowanie się i rozwój zawodowy osób zagrożonych pogorszeniem się sytuacji na rynku pracy, wynikającym
z ograniczenia miejsc pracy w sektorach górniczym, energetycznym i okołogórniczych na obszarze transformacji.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w sposób konkurencyjny w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 „system ten będzie wydatkiem bezpośrednim w takim zakresie w jakim odnosić się będzie do wytwarzania, obsługi i rozliczania bonów rozwojowych. System ten należy bezwzględnie oddzielić od systemu zarządzania projektem, który to system należy zakwalifikować do kosztów pośrednich projektu. Opis powinien być szczegółowy zarówno pod kątem technicznym, jak i merytorycznym z uwzględnieniem wszelkich funkcjonalności zaplanowanych w ramach systemu”. Oznacza to, iż koszty przygotowania i obsługi elektronicznego systemu do obsługi bonów będą wydatkiem kwalifikowalnym w ramach kosztów bezpośrednich.

Doradztwo zawodowe – Bilans Kompetencji - zarówno indywidualne spotkania z doradcą zawodowym, jak i platforma internetowa do realizacji Bilansu Kompetencji (samodzielne zrealizowanie procesu doradztwa) – stanowią koszty bezpośrednie w projekcie.

W oparciu o dotychczasowe doświadczenia z wdrażania projektów Podmiotowego Systemu Finansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, w których ciężar niewywiązywania się Podmiotu Świadczącego Usługę Rozwojową (teraz Dostawcy Usług) z obowiązków rozliczeniowych ponosił odbiorca usługi, Instytucja Zarządzająca programem regionalnym Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 rekomenduje podpisywanie umów przez Operatora z Dostawcą Usług przed rozpoczęciem udziału uczestnika w usłudze rozwojowej. Podpisanie takiej umowy ma na celu określenie warunków realizacji i sposobu rozliczania usług przez Dostawców Usług, jednocześnie może stanowić podstawę do ewentualnych roszczeń względem Dostawcy Usług np. w zakresie wystawienia korekty faktur
czy udzielania wyjaśnień.

W dokumencie „Standard realizacji projektu dla Operatora wsparcia realizowanego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 Usługi rozwojowe dla osób dorosłych” w ustępie V wskazano formalności, które powinny zostać spełnione przez Dostawcę Usług w tym zakresie. Obowiązki Dostawcy Usług dotyczą
m.in. zobowiązania do przedkładania dokumentów rozliczających usługi rozwojowe, z których skorzystali uczestnicy projektu.
Jednocześnie Instytucja Zarządzająca programem regionalnym Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 dopuszcza możliwość zawierania umów trójstronnych pomiędzy Uczestnikiem projektu, Operatorem i Dostawcą Usług.

W dokumencie „Standard realizacji projektu dla Operatora wsparcia realizowanego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 Usługi rozwojowe dla osób dorosłych” „każdy uczestnik projektu, który zrealizował proces doradczy (Bilans Kompetencji) i otrzymał informację zwrotną, ma prawo do skorzystania z usług rozwojowych i ich dofinansowania pod warunkiem dostępności środków finansowych w projekcie, a także wniesienia wkładu własnego w wysokości określonej w umowie wsparcia”. Spotkanie z doradcą zawodowym lub samodzielna realizacja Bilansu Kompetencji na platformie internetowej jest to pierwszy etap uczestnictwa w projekcie. Oznacza to, iż na tym etapie udział uczestnika w projekcie może się zakończyć, dlatego też w przypadku kontynuacji uczestnictwa w projekcie zawierana jest umowa wsparcia z Operatorem (lub Operatorem i Dostawcą Usług). Dodatkowo Bilans Kompetencji stanowi m.in. podstawę do ustalenia kategorii usług rozwojowych i przygotowania umowy wsparcia.
Założeniem Instytucji Zarządzającej jest, aby umowa uczestnictwa nie stanowiła jednocześnie umowy o udział w usługach rozwojowych (umowy wsparcia) z uwagi na fakt, iż na tak wczesnym etapie doradztwa zawodowego (przystąpienia do projektu) trudno określić, z jakich usług skorzysta uczestnik – a co za tym idzie – na jaką kwotę zrealizowane będą usługi (tj. jak będzie wartość bonów rozwojowych, wymaganego wkładu własnego od uczestnika).
W przypadku zawierania umów wsparcia przed spotkaniem z doradcą zawodowym lub skorzystaniem z platformy internetowej do samodzielnej realizacji Bilansu Kompetencji, istnieje ryzyko podpisywania ich na maksymalną wartość usługi rozwojowej i zbierania przez Operatora wkładu własnego od uczestników w maksymalnej wysokości, co nie ma uzasadnienia.
W związku z powyższym umowy wsparcia należy podpisywać po zrealizowaniu przez uczestnika projektu procesu doradczego i otrzymaniu informacji zwrotnej.
W zakresie przebiegu uczestnictwa należy każdorazowo mieć na uwadze zapisy „Standardu realizacji projektu dla Operatora wsparcia realizowanego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 - usługi rozwojowe dla osób dorosłych”.

Doradca zawodowy (1), koszty monitoringu usługi (3), koszty systemu bonowego (4), koszty platformy internetowej – Bilans Kompetencji (5) stanowią koszty bezpośrednie projektu. Koszty rekrutacji (2) stanowią koszty pośrednie w projekcie.
W powyższym zakresie, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach kosztów bezpośrednich można sfinansować koszty wynagrodzenia (lub zlecenia) konsultantów tj. osób prowadzących bezpośrednio rozmowy z potencjalnymi zainteresowanymi uczestnikami, jedynie w zakresie pomocy w wypełnieniu formularzy zgłoszeniowych, wypełnieniu umowy czy instrukcji poszukiwania usług w Bazie Usług Rozwojowych. Koszty pracy koordynatora lub kierownika osób rekrutujących uczestników są kosztami pośrednimi.

Należy mieć na uwadze, iż zakres zadań koordynatora projektu (koszty pośrednie) nie mogą pokrywać się z zakresem zadań konsultanta realizowanymi w ramach kosztów bezpośrednich (jak wskazano wyżej).

Zgodnie z Regulaminem konkursu, ze względu na charakter wsparcia nie przewiduje się wystąpienia pomocy publicznej i pomocy de minimis w projektach w ramach przedmiotowego konkursu.

W zakresie narzędzi preferencji dla usług wsparcia, o których mowa w pkt 4 a, b, c zawartym w „Standardzie realizacji projektu dla Operatora wsparcia realizowanego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 – usługi rozwojowe dla osób dorosłych” należy odnieść się do zapisów specyficznych kryteriów merytorycznych (kryterium nr 7, 8, 11). Preferencje w odniesieniu do usług związanych z łagodzeniem skutków transformacji nie wynikają z kryteriów wyboru dla przedmiotowego konkursu i odnoszą się do całości wsparcia i działań zaplanowanych w projektach Podmiotowego Systemu Finansowania.