Flaga Unii Europejskiej wraz z wykrzynikiem oznaczającym ważne informacje

Pytania i odpowiedzi do naboru dotyczącego edukacji przedszkolnej FELD.08.06-IZ.00-001/23

Data publikacji

13.09.2023

Pytanie 1

Czy Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, który funkcjonuje przy Przedszkolu może być również objęty działaniami projektu? Są tu dzieci z opiniami, a nie z orzeczeniami.

Odpowiedź 1

W ramach konkursu wsparciem mogą zostać objęci nauczyciele oraz dzieci z konkretnej placówki przedszkolnej.
Dzieci, które uczęszczają do Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju, ale nie są grupą docelową projektu oraz nie uczęszczają do przedszkola realizującego projekt nie będą mogły zostać objęte wsparciem W ramach działania FELD.08.06 Edukacja przedszkolna programu regionalnego pn. Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 placówki specjalne nie są przewidziane do objęcia wsparciem.

Pytanie 2

Czy kursy lub szkolenia mogą być online? (nie ma zapisu w regulaminie, który wyklucza taką formę).

Odpowiedź 2

Kursy oraz szkolenia dla nauczycieli w ramach konkursu mogą być co do zasady realizowane zarówno w formule stacjonarnej jak i online. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

Pytanie 3

Nauczyciel podejmie studia podyplomowe z psychologii, które trwają 3 lata (krótszych nie ma). Projekt jest roczny. Czy można z projektu opłacić całe studia, czy tylko rok?

Odpowiedź 3

Z uwagi na okres realizacji projektu wynoszący rok, nie będzie można wnioskować o dofinansowanie 3 letnich studiów podyplomowych dla nauczyciela. Dofinansowanie tylko roku wspomnianych studiów podyplomowych nie jest również możliwe w ramach konkursu.

Pytanie 4

Do warsztatów dla dzieci zamówiono firmę zewnętrzną, bo placówka nie ma swoich zasobów. Jaką stawkę można zapłacić szkoleniowcom?

Odpowiedź 4

W przypadku placówek publicznych obowiązujące przepisy przewidują powierzanie prowadzenia tych zajęć nauczycielom zatrudnionym już w danej placówce na podstawie ustawy ? Karta Nauczyciela lub zatrudnianie do prowadzenia tych zajęć innych nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy.

Zaangażowanie wykonawców zewnętrznych do realizacji usług edukacyjnych w postaci zajęć EFS w przedszkolu ma charakter uzupełniający do powierzania tych zadań nauczycielom. Takie zaangażowanie będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w przypadku, gdy charakter zajęć EFS zaplanowanych w ramach projektu nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy ? Karta Nauczyciela.
Stosunek cywilnoprawny jest możliwy wyłącznie w sytuacji realizacji specjalistycznych (np.: programowanie, robotyka) zajęć wykraczających poza standardową ofertę przedszkola i jednocześnie wykonawca został wyłoniony zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności, w szczególności zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień publicznych. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

Pytanie 5

Czy w trakcie projektu obowiązuje regulamin zamówień publicznych?

Odpowiedź 5

Regulamin zamówień publicznych obowiązuje organy prowadzące będące Jednostkami Samorządu Terytorialnego oraz publiczne placówki przedszkolne. W przypadku przedszkola prywatnego należy kierować się wewnętrznym regulaminem składania zamówień.

Pytanie 6

Czy opiekunowie dzieci muszą być objęci wsparciem w projekcie?

Odpowiedź 6

Opiekunowie dzieci nie muszą być objęci wsparciem w projekcie.

Pytanie 7

Czy dobrze rozumiem, iż specjalne potrzeby edukacyjno ? rozwojowe mogą wynikać ze wszystkich przesłanek wymienionych w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, a nie tylko z niepełnosprawności, choroby czy dla uczniów zdolnych.

Odpowiedź 7

Zgodnie z Regulaminem konkursu (numer naboru: FELD.08.06-IZ.00-001/23):specjalne potrzeby edukacyjne to potrzeby wskazane w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Specjalne potrzeby edukacyjne to oddziaływania edukacyjne wobec uczniów: niepełnosprawnych (z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego), zdolnych i chorych. Każda z tych grup ma specjalne potrzeby edukacyjne, które szkoła musi realizować;
Specjalne potrzeby edukacyjne mogą wynikać z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Pytanie 8

w Instrukcji wypełniania wniosku mowa jest o odstąpieniu od standardu minimum wynikającego z:
- profilu działalności wnioskodawcy ze względu na ograniczenia statutowe (np. teren zakładu karnego),
- zamkniętej rekrutacji. Czy jeśli Wnioskodawca planuje realizować wyłącznie typ projektu nr 2 i objąć wsparciem dzieci uczęszczające do prowadzonej placówki (realizować zajęcia dodatkowe) oraz nauczycieli/specjalistów zatrudnionych w OWP (szkolenia dla kadry) to odstąpienie od standardu minimum dotyczy Wnioskodawcę i powinien przeprowadzić rekrutację zamkniętą?

Odpowiedź 8

Zgodnie z Załącznikiem nr 1. Standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027:
Wyjątki stanowią projekty, w których niestosowanie standardu minimum wynika z:

  1. profilu działalności wnioskodawców ze względu na ograniczenia statutowe,
  2. zamkniętej rekrutacji.

Zamknięta rekrutacja oznacza, że projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu.
W przypadku projektów, które należą do wyjątków, beneficjentom zaleca się również planowanie działań zmierzających do przestrzegania zasady równości kobiet i mężczyzn, mimo że nie jest to przedmiotem oceny.

Pytanie 9

Czy w przypadku gdy Wnioskodawca z uwagi na specyfikę projektu i przeprowadzenie zamkniętej rekrutacji oprócz zawarcia informacji w polu ?Opis projektu?, że projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na zamkniętą rekrutację i uzasadnieniu tego założenia, wymieniając z indywidualnej nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu powinien jeszcze uwzględnić jakieś dodatkowe informacje we Wniosku?

Odpowiedź 9

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 Priorytet 8: W polu Opis projektu wnioskodawca zobowiązany jest zawrzeć informację, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na zamkniętą rekrutację i uzasadnić to założenie, wymieniając z indywidualnej nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.
Jeśli nawet projekt należy do wyjątku, i tak należy zaplanować działania zapewniające przestrzeganie zasady równości kobiet i mężczyzn pomimo, że nie będą one oceniane za pomocą standardu minimum, ale znacznie poprawią odbiór projektu.

Pytanie 10

Jak ma wyglądać opis rekrutacji zamkniętej? Czy powinien zawierać elementy przedstawione w Instrukcji wypełniania wniosku jak dla rekrutacji ?otwartej?? Czy należy dodać jakieś informacje dotyczące odstąpienia od standardu minimum i prowadzenia rekrutacji zamkniętej?

Odpowiedź 10

Wnioskodawca powinien opisać sposób przeprowadzenia zamkniętej rekrutacji adekwatnie zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie. Opis rekrutacji powinien być szczegółowy i musi zawierać:

  • planowane działania informacyjno-promocyjne;
  • założenia procedury rekrutacyjnej;
  • techniki i metody rekrutacji;
  • katalog dostępnych i przejrzystych kryteriów rekrutacji.

Opis rekrutacji powinien bezpośrednio odnosić się do dzieci i nauczycieli objętych projektem i danej placówki.

Pytanie 11

Czy w ramach projektu można wnieść wkład własny w postaci udostępniania sal, w których odbywać się będą zaplanowane w ramach projektu zajęcia, jeśli budynek, w którym mieszczą się te sale, był modernizowany (termomodernizacja, adaptacja wejścia, itp.) w ramach funduszy unijnych w latach poprzednich?

Odpowiedź 11

Wkład własny w formie udostępnienia sal lekcyjnych na potrzeby realizacji zajęć (np. koszt energii, wody) w ramach realizowanego projektu w budynku w którym wcześniej dokonano prac remontowych z innego funduszu w opinii Instytucji Organizującej Nabór nie narusza wymogu z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.3. (?Wkład niepieniężny pkt 1 lit f ?wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE?) i nie będzie stanowił podwójnego finansowania.
Innymi rodzajowo wydatkami są wydatki na koszty prac remontowych/budowlanych, a innymi wydatki za udostępnienie sal (koszt oszacowania eksploatacji sal tj.: koszt energii elektrycznej, cieplnej, wody itp.) do prowadzenia zajęć. W przytoczonym przypadku nie będzie zachodziła sytuacja rozliczenia tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej.

Pytanie 12

Czy w przypadku 2 typu projektu projekt może być realizowany w gminach spoza listy z załącznika nr 10.

Odpowiedź 12

W przypadku realizacji 2 typu, projekt może być realizowany we wszystkich gminach województwa łódzkiego.
W przypadku typu 1 czyli generowania miejsc wychowania przedszkolnego projekt może być realizowany wyłącznie na terenie gmin o najwyższym zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej, tj. tam, gdzie stopień upowszechnienia edukacji przedszkolnej jest niższy od średniej w województwie.

Pytanie 13

Do którego ze wskaźników ryczałtowych należy przypisać utworzenie zewnętrznego ogródka terapeutycznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych/ z niepełnosprawnościami? Czy liczba wyposażonych placów zabaw? Czy może konieczne jest utworzenie własnego wskaźnika ryczałtowego?

Odpowiedź 13

W przypadku utworzenia zewnętrznego ogródka terapeutycznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych wystarczające będzie przypisanie go do wskaźnika Liczba wyposażonych placów zabaw.

Pytanie 14

Czy wskaźniki ryczałtowe należy również dodać do sekcji 3 Wskaźniki projektu czy tylko w sekcji budżet?

Odpowiedź 14

Wskaźniki ryczałtowe należy dodać zarówno do sekcji 3 Wskaźniki projektu oraz w sekcji budżet.

Pytanie 15

W generatorze SOWA mamy limity: cross-financing i wydatki na dostępność. Który z limitów należy wybrać w sytuacji gdy wydatki na dostępność stanowią cross- financing a mamy jeszcze inne wydatki w ramach cross-financingu?
W ramach jednego zadania system pozwala na wykazanie tylko raz wydatków w ramach danego limitu np. cross-fnancingu i w takiej sytuacji pozostałe wydatki w ramach cross-financingu w zadaniu (nie będące wydatkami na dostępność) są blokowane.

Odpowiedź 15

W przypadku gdy wydatki na dostępność stanowią cross-financing, należy wybrać limit cross-financing i rozbić go na 2 pozycje budżetowe (dla przykładu: cross-financing ? dostępność oraz cross financing ? pozostałe wydatki).

Pytanie 16

W jaki sposób należy określić poziom wskaźnika "Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami" w sytuacji:

  1. gdy wybudowany jest podjazd/utworzona sala terapeutyczna dla dzieci z niepełnosprawnościami.
    Czy należy wykazać w tej sytuacji liczbę miejsc zgodnie z arkuszem organizacyjnym przedszkola? Czy może aktualną liczbę dzieci z niepełnosprawnościami? Ale co wtedy, gdy wybudowano np. podjazd w przedszkolu, które aktualnie nie posiada dzieci z niepełnosprawnościami?
  2. gdy zaangażowano w ramach projektu dla 1 dziecka - asystenta osoby z niepełnosprawnościami?

Odpowiedź 16

  1. W przypadku podjazdów dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami należy wybrać wskaźnik PLFCO10 Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (sztuki). Z kolei w przypadku utworzonej sali terapeutycznej należy posłużyć się wskaźnikiem PLFCO11 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
    Liczbę dzieci z niepełnosprawnościami należy określić na podstawie aktualnie uczęszczającej liczby dzieci do przedszkola.
    W przypadku wybudowania podjazdu dla przedszkola nieposiadającego dzieci z niepełnosprawnościami wybieracie Państwo wskaźnik PLFCO10 Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (sztuki) bez wskaźnika PLFCO11 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
  2. W przypadku zaangażowania asystenta osoby z niepełnosprawnościami w stosunku do liczby dzieci objętych ich wsparciem należy posłużyć się wskaźnikiem PLFCO09 Liczba dzieci lub uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, którzy zostali objęci usługami asystenta (osoby).

Pytanie 17

W jaki sposób mają być zatrudnieni nauczyciele do prowadzenia zajęć dodatkowych w przedszkolu niepublicznym i jakie powinni mieć stawki godzinowe? W Regulaminie wyboru projektów w par.9 pkt.10) Zatrudnienie nauczycieli odnoszą się Państwo do sposobu zatrudniania nauczycieli w placówkach publicznych (Karta nauczyciela), natomiast brak informacji na temat zasad zatrudniania nauczycieli/specjalistów w placówkach niepublicznych.

Odpowiedź 17

Sposób zatrudnienia nauczycieli w szkołach niepublicznych reguluje art. 10a ustawy ? Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą Kodeks pracy. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.

Pytanie 18

Czy nauczyciele/specjaliści do realizacji zajęć dodatkowych w ramach projektu mogą być zatrudnieni na umowę zlecenie jeśli są zatrudnieni w ramach umowy o pracę przez Wnioskodawcę? Jeśli tak, to w jaki sposób określić stawkę godzinową za zajęcia dodatkowe?

Odpowiedź 18

Nie ma możliwości zatrudniania osoby na umowę zlecenie, jeśli osoba ta jest już zatrudniona przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę.

Pytanie 19

Czy jeśli Wnioskodawca nie ma wśród swoich pracowników odpowiedniego personelu do realizacji zajęć dodatkowych to czy może zatrudnić specjalistów z zewnątrz na podstawie umowy zlecenie? Jeśli tak, to w jaki sposób określić stawkę godzinową za zajęcia dodatkowe? Czy może to być obowiązująca stawka rynkowa np. psycholog 150zł/h?

Odpowiedź 19

W przypadku placówek publicznych obowiązujące przepisy przewidują powierzanie prowadzenia tych zajęć nauczycielom zatrudnionym już w danej placówce na podstawie ustawy ? Karta Nauczyciela lub zatrudnianie do prowadzenia tych zajęć innych nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy.

Zaangażowanie wykonawców zewnętrznych do realizacji usług edukacyjnych w postaci zajęć EFS w przedszkolu ma charakter uzupełniający do powierzania tych zadań nauczycielom. Takie zaangażowanie będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w przypadku, gdy charakter zajęć EFS zaplanowanych w ramach projektu nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy ? Karta Nauczyciela.
Stosunek cywilnoprawny jest możliwy wyłącznie w sytuacji realizacji specjalistycznych (np.: programowanie, robotyka) zajęć wykraczających poza standardową ofertę przedszkola i jednocześnie wykonawca został wyłoniony zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności, w szczególności zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień publicznych. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.