Numer naboru
FELD.08.08-IZ.00-001/23

Działanie FELD.08.08 kształcenie zawodowe

Data publikacji
30.06.2023

Lista projektów wybranych do dofinansowania

Wyniki oceny formalnej

Komisja oceny projektów

Szczegóły naboru

Dla kogo

Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie:

  • Administracja publiczna,
  • Instytucje nauki i edukacji,
  • Służby publiczne, 
  • Przedsiębiorstwa, 
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe, 
  • Partnerzy społeczni.

Wnioskodawcami w ramach naboru mogą być wyłącznie organy prowadzące szkoły lub placówki systemu oświaty realizujące kształcenie zawodowe, do których kierowane jest wsparcie w ramach projektu.
Wsparciem w ramach działania nie mogą być objęte szkoły kształcenia ogólnego.
W przypadku jednostek organizacyjnych JST nieposiadających osobowości prawnej (np. szkoła zawodowa) wnioskodawcą powinna być właściwa jednostka samorządu terytorialnego (np. powiat).

Grupę docelową stanowią:

  •  uczniowie lub słuchacze szkół lub placówek kształcenia zawodowego;
  • nauczyciele, kadra zarządzająca, wspierająca i organizująca proces nauczania szkół/placówek systemu oświaty prowadzących kształcenia zawodowe;
  • instruktorzy praktycznej nauki zawodu ;
  • rodzice lub opiekunowie;
  • szkoły lub placówki kształcenia zawodowego (z wyłączeniem specjalnych).

Działania zaplanowane w ramach projektu muszą być skierowane do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. W przypadku osób fizycznych uczą się/ pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze województwa łódzkiego.

 

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Służby publiczne
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Partnerzy społeczni

Na co

Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektów:

  1. wsparcie i propagowanie szkół zawodowych,
  2. wsparcie szkół realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (szkoły zawodowe) ich uczniów i nauczycieli, w ramach kompleksowych programów, podnoszących jakość edukacji, obejmujących rozwój kompetencji kluczowych, w tym proinnowacyjnych, kreatywnych, przedsiębiorczych, uniwersalnych, przekrojowych, kompetencji społecznych i społeczno-emocjonalnych, cyfrowych, realizację działań społeczno-wychowawczych.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS.

Uwaga! Za datę wpływu wniosku o dofinansowanie uznaje się datę wpływu wersji elektronicznej wniosku za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS. Wnioski złożone w innej formie niż za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS pozostaną bez rozpatrzenia.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 893.5 KB 84 strony
Ważny od Pobierz opis zmian (210.38 KB)

Poprzednie wersje dokumentu

Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 1.08 MB 84 strony
Ważny od do Pobierz opis zmian (177.02 KB)
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


file 1.05 MB 84 strony
Ważny od do
Pobierz

Wzór karty oceny ogólnego kryterium podsumowującego


file 49.97 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Wzór protestu


file 809 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Wzór umowy o dofinansowanie projektu


file 1.87 MB 97 stron
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Odpowiedź 1:

Wniosek w tym budżet projektu oceniany jest na etapie oceny merytorycznej, natomiast na etapie negocjacji korygowane/uzupełniane są braki, które zostały dostrzeżone podczas jego oceny. W związku z tym należy tak skonstruować budżet projektu, aby wszystkie wydatki w projekcie były opisane i uzasadnione pod względem niezbędności i racjonalności kosztowej.

Zgodnie z „Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027” stanowiącą załącznik nr 2
do Regulaminu wyboru projektów budżet projektu jest podstawą do oceny kwalifikowalności i racjonalności kosztów i powinien bezpośrednio wynikać z opisanych wcześniej zadań i ich etapów. W budżecie projektu ujmowane są jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w szczególności niezbędności wydatków do osiągnięcia celów projektu oraz racjonalności kosztowej.
W przypadku zakupu drobnych pomocy dydaktycznych nie
ma konieczności zamieszczania linków, czy parametrów poszczególnych wydatków.
W przypadku zakupu mebli, sprzętu i pojazdów konieczne jest uzasadnienie niezbędności i racjonalności kosztowej np.: poprzez wskazanie parametrów sprzętu czy rozeznania cenowego np.:
w postaci linku.
Należy tak rozplanować budżet projektu, aby była możliwość oceny kwalifikowalności wydatków, w tym ich niezbędności
i racjonalności kosztowej.

Przykład:Poz.1 Pracownia mechatroniczna-cross-financing
Poz.2 Pracownia mechatroniczna-środki trwałe
Poz.3 Pracownia mechatroniczna-pomoce dydaktyczne

Ponadto należy pamiętać, że zakupu mebli, sprzętu i pojazdów może stanowić olimitowaną kategorię wydatków Cross-financing, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

  • zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu lub
  • beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub
  • zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny poza cross-financingiem. W treści wniosku należy wskazać odpowiednie uzasadnienie.

Odpowiedź 2:

Edukacja włączająca rozumiana jest jako podejście w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne. Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe
i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia. Edukacja włączająca polega na tym, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego uczy się w klasie, w szkole ogólnodostępnej razem ze swoimi rówieśnikami. Jednocześnie warunki organizacyjno-techniczne oraz wsparcie merytoryczne jest dostosowane do potrzeb psychofizycznych dziecka, potrzeb jego rodziców, a także potrzeb innych dzieci i ich rodziców.

Odpowiedź 3:

Działania w zakresie realizacji staży uczniowskich są realizowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe i warunkami, określonymi w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. Staże są obowiązkowo rozliczane z wykorzystaniem stawki jednostkowej opisanej w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, a także monitorowane za pomocą wskaźnika dotyczącego staży uczniowskich zdefiniowanego w LWK 2021 dla EFS+ „Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach uczniowskich”, którego wartość docelowa jest określana we wniosku o dofinansowanie. Stawka jednostkowa dotyczy prowadzenia 1 godziny stażu dla 1 ucznia i wynosi 25,61 PLN.

Odpowiedź 4:

Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie:

  1. zakupu gruntu i nieruchomości, o ile zostały spełnione wymogi wytycznych kwalifikowalności dotyczące zakupu nieruchomości,
  2. zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach) Koszt nabycia innych niż własność praw do nieruchomości (np. dzierżawa, najem) może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross-financingiem;
  3. zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:
    • zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu lub
    • beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub
    • zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).
    • W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny poza cross-financingiem.

Odpowiedź 5:

  1. Zgodnie z regulaminem konkursu dla ww. naboru oraz zgodnie z obowiązującym specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Profil wnioskodawcy” wnioskodawcami w ramach naboru mogą być wyłącznie organy prowadzące szkoły lub placówki systemu oświaty realizujące kształcenie zawodowe, do których kierowane jest wsparcie w ramach projektu.
  2. W celu wspólnej realizacji projektu, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą krajowym programem albo instytucję zarządzającą regionalnym programem, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej "projektem partnerskim", na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie
    o partnerstwie.

Podsumowując, jeśli przedsiębiorstwo jest podmiotem, który nie jest organem prowadzącym szkołę lub placówkę systemu oświaty realizującym kształcenie zawodowe, to na etapie oceny projektu zostanie on odrzucony za niespełnienie ww. kryterium. Spełnienie kryterium jest konieczne do przyznania dofinansowania.

Odpowiedź 6:

Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych i nie zostaną wnioskodawcy przekazane w formie dofinansowania.
Można zatem uznać, iż wynagrodzenie nauczycieli za okres,
w którym będą korzystać ze wsparcia projektowego (np. szkoleń) jest wkładem własnym w ramach projektu. Określając wkład własny w powyższy sposób, należy mieć na względzie zapisy Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Wysokość wkładu powinna odnosić się wyłącznie do okresu, w którym uczestnik projektu uczestniczy we wsparciu, z zastrzeżeniem, iż za ten okres przysługuje mu dodatek lub wynagrodzenie. Ponadto przy wyliczeniach wkładu własnego
w postaci wynagrodzenia nauczycieli Wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę obowiązujące rozporządzenie tj. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. 2023 poz. 352).

Odpowiedź 7:

Działania w zakresie realizacji staży uczniowskich są realizowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe i warunkami, określonymi w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. Nie określono minimalnej liczby godzin stażu dla ucznia.

Odpowiedź 8:

Zgodnie z Regulaminem konkursu nr FELD.08.08-IZ.00-001/23 Kształcenie zawodowe „W celu zapewnienia pełnej i rzetelnej informacji na temat efektów wsparcia, wnioskodawca ma obowiązek zastosowania w projekcie wszystkich wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu adekwatnych do zakresu i celu realizowanego projektu oraz monitorowania ich w trakcie realizacji projektu”.
Oznacza to, że wnioskodawca zgodnie z zakresem i celem projektu sam określa które wskaźniki zobowiązuje się zrealizować i to je wskazuje we wniosku o dofinansowanie.
Ponadto zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 należy wybrać z listy wszystkie Inne wspólne wskaźniki produktu uzupełniając pola: Sposób wyliczenia wskaźnika (osobowy/szacowany), podział na płeć (jeżeli w polu Sposób wyliczenia wskaźnika wybrano osobowy), wartość docelową w podziale na płeć uczestników i pole Sposób pomiaru wskaźnika.

Odpowiedź 9:

Tak, co do zasady tego typu zakup wiąże się z cyfryzacją szkoły, niemniej jednak aby stwierdzić to z całą pewnością konieczna jest analiza całości projektu.

Odpowiedź 10:

Tak, ponieważ jest to rozwój kompetencji cyfrowych.

Odpowiedź 11:

Rekomendujemy zamieszczanie wniosków z diagnozy w polu Grupy Docelowe. Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu konkursu Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie w w/w polu należy opisać min. kto zostanie objęty wsparciem w ramach projektu oraz wskazać – w oparciu o ogólnodostępne dane oraz ewentualnie własne dane – istotne cechy uczestników (osób lub podmiotów). Kryterium „Zgodność z diagnozą” jest ściśle związane z grupą docelową i dlatego IZ FEŁ 2027 rekomenduje zamieścić wnioski z diagnozy w tej części wniosku o dofinansowanie.

Odpowiedź 12:

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w przypadku wykorzystania nieruchomości na rzecz projektu:

  1. wartość nieruchomości jest potwierdzona operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
    o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o gospodarce nieruchomościami” – aktualnym w momencie złożenia rozliczającego go wniosku o płatność (termin ważności sporządzonego dokumentu określa ww. ustawa); jeżeli wkładem niepieniężnym nie jest cała nieruchomość, a jedynie jej część (na przykład tylko pomieszczenia), operat szacunkowy nie jest wymagany – w takim przypadku wartość wkładu wycenia się jako koszt amortyzacji lub wynajmu (np. w oparciu o cennik danej instytucji).

Odpowiedź 13:

Zgodnie z „Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027” stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów budżet projektu jest podstawą do oceny kwalifikowalności i racjonalności kosztów i powinien bezpośrednio wynikać z opisanych wcześniej zadań i ich etapów. W budżecie projektu ujmowane są jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w szczególności niezbędności wydatków do osiągnięcia celów projektu oraz racjonalności kosztowej.

W przypadku zakupu drobnych pomocy dydaktycznych nie ma konieczności zamieszczania linków, czy parametrów poszczególnych wydatków.
W przypadku zakupu mebli, sprzętu i pojazdów konieczne jest uzasadnienie niezbędności i racjonalności kosztowej np.: poprzez wskazanie parametrów sprzętu czy rozeznania cenowego np.:
w postaci linku.
Należy tak rozplanować budżet projektu, aby była możliwość oceny kwalifikowalności wydatków, w tym ich niezbędności i racjonalności kosztowej.

Ponadto należy pamiętać, że zakupu mebli, sprzętu i pojazdów stanowić może stanowić olimitowaną kategorię wydatków Cross-financing, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

  • zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu lub
  • beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub
  • zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny poza cross-financingiem. W treści wniosku należy wskazać odpowiednie uzasadnienie.

Finanse

Dofinansowanie do
90%
105 882 352,94 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Grudzień 2023

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  1. Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi, 
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź 
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl 
    SKYPE: GPILodz
  2. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie, 
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów 
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
    SKYPE: LPIBelchatow
  3. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu, 
    ul. Rynek 13, 98-200 Sieradz
    tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25 
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
    SKYPE: LPISieradz

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce Punktów Informacynych Funduszy Europejskich.

 

Wyjaśnienia oraz odpowiedzi na pytania do naboru publikowane są w serwsie Program Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.