Numer naboru
FELD.08.04-IZ.00-002/23

Działanie FELD.08.04 Zdrowy pracownik

Data publikacji
14.12.2023

Wyniki oceny formalnej

Szczegóły naboru

Dla kogo

Grupę docelową stanowią:

  • Pracodawcy i ich pracownicy. 

Zgodnie z ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Siedziba wnioskodawcy i partnera (o ile dotyczy)” zarówno wnioskodawca, jak i partner (jeśli dotyczy) musi posiadać siedzibę na terenie województwa łódzkiego.

Zgodnie z kryterium merytorycznym dostępu nr 10 „Grupa docelowa” wnioskodawca zapewnia, że działania będą skierowane do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. W przypadku osób fizycznych uczą się/ pracują lub zamieszkują na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze województwa łódzkiego.

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Instytucje ochrony zdrowia
  • Przedsiębiorstwa
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Partnerzy społeczni

Na co

Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektów:

  • działania ukierunkowane na eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, przekwalifikowanie pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie.

Działania będą realizowane poprzez projekty wdrażane w oparciu o diagnozę występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy oraz koncentrujące się na wsparciu pracodawców we wdrożeniu rozwiązań organizacyjnych przyczyniających się do eliminacji zidentyfikowanych zagrożeń dla zdrowia. Mogą obejmować m.in.:

  • usługi zdrowotne, w tym rozszerzenie katalogu badań profilaktycznych, wykraczających poza obowiązkowe badania okresowe z zakresu medycyny pracy,
  • edukację prozdrowotną skierowaną do pracowników i pracodawców, 
  • działania związane z promocją zdrowia w miejscu pracy,
  • działania służące poprawie ergonomii pracy, w tym dostosowanie warunków pracy dla osób starszych,
  • działania dotyczące przekwalifikowania pracowników narażonych na zdrowotne czynniki ryzyka w miejscu pracy, czyli nabycie kompetencji, umiejętności lub kwalifikacji, umożliwiających kontynuowanie pracy na zmodernizowanym stanowisku lub rozpoczęcie pracy na innym stanowisku, które nie stanowi obciążenia dla zdrowia danego pracownika, m. in.: szkolenia, kursy, studia podyplomowe.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS

Uwaga! Za datę wpływu wniosku o dofinansowanie uznaje się datę wpływu wersji elektronicznej wniosku za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS. Wnioski złożone w innej formie niż za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS  pozostaną bez rozpatrzenia.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 996.95 KB 70 stron
Ważny od Pobierz opis zmian (228.65 KB)
Poprzednia wersja
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 6.35 MB 70
Ważny od do
Pobierz

Załącznik nr 1 – Formularz wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 138.87 KB 16
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 2 – Instrukcja wypełniania wniosku


pdf 525.39 KB 66
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 4 – Lista definicji wskaźników


pdf 786.23 KB 22
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 5 – Wzór karty oceny merytorycznej wniosku


pdf 1.46 MB 15
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 7 – Wzór protestu


pdf 254.48 KB 2
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 8a – Wzór umowy o dofinansowanie projektu


pdf 1.63 MB 97
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Dla jakiej grupy docelowej może być kierowane wsparcie w ramach naboru? Tylko dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę?

Zgodnie z treścią Regulaminu wyboru projektów grupę docelową stanowią pracodawcy i ich pracownicy. Definicja pracownika, zawarta jest w treści ww. regulaminu (str. 11) i brzmi ona tak: „pracownik - oznacza personel, o którym mowa w art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art.107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), przez który należy rozumieć:

  1. pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy,

  2. osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła ta osoba z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje ona pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy,

  3. właściciela, pełniącego funkcje kierownicze,

  4. wspólnika, w tym partnera prowadzącego regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe”. 

Zgodnie z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru nie muszą to być tylko i wyłącznie osoby zatrudniona na podstawie umowy o pracę. 

Czy w przypadku spełnienia wskaźnik PLDCR03: liczba osób, które dzięki wsparciu w obszarze zdrowia podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie (osoby) należy odwołać się do działań skierowanych do aktualnych pracowników? Należy wskazać wszystkich pracowników biorących udział w projekcie? Czy też tylko tych, których stan zdrowia jest już  na tyle zły, że bez udziału w projekcie będą one zagrożone zwolnieniem w najbliższej przyszłości?

Wskaźnik mierzy liczbę osób, które dzięki wsparciu EFS+ w zakresie aktywnego i zdrowego starzenia się lub zdrowego środowiska pracy podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie w dotychczasowym lub w nowym miejscu pracy. We wskaźniku należy uwzględnić te rodzaje działań prozatrudnieniowych, w przypadku których możliwa jest weryfikacja, że udział w nich przyczynił się do podjęcia/kontynuacji zatrudnienia  (np. wsparcie rehabilitacyjne).

Do wskaźnika rezultatu PLDCR03 należy wliczać wyłącznie osoby objęte usługami zdrowotnymi – świadczeniami opieki zdrowotnej. Wynika to z definicji wskaźnika produktu PLDCO08 – liczba osób objętych wsparciem w obszarze zdrowia (osoby), zgodnie z którą: „Wskaźnik obejmuje osoby objęte usługami zdrowotnymi w ramach wsparcia w obszarze zdrowia, w tym w ramach programów polityki zdrowotnej współfinansowanych z EFS+”. Z kolei definicja usługi zdrowotnej została zdefiniowana w Regulaminie wyboru projektów (str. 13) jako: „każde świadczenie opieki zdrowotnej, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotne i finansowanych ze środków publicznych”.

 

Wskaźnik rezultatu PLDCR03 w projektach typu: działania ukierunkowane na eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, przekwalifikowanie pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie - jest zasadny tylko jeśli projekt przewiduje realizację usług zdrowotnych, które mogą przyczynić się do utrzymania zatrudnienia. Dla przykładu badania profilaktyczne uzupełniające badania pracownicze, chociaż są usługą zdrowotną, w horyzoncie czasowym realizacji projektu nie przyczynią się do utrzymania zatrudnienia. Jednocześnie Regulamin naboru nie wyklucza finansowania w projektach wspomnianych ww. działań rehabilitacji medycznej, które są usługami zdrowotnymi. Jeżeli w projekcie zakłada się finansowanie takich działań, Wnioskodawca powinien określić wartość docelową odpowiadającą liczbie pracowników obejmowanych takim wsparciem.

 

Wskaźnik rezultatu PLDCR03 może być wykazany wyłącznie w odniesieniu do osób zatrudnianych na podstawie umowy zawartej na gruncie przepisów prawa pracy (przede wszystkim umowa o pracę), w tym przypadku osoby zatrudniane na podstawie umowy cywilnoprawnej nie będą mogły zostać tu uwzględniane. Ponadto, w ramach przedmiotowego naboru nie ma wymogu, by przesłanką do objęcia takim wsparciem pracownika w projekcie było orzeczenie wydane przez lekarza medycyny pracy o niezdolności do wykonywania pracy. Należy przyjąć, że stan zdrowia pracownika powoduje ryzyko, może się pogorszyć, co w konsekwencji w przyszłości może spowodować niezdolność do pracy. 

 

Tym samym, można przyjąć, że udział każdego pracownika w usłudze zdrowotnej typu rehabilitacja w jakimś stopniu przyczyni się do utrzymania zatrudnienia. Działania projektu mają zostać określone w oparciu o indywidualną diagnozę występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w  środowisku pracy w zakładzie pracy, czyli każda osoba obejmowana takim wsparciem może zostać przyjęta w wartości docelowej wskaźnika. Natomiast jeśli Wnioskodawca nie zdiagnozuje ( w diagnozie występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy w danym zakładzie pracy), że pracownicy mogą mieć problemy zdrowotne na podstawie i  w oparciu, o które projekt mógłby uwzględniać usługi zdrowotne to wówczas nie będzie on mógł uwzględnić tego wskaźnika.

Czy w kryterium premiującym „Kompetencje kadry medycznej” można wykazać kompetencje osób, które miałyby realizować poszczególne działania w projekcie – np. szkoleniowca? Czy chodzi o kadrę na stałe zatrudniona u Wnioskodawcy?
Jeżeli można wykazać kompetencje wykonawców działań to muszą oni być partnerami czy mogą to być podmioty, którym zostaną np. zlecone szkolenia lub usługi zdrowotne?

W definicji kryterium premiującego nr 2 „Kompetencje kadry medycznej” nie określono formy i czasu zatrudnienia kadry. W związku z tym można uwzględnić osoby zatrudniane w różnych wariantach umów przez wnioskodawcę (beneficjenta, który miałby realizować projekt) lub partnera w momencie tworzenia wniosku o dofinansowanie, w szczególności na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Definicja kryterium nie uwzględnia natomiast doświadczenia wykonawców, którzy zostaną zaangażowani do realizacji działań w formie zlecenia, a więc nie jest ono punktowane.

Czy w ramach kryterium premiującego nr 6  „Certyfikat dostępności” w przypadku braku partnerstwa można uzyskać maksymalnie 2 pkt?

Tak. W  przypadku braku partnerstwa, a przy spełnieniu przez Wnioskodawcę jednego z warunków przedstawionych w kryterium premiującym nr 6 „Certyfikat dostępności” Wnioskodawca otrzyma maksymalnie 2 pkt.

Czy w przypadku skierowania działań do wszystkich pracowników na umowę o pracę – będzie miał miejsce wyjątek od standardu minimum, czy w związku z tym, że uczestnikami projektu mogą być także osoby na b2b czy umowach zleceniach, by zaistniał wyjątek należałoby objąć również właścicieli, kierowników, zlecenia, działa itp.?

Zakładane ograniczenie projektu tylko do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest dopuszczalne (zgodnie z definicją pracownika zawartą w Regulaminie naboru str. 11 krąg pracowników może być szerszy). Natomiast wskazane w pytaniu przesłanki nie są okolicznościami, na podstawie których projekt mógłby stanowić wyjątek od standardu minimum w świetle zapisów Instrukcji wypełnienia wniosku  stanowiącej załącznik nr 2 do Regulaminu naboru (str. 14). 

Podkreślić należy również, że niezależnie od tego, czy projekt należy do wyjątku od standardu minimum, zapisy wniosku muszą świadczyć o spełnieniu zasady równości kobiet i mężczyzn.

Czy partnerstwo w projekcie jest możliwością, czy obowiązkiem?

W naborze FELD.08.04-IZ.00-002/23 partnerstwo nie jest obowiązkowe. Jest dodatkowo punktowane zgodnie z Kryteriami wyboru projektów dla programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 (EFS+) DZIAŁANIE FELD.08.04 ZDROWY PRACOWNIK – kryterium premiujące „Partnerstwo”.

Na str. 19 Regulaminu naboru widnieje zapis: „Projekty muszą być zgodne z regionalnymi i lokalnymi potrzebami wynikającymi z aktualnych danych statystycznych, w tym danych demograficznych, epidemiologicznych, danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Inspekcji Pracy, nt. wypadków przy pracy. Powyższe powinno wynikać z mapy potrzeb zdrowotnych lub w przypadku braku danych dostępnych na poziomie szczegółowości określonym przez specyfikę projektu – z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Inspekcji Pracy, lub zakładów pracy. Wymóg ten należy uwzględnić w opisie grupy docelowej”. Uprzejmie proszę o wyjaśnienia. O jakie potrzeby chodzi i gdzie znaleźć powyższe dane?

Potrzeby lokalne odnoszą się do obszaru, na którym ma być realizowany projekt – gminy, powiatu. Jeżeli nie są dostępne dane statystyczne na poziomie powiatu, można posłużyć się danymi odnoszącymi się do całego województwa. Jeżeli nie są dostępne dane także na poziomie województwa, Wnioskodawca może się oprzeć tylko na danych zakładu pracy.

Zakres i wykorzystanie źródeł zależy do Wnioskodawcy, specyfiki projektu, dostępności danych dotyczących danego problemu zdrowotnego. Źródłami danych statystycznych mogą być np.:

•          Baza Analiz Systemowych i Wdrożeniowych (BASiW): https://basiw.mz.gov.pl/mapy-informacje/mapa-2022-2026/analizy/.

•          Zakład Ubezpieczeń Społecznych – strona z opracowaniami tematycznymi, np. raporty dotyczące absencji chorobowych, raporty dotyczące orzecznictwa lekarskiego o niezdolności do pracy, ubezpieczeni poddani rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/statystyka. 

•          GUS – Bank Danych Lokalnych, Dane według dziedzin, Rynek pracy, Warunki pracy 

Wnioskodawca może rozważyć do jakich chorób mogą przyczynić się problemy zidentyfikowane na podstawie diagnozy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w środowisku pracy. We wskazanym przypadku bólu pleców można np. rozważyć grupę chorób układu mięśniowo-szkieletowego i tkanki łącznej, w ramach której wyróżnia się choroby grzbietu, a wśród nich bóle grzbietu (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10) i posłużyć się danymi np. z BASiW.

Najbardziej pożądaną sytuacją jest uwzględnienie w opisie różnych źródeł danych. Takie podejście, kompleksowo obrazuje problemy grupy docelowej, sprzyja też uzyskaniu wysokiej punktacji w kryterium merytorycznym punktowym „Opis grupy docelowej”. Ewentualne braki mogą być przedmiotem uwag w ramach ww. kryterium i uzupełnień na etapie negocjacji.

Na str. 43 Regulaminu naboru jest zapis: „Komunikacja pomiędzy IZ FEŁ2027 a wnioskodawcą prowadzona jest w module Korespondencja SOWA EFS bądź w formie mailowej.” Proszę o informację na jaki adres mailowy będzie kierowana korespondencja. Czy będzie to adres wskazany we wniosku czy login do systemu SOWA?

We wniosku o dofinansowanie należy podać aktualny adres mailowy, gdyż komunikacja może być prowadzona zarówno za pośrednictwem maila, jak również w systemie SOWA. W przypadku negocjacji wniosku o dofinansowanie do tej pory stosowaną procedurą był kontakt mailowy. Natomiast na etapie realizacji projektu planowana jest komunikacja poprzez system SOWA. Podkreślić należy, że wskazanie prawidłowego adresu jest o tyle ważne, że w przypadku ewentualnej awarii systemu pozostaje możliwość komunikacji mailowej.

Na str.  40 Regulaminu naboru jest zapis odnośnie trwałości projektu. Czy dobrze rozumiem, w projektach z pomocą de minimis, bez cross financingu okres trwałości nie występuje?

Kwestia ta została uregulowana w „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027”, Podrozdział 2.6. Trwałość projektu, wymóg zachowania trwałości projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego w przypadku projektów w przypadku projektów EFS+ obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej.

Instytucja organizująca nabór nie zidentyfikowała przepisów prawa UE i krajowego regulujących pomoc de minimis, które nakładałyby wymóg trwałości dla wydatków związanych z szeroko rozumianym pojęciem utrzymania inwestycji w ramach działań finansowanych w naborze nr FELD.08.04-IZ.00-002/23.

Na str. 38 Regulaminu naboru jest zapis: „Zasady kwalifikowalności VAT. Wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowalne:
a) w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), z wyłączeniem projektów objętych pomocą publiczną”. 
Czy powyższe oznacza, że w projektach o wartości do 200 tys. euro z pomocy de minimis – należy wykazywać wydatki w kwotach brutto, niezależnie od tego czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia VAT czy nie? Czy podmiot sam mam dokonać wyboru czy wnioskuje o netto czy brutto?

W projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), z wyłączeniem  projektów objętych pomocą publiczną, wydatki poniesione na podatek od towarów i usług są kwalifikowalne. 

Zgodnie z „Wytycznymi dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027”, Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT) pkt. 10 kwalifikowalność podatku VAT podlega dodatkowym ograniczeniom wynikającym z zasad udzielania pomocy publicznej. 

Instytucja Organizująca Nabór nie zidentyfikowała przepisów prawa UE i krajowego regulujących pomoc de minimis, które ograniczałyby kwalifikowalność podatku VAT dla wydatków w ramach działań finansowanych w naborze nr FELD.08.04-IZ.00-002/23. Niezależnie od tego Wnioskodawca może sam podjąć decyzję i nie kwalifikować VAT w projekcie.

Czy jest możliwość finansowania zajęć aktywności fizycznej  w projektach dotyczących eliminowania zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy?

Nie ma możliwości finansowania tego rodzaju działalności, tj. zajęć aktywności fizycznej  pracownika, takiej jak grupowa aktywność sportowa, karnety na basen. Działania realizowane w ramach tego celu mają pomóc pracodawcom 
w zapewnieniu odpowiednich warunków pracy i dotyczyć eliminacji ryzyk występujących w miejscu pracy. Przykładowymi formami mogą być szkolenia na temat zdrowych nawyków skierowanych do pracowników 
w określonych miejscach pracy, czy działania świadomościowe zachęcające pracowników do podejmowania aktywności fizycznej.

Finanse

Dofinansowanie do
18 000 000,00 PLN
90%

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Lipiec 2024

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  1. Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,   
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź   
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60  
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl  
    SKYPE: GPILodz
  2. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,   
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów   
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586  
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl  
    SKYPE: LPIBelchatow
  3. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,   
    ul. Rynek 14, 98-200 Sieradz  
    tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25   
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl  
    SKYPE: LPISieradz  
     

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie łódzkim.