Numer naboru
FELD.08.06-IZ.00-001/23

Działanie FELD.08.06 Edukacja przedszkolna

Data publikacji
27.09.2023

Lista projektów wybranych do dofinansowania

Wyniki oceny formalnej

Komisja oceny projektów

Szczegóły naboru

Dla kogo

Grupę docelową stanowią:

  • dzieci w wieku przedszkolnym (zgodnie z ustawą - Prawo oświatowe) i ich opiekunowie;
  • nauczyciele i kadra zarządzająca, wspierająca i organizująca proces nauczania ośrodków wychowania przedszkolnego;
  • ośrodki wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z założeniami programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 wsparciem nie mogą zostać objęte placówki specjalne.

Działania zaplanowane w ramach projektu muszą być skierowane do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. W przypadku osób fizycznych uczą się/ pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze województwa łódzkiego.

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Służby publiczne inne niż administracja
  • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Partnerstwa Publiczno-Prywatne

Na co

Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektów:

  • generowanie miejsc wychowania przedszkolnego na obszarach deficytowych,
  • poprawa jakości edukacji w ośrodkach wychowania przedszkolnego (OWP).

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych (SOWA EFS).
 

Uwaga! Za datę wpływu wniosku o dofinansowanie uznaje się datę wpływu wersji elektronicznej wniosku za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS. Wnioski złożone w innej formie niż za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS pozostaną bez rozpatrzenia.

Przydatne wskazówki

Kryteria wyboru projektów znajdują się w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 993.22 KB 78 stron
Ważny od Pobierz opis zmian (224 KB)
Poprzednia wersja
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 1.1 MB 78
Ważny od do
Pobierz

Wzór wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 64.42 KB 15
Ważny od
Pobierz

Instrukcja wypełniania wniosku


file 1.03 MB 66
Ważny od
Pobierz

Kryteria wyboru projektów


file 80.22 KB 16
Ważny od
Pobierz

Lista definicji wskaźników


file 74.06 KB 19
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny merytorycznej wniosku


file 1.95 MB 14
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny ogólnego kryterium podsumowującego


file 50.42 KB 2
Ważny od
Pobierz

Wzór protestu


file 809 KB 2
Ważny od
Pobierz

Wzór umowy o dofinansowanie projektu


file 8.3 MB 97
Ważny od
Pobierz

Umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe oraz umowa licencyjna


file 185.15 KB 8
Ważny od
Pobierz

Umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe oraz umowa licencyjna


file 80.49 KB 8
Ważny od
Pobierz

Umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe oraz umowa licencyjna


file 181.47 KB 5
Ważny od
Pobierz

Lista gmin o największym zapotrzebowaniu na edukację przedszkolną


file 187.5 KB 5
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Czy Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, który funkcjonuje przy Przedszkolu może być również objęty działaniami projektu? Są tu dzieci z opiniami, a nie z orzeczeniami.

W ramach konkursu wsparciem mogą zostać objęci nauczyciele oraz dzieci z konkretnej placówki przedszkolnej.
Dzieci, które uczęszczają do Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju, ale nie są grupą docelową projektu oraz nie uczęszczają do przedszkola realizującego projekt nie będą mogły zostać objęte wsparciem W ramach działania FELD.08.06 Edukacja przedszkolna programu regionalnego pn. Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 placówki specjalne nie są przewidziane do objęcia wsparciem.

Czy kursy lub szkolenia mogą być online? (nie ma zapisu w regulaminie, który wyklucza taką formę).

Kursy oraz szkolenia dla nauczycieli w ramach konkursu mogą być co do zasady realizowane zarówno w formule stacjonarnej jak i online. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

Nauczyciel podejmie studia podyplomowe z psychologii, które trwają 3 lata (krótszych nie ma). Projekt jest roczny. Czy można z projektu opłacić całe studia, czy tylko rok?

Z uwagi na okres realizacji projektu wynoszący rok, nie będzie można wnioskować o dofinansowanie 3 letnich studiów podyplomowych dla nauczyciela. Dofinansowanie tylko roku wspomnianych studiów podyplomowych nie jest również możliwe w ramach konkursu.

Do warsztatów dla dzieci zamówiono firmę zewnętrzną, bo placówka nie ma swoich zasobów. Jaką stawkę można zapłacić szkoleniowcom?

W przypadku placówek publicznych obowiązujące przepisy przewidują powierzanie prowadzenia tych zajęć nauczycielom zatrudnionym już w danej placówce na podstawie ustawy — Karta Nauczyciela lub zatrudnianie do prowadzenia tych zajęć innych nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy.

Zaangażowanie wykonawców zewnętrznych do realizacji usług edukacyjnych w postaci zajęć EFS w przedszkolu ma charakter uzupełniający do powierzania tych zadań nauczycielom. Takie zaangażowanie będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w przypadku, gdy charakter zajęć EFS zaplanowanych w ramach projektu nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela.
Stosunek cywilnoprawny jest możliwy wyłącznie w sytuacji realizacji specjalistycznych (np.: programowanie, robotyka) zajęć wykraczających poza standardową ofertę przedszkola i jednocześnie wykonawca został wyłoniony zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności, w szczególności zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień publicznych. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

Czy w trakcie projektu obowiązuje regulamin zamówień publicznych?

Regulamin zamówień publicznych obowiązuje organy prowadzące będące Jednostkami Samorządu Terytorialnego oraz publiczne placówki przedszkolne. W przypadku przedszkola prywatnego należy kierować się wewnętrznym regulaminem składania zamówień.

Czy opiekunowie dzieci muszą być objęci wsparciem w projekcie?

Opiekunowie dzieci nie muszą być objęci wsparciem w projekcie.

Czy dobrze rozumiem, iż specjalne potrzeby edukacyjno – rozwojowe mogą wynikać ze wszystkich przesłanek wymienionych w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, a nie tylko z niepełnosprawności, choroby czy dla uczniów zdolnych.

Zgodnie z Regulaminem konkursu (numer naboru: FELD.08.06-IZ.00-001/23):specjalne potrzeby edukacyjne to potrzeby wskazane w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Specjalne potrzeby edukacyjne to oddziaływania edukacyjne wobec uczniów: niepełnosprawnych (z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego), zdolnych i chorych. Każda z tych grup ma specjalne potrzeby edukacyjne, które szkoła musi realizować;
Specjalne potrzeby edukacyjne mogą wynikać z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

W Instrukcji wypełniania wniosku mowa jest o odstąpieniu od standardu minimum wynikającego z:
 

  • profilu działalności wnioskodawcy ze względu na ograniczenia statutowe (np. teren zakładu karnego),
  • zamkniętej rekrutacji. Czy jeśli Wnioskodawca planuje realizować wyłącznie typ projektu nr 2 i objąć wsparciem dzieci uczęszczające do prowadzonej placówki (realizować zajęcia dodatkowe) oraz nauczycieli/specjalistów zatrudnionych w OWP (szkolenia dla kadry) to odstąpienie od standardu minimum dotyczy Wnioskodawcę i powinien przeprowadzić rekrutację zamkniętą?

Zgodnie z Załącznikiem nr 1. Standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027:
Wyjątki stanowią projekty, w których niestosowanie standardu minimum wynika z:

  1. profilu działalności wnioskodawców ze względu na ograniczenia statutowe,
  2. zamkniętej rekrutacji.

Zamknięta rekrutacja oznacza, że projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu.
W przypadku projektów, które należą do wyjątków, beneficjentom zaleca się również planowanie działań zmierzających do przestrzegania zasady równości kobiet i mężczyzn, mimo że nie jest to przedmiotem oceny.

Czy w przypadku gdy Wnioskodawca z uwagi na specyfikę projektu i przeprowadzenie zamkniętej rekrutacji oprócz zawarcia informacji w polu ‘Opis projektu’, że projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na zamkniętą rekrutację i uzasadnieniu tego założenia, wymieniając z indywidualnej nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu powinien jeszcze uwzględnić jakieś dodatkowe informacje we Wniosku?

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 Priorytet 8: W polu Opis projektu wnioskodawca zobowiązany jest zawrzeć informację, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na zamkniętą rekrutację i uzasadnić to założenie, wymieniając z indywidualnej nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.
Jeśli nawet projekt należy do wyjątku, i tak należy zaplanować działania zapewniające przestrzeganie zasady równości kobiet i mężczyzn pomimo, że nie będą one oceniane za pomocą standardu minimum, ale znacznie poprawią odbiór projektu.

Jak ma wyglądać opis rekrutacji zamkniętej? Czy powinien zawierać elementy przedstawione w Instrukcji wypełniania wniosku jak dla rekrutacji „otwartej”? Czy należy dodać jakieś informacje dotyczące odstąpienia od standardu minimum i prowadzenia rekrutacji zamkniętej?

Wnioskodawca powinien opisać sposób przeprowadzenia zamkniętej rekrutacji adekwatnie zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie. Opis rekrutacji powinien być szczegółowy i musi zawierać:

  • planowane działania informacyjno-promocyjne;
  • założenia procedury rekrutacyjnej;
  • techniki i metody rekrutacji;
  • katalog dostępnych i przejrzystych kryteriów rekrutacji.

Opis rekrutacji powinien bezpośrednio odnosić się do dzieci i nauczycieli objętych projektem i danej placówki.

Czy w ramach projektu można wnieść wkład własny w postaci udostępniania sal, w których odbywać się będą zaplanowane w ramach projektu zajęcia, jeśli budynek, w którym mieszczą się te sale, był modernizowany (termomodernizacja, adaptacja wejścia, itp.) w ramach funduszy unijnych w latach poprzednich?

Wkład własny w formie udostępnienia sal lekcyjnych na potrzeby realizacji zajęć (np. koszt energii, wody) w ramach realizowanego projektu w budynku w którym wcześniej dokonano prac remontowych z innego funduszu w opinii Instytucji Organizującej Nabór nie narusza wymogu z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.3. („Wkład niepieniężny pkt 1 lit f „wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE”) i nie będzie stanowił podwójnego finansowania.
Innymi rodzajowo wydatkami są wydatki na koszty prac remontowych/budowlanych, a innymi wydatki za udostępnienie sal (koszt oszacowania eksploatacji sal tj.: koszt energii elektrycznej, cieplnej, wody itp.) do prowadzenia zajęć. W przytoczonym przypadku nie będzie zachodziła sytuacja rozliczenia tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej.

Czy w przypadku 2 typu projektu projekt może być realizowany w gminach spoza listy z załącznika nr 10.

W przypadku realizacji 2 typu, projekt może być realizowany we wszystkich gminach województwa łódzkiego.
W przypadku typu 1 czyli generowania miejsc wychowania przedszkolnego projekt może być realizowany wyłącznie na terenie gmin o najwyższym zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej, tj. tam, gdzie stopień upowszechnienia edukacji przedszkolnej jest niższy od średniej w województwie.

Do którego ze wskaźników ryczałtowych należy przypisać utworzenie zewnętrznego ogródka terapeutycznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych/ z niepełnosprawnościami? Czy liczba wyposażonych placów zabaw? Czy może konieczne jest utworzenie własnego wskaźnika ryczałtowego?

W przypadku utworzenia zewnętrznego ogródka terapeutycznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych wystarczające będzie przypisanie go do wskaźnika Liczba wyposażonych placów zabaw.

Czy wskaźniki ryczałtowe należy również dodać do sekcji 3 Wskaźniki projektu czy tylko w sekcji budżet?

Wskaźniki ryczałtowe należy dodać zarówno do sekcji 3 Wskaźniki projektu oraz w sekcji budżet.

W generatorze SOWA mamy limity: cross-financing i wydatki na dostępność. Który z limitów należy wybrać w sytuacji gdy wydatki na dostępność stanowią cross- financing a mamy jeszcze inne wydatki w ramach cross-financingu?
W ramach jednego zadania system pozwala na wykazanie tylko raz wydatków w ramach danego limitu np. cross-fnancingu i w takiej sytuacji pozostałe wydatki w ramach cross-financingu w zadaniu (nie będące wydatkami na dostępność) są blokowane.

W przypadku gdy wydatki na dostępność stanowią cross-financing, należy wybrać limit cross-financing i rozbić go na 2 pozycje budżetowe (dla przykładu: cross-financing – dostępność oraz cross financing – pozostałe wydatki).

W jaki sposób należy określić poziom wskaźnika "Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami" w sytuacji:

  1. gdy wybudowany jest podjazd/utworzona sala terapeutyczna dla dzieci z niepełnosprawnościami.
    Czy należy wykazać w tej sytuacji liczbę miejsc zgodnie z arkuszem organizacyjnym przedszkola? Czy może aktualną liczbę dzieci z niepełnosprawnościami? Ale co wtedy, gdy wybudowano np. podjazd w przedszkolu, które aktualnie nie posiada dzieci z niepełnosprawnościami?
  2. gdy zaangażowano w ramach projektu dla 1 dziecka - asystenta osoby z niepełnosprawnościami?
  1. W przypadku podjazdów dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami należy wybrać wskaźnik PLFCO10 Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (sztuki). Z kolei w przypadku utworzonej sali terapeutycznej należy posłużyć się wskaźnikiem PLFCO11 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
    Liczbę dzieci z niepełnosprawnościami należy określić na podstawie aktualnie uczęszczającej liczby dzieci do przedszkola.
    W przypadku wybudowania podjazdu dla przedszkola nieposiadającego dzieci z niepełnosprawnościami wybieracie Państwo wskaźnik PLFCO10 Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (sztuki) bez wskaźnika PLFCO11 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.
  2. W przypadku zaangażowania asystenta osoby z niepełnosprawnościami w stosunku do liczby dzieci objętych ich wsparciem należy posłużyć się wskaźnikiem PLFCO09 Liczba dzieci lub uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, którzy zostali objęci usługami asystenta (osoby).

W jaki sposób mają być zatrudnieni nauczyciele do prowadzenia zajęć dodatkowych w przedszkolu niepublicznym i jakie powinni mieć stawki godzinowe? W Regulaminie wyboru projektów w par.9 pkt.10) Zatrudnienie nauczycieli odnoszą się Państwo do sposobu zatrudniania nauczycieli w placówkach publicznych (Karta nauczyciela), natomiast brak informacji na temat zasad zatrudniania nauczycieli/specjalistów w placówkach niepublicznych.

Sposób zatrudnienia nauczycieli w szkołach niepublicznych reguluje art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą Kodeks pracy. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.

Czy nauczyciele/specjaliści do realizacji zajęć dodatkowych w ramach projektu mogą być zatrudnieni na umowę zlecenie jeśli są zatrudnieni w ramach umowy o pracę przez Wnioskodawcę? Jeśli tak, to w jaki sposób określić stawkę godzinową za zajęcia dodatkowe?

Nie ma możliwości zatrudniania osoby na umowę zlecenie, jeśli osoba ta jest już zatrudniona przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę.

Czy jeśli Wnioskodawca nie ma wśród swoich pracowników odpowiedniego personelu do realizacji zajęć dodatkowych to czy może zatrudnić specjalistów z zewnątrz na podstawie umowy zlecenie? Jeśli tak, to w jaki sposób określić stawkę godzinową za zajęcia dodatkowe? Czy może to być obowiązująca stawka rynkowa np. psycholog 150zł/h?

W przypadku placówek publicznych obowiązujące przepisy przewidują powierzanie prowadzenia tych zajęć nauczycielom zatrudnionym już w danej placówce na podstawie ustawy — Karta Nauczyciela lub zatrudnianie do prowadzenia tych zajęć innych nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy.

Zaangażowanie wykonawców zewnętrznych do realizacji usług edukacyjnych w postaci zajęć EFS w przedszkolu ma charakter uzupełniający do powierzania tych zadań nauczycielom. Takie zaangażowanie będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w przypadku, gdy charakter zajęć EFS zaplanowanych w ramach projektu nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela.
Stosunek cywilnoprawny jest możliwy wyłącznie w sytuacji realizacji specjalistycznych (np.: programowanie, robotyka) zajęć wykraczających poza standardową ofertę przedszkola i jednocześnie wykonawca został wyłoniony zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności, w szczególności zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień publicznych. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

Finanse

Dofinansowanie do
85%
21 025 588,24 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Luty 2024

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,
ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź
tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
SKYPE: GPILodz

Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,
ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów
tel. 44 754 78 07, 690 600 586
e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
SKYPE: LPIBelchatow

Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,
ul. Rynek 14, 98-200 Sieradz
tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25
e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
SKYPE: LPISieradz

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce dotyczącej Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w Województwie Łódzkim.